וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הענק הירוק: 5 יתרונות בריאותיים מדהימים של אכילת אבוקדו

לא שצריך עוד תירוצים כדי לאכול אבוקדו כל יום, אבל אם יש לכם ייסורי מצפון על זה מאיזושהי סיבה (קלורית, כלכלית) - הנה 5 מחקרים שיעזרו לכם להרגיש מעולה עם זה

אבוקדו הוא פרי (כן, הוא פרי) שזוכה להמון פופולריות, ולא בכדי. חוץ מזה שהוא טעים נורא ומשדרג כל כריך או סלט, הוא נחשב לסופרפוד ויש לו יתרונות בריאותיים מוכחים רבים. האבוקדו תורם לבריאות הלב, מסייע להפחית את רמת הכולסטרול, הוא יכול לסייע לירידה במשקל ואפילו מחזק את המוח. כל היתרונות הבריאותיים החשובים הללו הוכחו מדעית במחקרים שנערכו לאורך השנים, כך שלענק הירוק הזה יש קבלות.

טוב למערכת העיכול

מדענים מצאו שלאכילת אבוקדו יש השפעה חיובית על בריאות מערכת העיכול והקיבה. הוספת אבוקדו לארוחה אחת ביום מובילו לשיפור משמעותי במגוון החיידקי באוכלוסיית חיידקי המעי שמסייעים לפעילות תקינה ובריאה של מערכת העיכול. במחקר נבדקו 163 משתתפים בני 25-45, עם עודף משקל או השמנת יתר. עבור כל אחד מהמשתתפים החוקרים החליפו את אחת הארוחות ביום בארוחה שאת הרכבה הם קבעו. קבוצת הניסוי קיבלה ארוחה שהכילה אבוקדו, ואילו קבוצת הביקורת קיבלה תפריט זהה - אך ללא אבוקדו.

התוצאות גילו שעל אף שאבוקדו הוא מאכל עתיר שומן והמשתתפים בקבוצת הניסוי צרכו מדי יום יותר קלוריות מחבריהם בקבוצת הביקורת, הם גם שרפו יותר שומן מהם. שריפת שומן בשיעור גבוה יותר משמעותה שאותם משתתפים שאכלו אבוקדו אגרו פחות שומן בתאי גופם מהמזון שצרכו. החוקרים הוסיפו עוד שבאבוקדו יש הרבה סיבים תזונתיים וחד-שומן בלתי רווי, שהם שני רכיבים שתורמים לבריאות הלב, וגם שאכילת האבוקדו גרמה למשתתפים לפתח אוכלוסיית חיידקי מעי מגוונת יותר, דבר שמייעל את הליך פירוק הסיבים התזונתיים בעיכול.

אבוקדו. ShutterStock
אפילו בגלעין שלו יש אוצרות. אבוקדו/ShutterStock

מפחית כולסטרול

שילוב אבוקדו בתזונה היומיומית יכול לסייע גם בהפחתה של רמת הכולסטרול, בעיה שלא מעט מהאוכלוסייה בעולם המערבית מתמודדת איתה. כולסטרול מסוג LDL (מכונה גם: הכולסטרול "הרע") מצטבר בתוך העורקים, מצר אותם ופוגע בזרימת הדם דרכם. במחקר שנערך באוניברסיטת פן סטייט אספו החוקרים 45 מתנדבים מבוגרים, עם עודף משקל או השמנת יתר. בשבועיים הראשונים של המחקר כל המשתתפים אכלו תפריט "הרצה" שדימה תזונה אמריקאית ממוצעת. לאחר מכן, חולקו המשתתפים ל-3 קבוצות, שכל אחת מהן קיבלו תפריט אחר למשך 5 שבועות: דיאטה דלת-שומן, דיאטה עם תכולת שומן מתונה ודיאטה עם תכולת שומן מתונה + אובקדו אחד ליום.

החוקרים גילו שמשתתפים בקבוצת דיאטת האבוקדו היו פחות חלקיקים מחומצנים של LDL בדם, וגם היה להם יותר לוטאין, שעשוי להיות החומר שמגן על LDL מפני חמצון.

עוד בוואלה!

הדבר המדהים ש-10 שזיפים מיובשים ביום יכולים לעשות לגוף

לכתבה המלאה

מחזק את העיניים והראייה

מחקר מצא שאכילת אבוקדו שלם אחד ביום, משפר את תפקוד המוח והעיניים אצל מבוגרים בריאים. זאת הודות לתכולת הלוטאין ועוד כמה רכיבים תזונתיים שמצויים באבוקדו. במחקר השתתפו 40 משתתפים שבריאותם הכללית טובה וגילם 50 ומעלה. הם התבקשו לאכול אבוקדו טרי אחד שלם מדי יום למשך תקופה של חצי שנה. משתתפים בקבוצת הביקורת התבקשו להוסיף לתפריט שלהם מדי יום תפוח אדמה בינוני אחד או כוס של גרגרי חומוס (במקום אבוקדו). המאכלים שניתנו לקבוצת הביקורת מכילים קלוריות בכמות דומה לאבוקדו, אך אין בהם כמעט לוטאין או חד-שומן בלתי רווי - שקיימים באבוקדו.

החוקרים מצאו 25 אחוזים יותר לוטאין בעיניהם של המשתתפים בקבוצת הניסוי שאכלו אבוקדו בכל יום. אותם משתתפים קיבלו תוצאות גבוהות יותר מחברי קבוצת הביקורת גם במבחני קוגניציה שמדדו את הזיכרון, מהירות העיבוד ורמות הריכוז שלהם.

בודהה בול עם עוף, אבוקדו, ברוקולי, בטטה וזרעי צ'יה. ShutterStock
משתלם להוסיף אותו לתפריט בכל יום. בודהה בול עם אבוקדו/ShutterStock

נלחם במחלות

קליפת הגלעין של האבוקדו עשויה להיות מכרה זהב של תרכובות עוצמתיות נגד מגוון מחלות. ונוסף על כך הן עשויות להיות גם חומר שמגביר את יעילותם של תכשירים קוסמטיים, בשמים ועוד מוצרי צריכה. במסגרת מחקר, חוקרים ייבשו את קליפות הגלעין של 300 אבוקדואים וטחנו אותן לאבקה. בתהליכי עיבוד נוספים, הם הצליחו לייצר מהאבקה שני תוצרים: שמן ושעווה. בשמן שנוצר מקליפות גלעיני האבוקדו מצאו החוקרים 116 תרכובות טבעיות שונות, ובשעווה 16 תרכובות. התרכובות הללו נמצאו כבעלות סגולות רפואיות שיכולות לשמש לטיפולי במגוון מחלות דוגמת סרטן, מחלות לב ועוד.

בין התרכובות שגילו החוקרים: behenyl alcohol (מכונה גם docosanol), רכיב חשוב בלא מעט תרופות אנטי-ויראליות, heptacosane - חומר שעשוי לעכב התפתחות של תאי גידול ו-dodecanoic acid - שהוכחה כתורמת להגברת רמות כולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול הטוב) שמסייע במניעת הצטברות פלאק בעורקים.

עוזר לטיפול בלוקמיה

חוקרים מקנדה מצאו תרכובת באבוקדו שעשויה להוביל לטיפולים טובים יותר עבור חולי לוקמיה. באופן יותר ספציפי, התרכובת שהם גילו מתמקדת ותוקפת אנזים מאוד מסויים, שנראה שיש לו תפקיד קריטי בצמיחת תאי סרטן. המחקר עסק בלוקמיה חריפה מסוג AML, שהיא הזן המסוכן ביותר של סרטן הדם. רוב המאובחנים בלוקמיה מסוג AML הם מבוגרים מעל גיל 65 ורק כעשרה אחוזים מהם שורדים לאחר 5 שנים מהאבחנה הראשונית.

תאי סרטן של לוקמיה מכילים כמות יחסית גדולה של אנזים בשם VLCAD שמסייע בתהליך המטבולי של התא. בחיפושם אחר תרכובות טבעיות שנלחמות ביעילות באנזים הזה, גילו החוקרים שהיעילה ביותר שמצאו, מקורה באבוקדו דווקא. נכון להיום, כמחצית מהמאובחנים בלוקמיה מסוג AML בוחרים בטיפולים פליאטיביים (טיפול של הקלת סבלו של החולה), ומחציתם בטיפולים כימותרפיים בניסיון להדוף את המחלה - אך למרבה הצער, ברוב המקרים זה מחמיר את מצבם. לכן, מדענים מחפשים אחר טיפולים תרופתיים אחרים שיהיו פחות רעילים וקשים לחולים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully