וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריכת בשר מעובד מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד

8.10.2018 / 10:09

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת הארוורד מצביע לראשונה על הקשר שבין אכילת בשר מעובד ותחלואה בסרטן השד. צריכת המבוגר או נקניקיות עשויה להעלות ב-9 אחוזים את הסיכוי שנשים יחלו במחלה

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בסרטון: פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בביה"ח בלינסון, על הקשר שבין צריכת בשר מעובד ותחלואה בסרטן

צריכת בשר מעובד כבר נקשרה בעבר עם סיכוי לחלות בסרטן הלבלב, הערמונית והמעי. כעת, נמצא לראשונה גם קשר לגידולים ממאירים בשד. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת הרווארד מצביע על כך שאכילת בשר מעובד, כמו המבורגר או נקניקיות, עלולה להגדיל את הסיכון של נשים לחלות בסרטן השד.

נשים שנהגו לצרוך בשר שעבר תהליכי עיבוד ושימור היו בעלות סיכוי גבוה ב-9 אחוזים לחלות במחלה, כך עולה מסקירת נתונים מ-28 מחקרים קודמים בנושא. הבשורות הטובות הן שלא נמצא סיכון מוגבר לחלות בסרטן השד בקרב נשים שנהגו לצרוך בשר אדום לא מעובד.

עוד בנושא:
הוכחה נוספת: בשר אדום מגביר את הסיכון ל-9 מחלות מסכנות חיים
משרד הבריאות ממליץ להגביל צריכת בשר מעובד לפעם בחודש
אוכלים הרבה בשר? מסתבר שזה יכול לפגוע גם בכבד שלכם

בייקון מטוגן. ברני ארדוב
מגדיל ב-9 אחוזים אחוזים את הסיכוי לחלות בסרטן השד. בייקון מטוגן/ברני ארדוב

הכרזת ארגון הבריאות העולמי מ-2015 על כך שבשר מעובד גורם לתחלואה בסוגים שונים של סרטן יצרה בהלה גדולה בתעשיית המזון, צרכני בשר וארגוני בריאות. הקרן העולמית לחקר הסרטן אף יצאה בהמלצה להוציא בשר אדום לחלוטין מהתפריט, מומחים נוספים המליצו על צריכה מקסימלית של 70 גרם בשר ביום (שווה ערך לחצי המבורגר או נקניקיה אחת), אך טרם פורסמו המלצות למינון בטוח ואיסורים גורפים מטעם איגודי בריאות רשמיים.

המחקר החדש שנערך באוניברסיטת הרווארד מספק סיבה נוספת להקטין את כמויות הבשר המעובד בתזונה היומית. המדענים אספו נתונים מ-28 מחקרים קודמים וגילו שנשים שאכלו יותר מבשרים אלה חלו יותר בסרטן השד. צריכת בייקון, נקניקיות, המבורגר ונקניקי סלמי עשויים להעלות ב-9 אחוזים את הסיכוי לתחלואה בסרטן השד. אמנם מדובר לכאורה על אחוזים מעטים, אך לדברי החוקרים, כל עלייה משמעותית ואין לפתור אותה כלאחר יד.

סרטן השד. ShutterStock
אחרי שהוכח קשר בין צריכת בשר מעובד ותחלואה בסרטן מעי ולבלב, הוכח לראשונה קשר גם לסרטן השד. אישה חולה בסרטן השד/ShutterStock

החוקרים בחנו 13 מחקרים קודמים שבחנו צריכת בשר אדום בהם לקחו חלק למעלה ממיליון נשים, כשיותר מ-30 אלף נשים אובחנו עם המחלה. הבשרים שנמצאו בעיתיים היו בשרים מלוחים, שעברו התססה או עישון או שינוי בהרכבם. יתכן שתוספי מזון מסוג ניטריט, שמעניקים לבשר מעובד את צבעו הוורוד שלהם, יחד עם שומן רווי וכולסטרול הם אלה שמגדילים את התחלואה. אך למרות הנתונים המדאיגים לגבי הבשר המעובד, לא נצפה קשר משמעותי בין צריכת בשר אדום שאינו מעובד וסיכוי לחלות בסרטן השד.

סוסו אנד סאנס. דרור עינב, מערכת וואלה! NEWS
כדאי להעדיף בשר שלא עבר תהליכי עיבוד ושימור. המבורגר/מערכת וואלה! NEWS, דרור עינב

החוקרת הראשית ד"ר מרים פרביד, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארוורד, סיכמה את התוצאות המדאיגות: "מחקרים קודמים כבר הוכיחו את הסיכון המוגבר לחלות בסוגים מסוימים של סרטן בעקבות צריכה של בשר מעובד. המטה-אנליזה האחרונה מראה שצריכת בשר מעובדת עשויה גם להגביר את הסיכון לחלות בסרטן השד. לכן, הימנעות ממנו יכולה לסייע במניעתו".

"בהתחשב בהבדלים בינלאומיים בתחלואה בסרטן השד, זיהוי גורמי הסיכון והנחיות ברורות לשינוי באורח החיים הם אמצעי חשוב בדרך להפחתת שיעורי התחלואה בו", הסבירה החוקרת. "בשר אדום מסתמן כגורם סיכון בולט בשל כימיקלים מסרטנים שמסתפחים אליו במהלך בישול או תהליך עיבוד ויש לקחת זאת בחשבון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully