וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכלים הרבה בשר? מסתבר שזה יכול לפגוע גם בכבד שלכם

24.4.2017 / 12:57

אם יש לכם חיבה מיוחדת לבשר, מחקר נוסף מוכיח שכמו בכל דבר בחיים – חשוב למתן ולא להפריז בצריכתו. במחקר נמצא קשר ישיר בין צריכת בשר מופרזת למחלת כבד שומני – אבל הפעם המרכיב הבעייתי הוא לא השומן

בשר. ShutterStock
כמו בכל דבר בחיים - גם בצריכת הבשר חשוב לשמור על איזון/ShutterStock

צורכים כמויות גדולות של בשר? מסתבר שבנוסף להשפעות הידועות של שומן מן החי על בריאות הלב וכלי הדם, עלולה להיות לכך השלכה משמעותית נוספת על הבריאות – אך מהיבט אחר לחלוטין. לראשונה בעולם, מצאו חוקרים הולנדיים במחקר רחב היקף, קשר בין צריכת חלבון מן החי לבין סיכון מוגבר להתפתחות מחלת כבד שומני לא אלכוהולית (Non-alcoholic Fatty Liver Disease). החוקרים הציגו את ממצאיהם בסוף השבוע האחרון בכנס "קונגרס הכבד הבינלאומי", שנערך באמסטרדם.

עוד בנושא:
כל מה שאתם צריכים לדעת על הכבד
מה קורה לגוף כשמפסיקים לאכול בשר?
מחקר: כוס מיץ אחת ביום עלולה לגרום למחלת כבד

"אורח חיים בריא הוא הבסיס לטיפול בחולים עם מחלת הכבד השומני הלא-אלכוהולית, אבל חסרו לנו עד כה המלצות תזונתיות ספציפיות", אמרה בכנס מובילת המחקר, ד"ר לואיז אלפרינק מהמרכז הרפואי ארסמוס ברוטרדם. בקרב מומחים ידוע כי השמנת יתר היא גורם הסיכון המרכזי למחלה, אולם עד כה, מלבד השערות, לא מצאו קשר מיוחד בין מזונות מסוימים לבין הגברת הסיכון לחלות במחלה.

בין 20 ל-30 אחוזים מהאנשים המבוגרים החיים במדינות המערב חולים במחלת כבד שומני לא-אלכוהולית, מחלה ללא סימפטומים מובחנים אשר עשויה לגרום נזק רב לכבד ואף לחייב השתלת כבד חדש.

הרגלי התזונה שלנו מפריעים לתהליכים שונים בגוף

לצורך המחקר נאספו נתונים מ-3,440 בני אדם שגילם הממוצע היה 71. כ-30 אחוזים מהמשתתפים במחקר הוגדרו 'רזים' (עם מדד מסת גוף נמוך מ-25) ו-70 אחוזים הוגדרו כבעלי משקל עודף (עם ערך גבוה מ-25). המשתתפים, שלקחו חלק בסקר מתמשך במדינה, פירטו את הרגלי התזונה שלהם לחוקרים באמצעות שאלון ובו 389 פריטי מזון.

באמצעות שימוש בסריקת אולטראסאונד, מצאו החוקרים סימנים למחלת הכבד השומני הלא-אלכוהולית אצל 35 אחוזים מהמשתתפים. כמו כן, לאחר ניתוחים סטטיסטיים שערכו, נמצאו קשרים מובהקים בין התזונה של המשתתפים לסיכון לחלות במחלה, בעיקר אצל אנשים שסבלו מעודף משקל.

השמנת יתר. ShutterStock
סיכון מוגבר עוד יותר בקרב אנשים עם עודף משקל/ShutterStock

החוקרים מצאו קשר בין סך צריכת החלבונים לבין סיכון מוגבר להתפתחות המחלה. לאחר בדיקות נוספות ובידוד משתנים שעלולים להשפיע על המסקנות, נמצא כי לא כל חלבון מעלה את הסיכון, אלא רק חלבון מן החי, שמצוי בבשר שאנחנו צורכים.

"ממצא זה מתיישב מסקנות קודמות על התזונה המערבית, העשירה בחלבונים מן החי ובמזונות מעובדים", אמרה ד"ר אלפרינק בכנס. "אלה עלולים להפריע לתהליכים שונים בגוף כמו המטבוליזם (חילוף חומרים)". זוהי הפעם הראשונה שבה מדענים מראים כי תזונה עשירה בחלבונים מן החי קשורה לסיכון מוגבר למחלה.

אין טיפול, אך ניתן למנוע את התפתחות המחלה

מחלת הכבד השומני הלא-אלכוהולית היא מצב רפואי בו חלה הצטברות חריגה של שומן בתאי הכבד, עד לרמה של כחמישה עד עשרה אחוזים ממשקלו של האיבר, בעוד למחלת כבד שומני אלכוהולית קיימים גורמי סיכון אחרים. המחלה מעוררת דאגה בקרב אנשים מקצוע לאור תופעת השמנת היתר שגוברת במדינות המערב בשנים האחרונות.

בדומה לסוכרת ולעודף משקל, כבד שומני שאינו אלכוהולי מושפע מתופעה המכונה תנגודת (עמידות) לאינסולין. מצב זה פוגע ביכולת של ההורמון אינסולין לדכא את שחרורן של חומצות שומן מרקמות השומן, מה שפוגע ביכולתו של ההורמון להפחית את רמות הסוכר בדם.

איש שמן רץ. ShutterStock
ירידה במשקל ושינוי אורח החיים עשויים למנוע את התפתחות המחלה/ShutterStock

רוב החולים לא ירגישו בתסמינים מובחנים, אך עם זאת מדובר במחלה רצינית שעלולה לגרום להצטלקות ברקמת הכבד, לשחמת הכבד ולכשלים בתפקודו. כמו כן, המחלה עלולה להגביר את הסיכון לסרטן, סוכרת מבוגרים (סוכרת מסוג 2) ומחלות של כלי הדם והלב.

כיום לא קיים טיפול למחלת הכבד הלא שומני הלא-אלכוהולית. עם זאת, בשלבים מוקדמים של המחלה, ייתכן כי ירידה במשקל ושינוי אורח החיים עשויים למנוע את התפתחותה ולמנוע נזק לכבד. בנוסף, ממליץ ארגון הבריאות העולמי לקיים פעילות גופנית של כ-150 דקות בשבוע כדי להימנע מהתפתחות המחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully