וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגול לבן או ירוק? זה הבצל שהכי בריא לאכול

13.6.2017 / 7:06

חוקרים מקנדה בדקו זנים שונים של בצל וגילו שאחד מהם מכיל ריכוזים גבוהים במיוחד של תרכובת שנלחמת בתאים סרטניים והורגת אותם. אז איזה בצל ממש לא כדאי לכם להגלות מהסלט שלכם? כל הפרטים בפנים

בצלים. ShutterStock
שווה להתמודד עם ריח הפה, בשביל להרוויח את היתרונות הבריאותיים/ShutterStock

בלי בצל? תחשבו שוב. מחקר חדש שמגיע מאוניברסיטת גלף בקנדה מגלה שלבצל סגול יש יכולות מרשימות למדי במניעת סרטן. החוקרים גילו שזן ספציפי של בצל סגול שקרוי על שם מחוז אונטריו הקנדי, עשיר במיוחד בריכוזים גבוהים של קרצטין, תרכובת שמחקרים קודמים כבר מצאו שביכולתה להרוג תאים סרטניים.

המחקר, שפורסם באתר Food Research International, גילו שבצלים סגולים מזן רובי רינג (Ruby Ring), שגדלים באונטריו מכילים את רמות הקרצטין הגבוהות ביותר מבין כל זני הבצל שנבדקו. בנוסף, בצלים סגולים מכילים גם אנתוציאנינים, עוד תרכובת שמעצימה את פעולתו של הקרצטין נגד תאי הסרטן.

עוד בנושא:
לא רק בצל ושום: 7 מאכלים שגורמים לריח רע מהפה
מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה
רפואה משלימה לסרטן: צמחי מרפא לחיזוק הגוף

תא סרטן. ShutterStock
הקרצטין שבבצל מעכב את גדילת התאים הסרטניים ומעודד תהליכים שגורמים למותם/ShutterStock

"גילנו שבצלים ממש מצויינים בהריגת תאים סרטניים", אמר החוקר שעמד בראש המחקר. "בצלים מפעילים נתיבים שמעודדים תאי סרטן לעבור תהליך שמוביל למותם. הם תורמים ליצירת סביבה לא מיטבית עבור התאים הסרטניים, שבה התקשורת בין התאים הללו משובשת בכך מעכבת את גדילתם".

עוד באותו נושא

מחקר ראשון מסוגו חושף: המאכלים שמכווצים תאים סרטניים

לכתבה המלאה

נלחם בסרטן, מונע דלקת

במסגרת מחקרם בחנו החוקרים 5 זנים של בצלים ומדדו את רמות הקרצטין בכל אחד מהם. על פי מרכז סלואן קטרינג לחקר הסרטן, אחד המוסדות המובילים בעולם בתחום הסרטן, קרצטין הוכח כבעל יכולת לנטרל רדיקלים חופשיים בגוף, שעלולים לגרום לנזק לתאים ולדנ"א – שהוא הקטליזטור לתחילתם של תהליכים סרטניים. בנוסף, נטען כי לקרצטין יש גם סגולות אנטי-דלקתיות משום שהוא מעכב שחרור חומרים שמשמשים כמתווכים בתהליך הדלקתי בגוף – כמו היסטמין.

במהלך המחקר, החוקרים שמו תאים של סרטן המעי במגע ישיר עם קרצטין שזוקק מחמישה זני בצל, כדי לבחון את השפעת התרכובת על התאים הסרטניים. לדברי צוות המחקר, התרכובת הוכיחה יכולות מרשימות במלחמה בתאים הסרטניים והשלב הבא, הוא לבדוק את התרכובת בניסויים על בני אדם.

דבר נוסף שצוות החוקרים עמל עליו הוא פיתוח שיטה יעילה יותר לזיקוק קרצטין מירקות, ללא שימוש בכימיקלים. "פיתוח שיטת זיקוק נטולת כימיקלים היא חשובה, משום שהיא תאפשר לנו לעשות שימוש בסגולות האנטי-סרטניות של קרצטין בתוספי תזונה ובצורה של טבליות", אמר אחד מהחוקרים.

אילוסטרציה. ShutterStock
טוב גם ללב. בצל סגול/ShutterStock

אולם, היתרונות הבריאותיים של בצל לא מסתכמים רק ביכולתו להילחם בתאים סרטניים, והוא ידוע גם בתרומתו לשמירה על בריאות הלב. מחקר שפורסם בשנת 2007 מצא שקרצטין מפחית לחץ דם בקרב מבוגרים שסובלים מיתר לחץ דם. כמו כן, בשל העובדה שהוא פועל כאנטי-היסטמין ונוגד דלקת, חוקרים סבורים שהוא עשוי להיות יעיל גם בטיפול באסתמה.

גם תרכובות טבעיות נוספות המצויות בבצלים נמצאו כבעלות יתרונות בריאותיים. תרכובת בשם אליל פרופיל דיסולפיד ( allyl propyl disulphide ) – סוג של שמן שמצוי בכל סוגי הבצל, יכולה לסייע בהפחתת רמת הסוכר בדם על ידי הגדלת כמות האינסולין החופשי בגוף. כתוצאה מכך, מחקרים הצביעו על כך שתוספת של בצלים לתפריט הקבוע עשויה להועיל לחולי סוכרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully