וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שום ובצל מקטינים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס

מחקר חדש בדק את ההשפעה של ירקות כמו כרישה, בצל ירוק, שום ועירית ומצא כי הם תורמים להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת שנחשבת למחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל. אז כמה פעמים בשבוע צריך לאכול מהם?

שום ובצל. ShutterStock
תרופות טבעיות. שום ובצל/ShutterStock

שום נחשב במשך אלפי שנים כאנטיביוטיקה טבעית, זאת בשל התכונות האנטי דלקתיות שלו והיכולת לעזור במגוון מצבים רפואיים ביניהם לחץ דם וכולסטרול גבוה, צינון ואפילו סוכרת. מחקר חדש מסין מצא כי שום וירקות כמו כרישה, בצל ירוק ועירית, עשויים לעזור גם במלחמה נגד סרטן המעי הגס, שבמרץ מציינים את חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בו.

עוד בנושא:
האם שום באמת יכול לעזור במניעת סרטן? חוקרים מאמינים שכן
סגול לבן או ירוק? זה הבצל שהכי בריא לאכול
ים של דמעות: 5 סיבות בריאות לאכול בצל

המחקר שנערך בין השנים 2009 ל-2011 כלל 833 תושבי צפון סין בני 18 ומעלה שטופלו באחד משלושה בתי החולים באזור בשל סרטן המעי הגס, וקבוצת ביקורת שכללה 833 משתתפים בריאים. לכל משתתף מקבוצת המחקר הותאם לצורך ההשוואה משתתף מקבוצת הביקורת על פי גיל, מין ואזור מגורים.

החוקרים אספו נתונים אודות הרגלי התזונה של המשתתפים במהלך השנה שקדמה למחקר באמצעות שאלון מובנה. צריכת רכיבי המזון הוגדרה בסולם של: אף פעם לא, צריכה חודשית (2-3 פעמים בחודש), שבועית (2-3 או 4-5 פעמים בשבוע) ויומית (2-3 פעמים ביום או יותר). החוקרים שיקללו את הצריכה השנתית הממוצעת של כל אחד מהירקות ממשפחת השום (Allium) במהלך 12 החודשים שקדמו למחקר. כמו כן נאספו נתונים דמוגרפיים, נתונים על אורח חיים לרבות הרגלי עישון, צריכת אלכוהול וביצוע פעילות גופנית, נתונים פיזיולוגים - משקל, גובה, מדד מסת הגוף והיסטוריה משפחתית של סרטן מעי גס בקרבה ראשונה על ידי ראיונות אישיים.

כאב בטן. ShutterStock
חשוב לשים לב לתסמינים מחשידים/ShutterStock

מהממצאים עלה כי צריכה יומית של ירקות ממשפחת השום הקטינה ב-79 אחוזים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, לעומת אי צריכה שלהם. החוקרים מצאו כי צריכת שום מספר פעמים ביום לעומת אי צריכה כלל הקטינה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ב-44 אחוזים, צריכת גבעולי שום הקטינה את הסיכון ב-17 אחוזים, כרישה הקטינה את הסיכון ב-50 אחוזים, בצל ב-62 אחוזים ובצל ירוק ב-48 אחוזים. הממצאים היו דומים עבור גברים ונשים. המחקר פורסם בכתב העת Asia-Pacific journal of clinical oncology.

עוד באותו נושא

לא תאמינו מה שום יכול לעשות לגוף שלכם

לכתבה המלאה

המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל

סרטן המעי הגס והחלחולת היא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2016 אובחנו 2,998 מתושבי ישראל עם סרטן המעי הגס ו- 1,296 מתו מהמחלה. ב-17 השנים האחרונות שיעור המאובחנים בשלב מחלה מוקדם עלה מ-17 ל-30 אחוזים, ככל הנראה כפועל יוצא של עליית שיעור ההשתתפות בתכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת, כמו גם עליית המודעות למחלה.

תסמינים מוקדמים של סרטן המעי הגס

מומחי האגודה למלחמה בסרטן ממליצים לשים לב לתסמינים ולשינויים בגוף שעשויים להעיד על הימצאות סרטן המעי הגס. חשוב לדעת כי סרטן המעי הגס גם יכול שלא לגרום לכל התסמינים אלא גם רק לאחד מהם:

• שינוי בהרגלי היציאות, כמו שלשול, יציאות רכות וריריות, עצירות, שינוי בקוטר היציאה אשר נמשך יותר ממספר ימים.

• תחושה של חוסר התפנות.

• דימום רקטלי או דם מעורב בצואה, הדם יכול להיות אדום או בצבע אגוז ואף נוטה לשחור.

• כאבי בטן.

• חולשה או אנמיה על רקע חוסר ברזל.

• ירידה במשקל.

הופעת אחד מהסימנים מחייבת פנייה לרופא המשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully