פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תוספי המזון שיוציאו אתכם מהדיכאון

      דיכאון הפך בעשורים האחרונים לאחת המחלות השכיחות בעולם. למרות ריבוי התרופות, רבים מעדיפים לחפש פתרונות טבעיים ופונים לתוספי מזון. אילו תוספים באמת עוזרים ועל מה אפשר לוותר?

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      עוזר במלחמה נגד דיכאון. אומגה 3 (אילוסטרציה: shutterstock)

      לא מעט מאמרים התפרסמו בעבר על כוחם של מזונות שונים בשיפור המצב הבריאותי שלנו. בין המזונות שמומלצים באופן קבוע תמצאו שוקולד, יוגורט, ירקות ופירות ודגים. אבל מה לגבי מצבנו הנפשי, האם קיימים מזונות או תוספי מזון שהוכחו מחקרית כיעילים נגד דיכאון? על פי דוקטור בוריס נמץ, מנהל המחלקה הסגורה לנשים ומנהל מרפאת דיכאון במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע יש כאלה - אומגה 3 והיפריקום.

      עוד בנושא:
      מדוכאים? הגיע הזמן לשנות את התפריט
      האוכל שיעזור לך להירגע גם בתקופה הכי מתוחה
      אנשים שאוכלים פירות מאושרים יותר

      ד"ר נמץ, ערך מחקרים מעמיקים שפורסמו בירחונים מדעיים בעולם והוכיח כי שני תוספי המזון הללו, האחד כטיפול בפני עצמו, והשני בשילוב עם טיפול תרופתי, הם אכן מפחיתי דיכאון. "יש הרבה תוספי מזון שנחשבים למשפרי מצב רוח כמו B12 , אבץ וסלניום אבל אין לנו הוכחות מדעיות מספקות שהם אכן יעילים נגד דיכאון. בהיפריקום ואומגה 3, לעומת זאת, פורסמו מחקרי סקירה והתוצאות החיוביות שוחזרו".

      "חומצת השומן רב הבלתי רוויה (EPA) היא בעצם החומר הפעיל באומגה 3 שמשפיע על מצב הרוח שלנו", מסבר ד"ר נמץ. "אחת הסברות הקיימות כיום, על רקע העלייה במקרי הדיכאון בעולם, היא שצריכה מופחתת של אומגה 3 וצריכה מוגברת של אומגה 6 (שנמצא למשל בשמן סויה) הן שמעלות את שכיחות המחלה".

      מחלה לכל דבר
      ושלא יהיה ספק, דיכאון היא מחלה. "לא עצב ולא ירידה במצב הרוח", כפי שמגדיר ד"ר נמץ. בחלק מהמקרים דיכאון היא מחלה חוזרת, שאורכת לפחות שבועיים והיא מתאפיינת ברובד נפשי וגופני, שלצד ירידה במצב רוח והעדר יכולת ליהנות, מתלוות אליו תופעות כמו ירידה בתיאבון, חוסר שינה, מחשבות אובדניות, קושי להתרכז, ירידה באנרגיה ועוד. התרופות הקונבנציונאלית שמוצעות כיום לחולים הן רבות, אך בחלק מהמקרים הן אינן משפיעות על החולה או שהמטופלים אינם מוכנים ליטול אותן, ופה נכנסים תוספי המזון לתמונה.

      היפריקום (ShutterStock)
      פרוזאק טבעי. היפריקום (צילום: suhtterstock)

      במחקר ראשון מסוגו בעולם שערך ד"ר נמץ ב- 20 חולים שסבלו מדיכאון חמור ולא הגיבו לטיפול האנטי דיכאוני הרגיל, הוא חילק אותם לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה 2 גרם חומצת שומן ליום במשך ארבעה שבועות נוסף על התרופה האנטי דיכאונית, וקבוצה שנייה קיבלה תרופת דמה (פלסבו), נוסף על התרופה האנטי דיכאונית. התוצאות הראו כי חומצת השומן סייעה להחלמה מוחלטת בקרב שישה חולים מתוך עשרה שקיבלו אותה, לעומת חולה אחד בלבד שהחלים לאחר שקיבל את תרופת הדמה. ניסוי נוסף שערך ד"ר נמץ היה בילדים בגילאי 8-12 שסבלו מדיכאון. כיום אין טיפול תרופתי מוכח לטיפול בילדים, כך שהטיפול באומגה 3 שולב יחד עם טיפול פסיכותרפיה. גם כאן התוצאות היו חד משמעיות.

      "אחת מהתיאוריות כיום היא שחומצות השומן מצליחות לרכך את מחסום דם-מוח, מה שמאפשר לתרופות הקונבנציונאליות לחדור אל תוך המוח ולהשפיע על התהליכים שקורים בתוכו", מסביר ד"ר נמץ. תיאוריה נוספת רואה בדיכאון כמחלה אוטואימונית, בה הגוף תוקף את עצמו, ואת האומגה 3 כאנטי דלקתית ולכן יעילה לטיפול בדיכאון.

      פרוזאק טבעי
      היפריקום היא התרופה האנטי דיכאונית השכיחה ביותר בחלק מהמדינות, כמו גרמניה למשל, והיא הולכת אחורה בהיסטוריה עד לתקופת יוחנן המטביל, על שמו קרוי הצמח (St. John's wort). "בניגוד לאומגה 3, מדובר בתחליף טבעי ולא במשהו שנצרך במזון שאנחנו שאנו אוכלים והוא נלקח כמונותרפיה (ריפוי יחידני) לא כליווי לתרופה אחרת", מסביר ד"ר נמץ.

      אף שמדובר בצמח, אין זה אומר שלהיפריקום אין תופעות לוואי, ולכן מדגיש ד"ר נמץ שחשוב לקחת אותו תחת השגחה רפואית. "ההיפריקום פועל כמו חומר אנטי דיכאוני ויש לו תכונות של מעכב אנזים שמפרק את הסרוטנין, נוראפינפרין והדופמין במוח, שחשובים מאוד לשיפור מצב הרוח. כמו כן הוא מעכב את ספיגתם החוזרת לתא העצב ובעצם פועל כמו תכשירים נוגדי דיכאון המקובלים היום".

      ומה לגבי מזון רגיל? "שוקולד", אומר ד"ר נמץ בחיוך "וכמובן אכילה של מזון מגוון ומזון עשיר באומגה 3".

      ד"ר בוריס נמץ ירצה בכנס השנתי של עמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל