וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוטפים סחרחורת כשאתם קמים מהר? הפעולה הקטנה שתמנע את זה

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 8:53

כ-40 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהתופעה המעיקה של סחרחורות כשהם נעמדים - ועד היום לא ממש היה לזה טיפול. 2 תנועות הכי פשוטות שיש יכולות לפטור אתכם לגמרי מהסיוט הזה

מכירים את זה שאתם קמים מישיבה וחוטפים סחרחורת קלה לכמה שניות? זו תופעה נפוצה למדי שנגרמת מירידה בלחץ הדם בשל שינוי התנוחה המהיר. כשזה קורה מהסיבה הזאת (ולא מסיבות רפואיות אחרות או מצבי רקע), התופעה הזאת מכונה IOH, שזה ראשי תיבות של initial orthostatic hypotension.

מחקר חדש גילה ששני תרגילי שרירים פשוטים שמבוצעים לפני שנעמדים או מיד אחר כך, יכולים למנוע את הופעת הסחרחורת, ולפטור את מי שסובלים מהמצב הזה מהמטרד המעיק - ללא עלות ובלי לקחת שום תרופה או תוסף. המפתח למניעת התופעה המסחררת נעוץ בהפעלת שרירי פלג הגוף התחתון לפני העמידה או מיד לאחריה.

ניסוי שנערך בעבר כבר בדק את האפשרות שתרגילים כאלה יעזרו, אך הוא בדק רק את השפעת ביצועים לאחר שנעמדים. בניסוי חדש בדקו החוקרים כיצד השפיעו תרגילי השרירים הן לפני ההיעמדות והן לאחריה - כאמצעי מניעתי.

אישה מסוחררת סחרחורת כאב ראש. ShutterStock
עד עכשיו הפיתרון היחיד שהציעו לזה זה "לקום לאט". אישה עם סחרחורת/ShutterStock

"מדובר בפעולות פשוטות, אפקטיביות וחינמיות שאנשים יכולים לבצע כדי למנוע את הסחרחורת של IOH", כתבו החוקרים במאמר שהתפרסם אודות הניסוי שלהם בכתב העת Heart Rhythm. בניסוי השתתפו 22 נשים צעירות עם היסטוריה של IOH ונבדקו בו שני תרגילים: הרמת ברכיים בישיבה למשך 30 שניות לפני שנעמדו וסיכול רגליים למשך 20 שניות לאחר שנעמדו.

החוקרים ניטרו את הדופק ואת לחץ הדם של המשתתפות במהלך הניסוי, וביצעו הפוגות בין בדיקה לבדיקה. בנוסף המשתתפות התבקשו גם לדווח בעצמן אם חוו תסמינים של IOH (סחרחורת או חולשה).

בהשוואה לקימה ללא ביצוע שום פעולה מקדימה, שני התרגילים הוכיחו שהם יכולים לשינוי משמעותי בירידה הזמנית והחדה של לחץ הדם ובהקלת הסימפטומים של IOH. "מאחר שאלה תנועות גוף פשוטות, שני התרגילים הם משהו שאנשים יכולים לבצע בכל זמן ובכל מקום, כדי למנוע מהתסמינים להופיע", אמרה החוקרת נסיה שייק מאוניברסיטת קלגרי בקנדה.

הסברה היא ש-IOH נגרם כתוצאה מהתרחבות של כלי דם שמתרחשת במהלך פעולת העמידה. מה שהתרגילים שנבדקו בניסוי עושים בעצם זה למנוע את התגובה הזאת, ולדברי החוקרים אפשר גם לבצע את שניהם אם רוצים.

עוד בוואלה!

הדבר המדהים ש-10 שזיפים מיובשים ביום יכולים לעשות לגוף

לכתבה המלאה
תרשים מתוך מחקר על תרגילי פלג גוף תחתון שמונעים סחרחורת כשקמים. כתב העת Heart Rhythm, אתר רשמי
הרמת ברכיים לפני, סיכול רגליים אחרי - תרשים מתוך המחקר שמשווה את יעילות התרגילים במניעת סחרחורת הנובעת מ-IOH/אתר רשמי, כתב העת Heart Rhythm

על פי ההערכות, כ-40 אחוזים מהאוכלוסייה בארה"ב סובלים מ-IOH, ונכון להיום לאנשים האלה אין שום טיפול או אמצעי ייעודי למניעת התופעה. למעשה, העצה היחידה שהיתה ניתנת לאנשים שסובלים מהתופעה הזאת עד כה, היתה לנסות ולקום מישיבה לעמידה בצורה הכי איטית והדרגתית שהם יכולים.

אף שהניסוי כלל קבוצת מדגם קטנה שכללה נשים בלבד, הפעולות הללו יכולות לשנות את המצב עבור רבים. סחרחורת קלה שחולפת לבד כעבור כמה שניות אולי לא נשמעת כמו המצב הרפואי הכי מסוכן או בעייתי בעולם, אבל יש לה השפעה יומיומית על חייהם ואיכות חייהם של מי שסובלים ממנה. במקרים חמורים היא יכולה גם להיות יותר מסחרחורת קלה ואף להוביל להתעלפות ואובדן הכרה.

"אין כמעט מישהו שלא חווה את ההרגשה של סחרחורת לאחר שנעמד. יש אנשים שעבורם זו חוויה תכופה שיכולה לקרות גם כמה פעמים ביום. זה מפחיד ומשפיע לרעה על איכות החיים", אמר ד"ר סאטיש ראג', קרדיולוג מאוניברסיטת קלגרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully