וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה גרמה לירידה באבחון מוקדם של הסרטן הזה. וזה מסוכן

ד"ר עינת שחם שמואלי

עודכן לאחרונה: 27.3.2022 / 7:40

ככל שהמודעות לבדיקות דם סמוי בצואה וקולונוסקופיה עולה - המקרים של סרטן המעי הגס הולכים ויורדים. הבעיה: בשנתיים האחרונות אנשים רבים התעלמו מתסמינים ודחו בדיקות

קמפיין על חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס/צו מניעה

בכל שנה מאובחנים בישראל כ-3,000 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס - הסרטן השני הכי נפוץ בגברים ובנשים. גילוי המחלה בשלב מוקדם מוביל לשיעורי ריפוי גבוהים, וקיימות המלצות לבצע בדיקות סקר לגילוי מוקדם החל מגיל 50: בדיקת צואה לדם סמוי כל שנה, או בדיקת קולונוסקופיה אחת ל-5 עד 10 שנים. ככל שהמודעות לבדיקות הסקר הללו וביצוען עולה - אנו רואים ירידה בשכיחות המקרים ועלייה בשיעורי ההישרדות.

ב-15 השנים האחרונות אנו עדים בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, לירידה בשכיחות סרטן המעי הגס בקרב האוכלוסייה מעל גיל 50, אך בד בבד אנו עדים לעלייה בשכיחות מחלה זו בקרב צעירים (מתחת לגיל 50). לכן, בארה"ב ההמלצה תוקנה וגיל התחלת בדיקות הסקר המומלץ כיום הוא 45.

חשוב לדעת כי בישראל בכל שנה מאובחנים כ-300 חולים חדשים בגיל 40 ומטה. הסיבה לעלייה בשכיחות בקרב צעירים לא ברורה, וייתכן שיש לכך סיבות גנטיות או סיבות סביבתיות כגון - הרכב הדיאטה, חשיפה למסרטנים, גורמים גנטיים תורשתיים. יש אף תיאוריות הקושרות בין העלייה בשכיחות לבין שימוש תדיר באנטיביוטיקה או לשינוי בהרכב החיידקים במעי (המיקרוביום).

פחות אנשים נבדקים, בגלל הקורונה

במהלך מגיפת הקורונה חל צמצום ניכר בגישה ובפניות לבדיקות רפואיות רבות. שירותים רפואיים שונים נסגרו זמנית, והפעילות צומצמה לטיפולים דחופים בלבד. כמו כן, כוח אדם רב הוסב לטיפול בחולי קורונה. חוסר הוודאות היה רב, ולא היו הנחיות ברורות מה ניתן להמשיך ולבצע, ומה יש לדחות.

עוד בוואלה!

גילוי מוקדם: מה הסימנים המקדימים לסרטן המעי הגס?

לכתבה המלאה

מנתונים מארה"ב שהוצגו בכנס ASCO GI בינואר 2022, עולה כי עם התחלת הפנדמיה, בתחילת שנת 2020, חלה ירידה ניכרת בשיעורי הביקורים אצל רופאים אונקולוגים, של חולים חדשים וגם של חולים ותיקים שכבר נמצאים בטיפול ומעקב. כמו כן נצפתה ירידה חדה בשיעורי ביצוע בדיקות סקר קולונוסקופיה (וגם ממוגרפיה) בחודשים הראשונים של שנת 2020 לעומת אותם חודשים בשנת 2019.

כאב בטן. ShutterStock
בשיא המגיפה, אנשים פשוט התעלמו מהתסמינים. גבר סובל מכאבי בטן/ShutterStock

אך לא רק בביצוע בדיקות סקר חל עיכוב, גם מטופלים שכבר דיווחו על סימפטומים המחשידים לגידול (תלונות כגון דם בצואה, שינוי ביציאות או כאבי בטן) התעכבו מלבצע בדיקת קולונוסקופיה לצורך אבחון. העיכוב היה מצד המטופל עצמו - חשש לצאת מהבית, חשש להידבק במהלך ביצוע הבדיקה, או עיכוב מצד המרפאה בעתות סגר, או בשל בעיה של כוח אדם שהיה חסר עקב בידודים. עם זאת יש לציין כי בכל בתי החולים בארץ, לאורך כל ימי המגיפה ואפילו בימי הסגר, טיפולים וניתוחים אונקולוגים מצילי חיים נמשכו כמעט ללא הפסקה או דחייה.

עיכוב בגילוי הסרטן עלול לעלות בחיי אדם

כך למשל א' התלונן על דימום ביציאות בתחילת 2020 וקיבל מהרופא שלו הפניה לקולונוסקופיה. הימים היו בדיוק אחרי סגר ראשון, ולכן דחה על דעת עצמו את ביצוע הבדיקה למועד מאוחר יותר. מכיוון שגלי התחלואה נמשכו הוא ביצע את הבדיקה יותר מחצי שנה מאוחר יותר ואז כבר התגלה גידול משלב 3 המערב קשרי לימפה.

במרפאה האונקולוגית אנו נתקלים בחולים שמספרים כי למרות שסבלו מסימפטום מדאיג כמו דמם רקטלי ממושך או שינוי ביציאות, הם נמנעו מלגשת לבדיקת רופא ולהמשיך בירור מחשש שידבקו בקורונה במהלך הבדיקות. יתרה מזאת, אפילו חולים שכבר קיבלו המלצה והפניה לבצע בדיקת קולונוסקופיה נמנעו מלבצע הבדיקה ודחו את התור שוב ושוב עד לדעיכת התחלואה. לעיתים דחיה שכזו, למשך חודשים ארוכים, גרמה לאבחון המחלה בשלב מאוחר יותר, בו הטיפול היה מורכב והסיכוי לריפוי נמוך יותר.

לכן כעת, בחודש המודעות לסרטן המעי הגס, זה הזמן להזכיר: גם אם מתחיל גל נוסף של קורונה, אל תוותרו על בדיקות סקר לגילוי מוקדם, ואף פעם לא תתעלמו מתסמינים.

ד"ר עינת שחם שמואלי היא מנהלת היחידה לגידולי מערכת העיכול בבית החולים שיבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully