וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המון אנשים חיים עם כאב קבוע בברכיים. מה עושים עם זה?

איריס קול

עודכן לאחרונה: 26.11.2021 / 7:44

וזה נכון גם לגבי ירכיים, כתפיים ומפרקים אחרים. המון אנשים סובלים, ומעט מדי אנשים יודעים שיש היום דרכים לעצור את הסבל הזה. ד"ר אייל עמר התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר אילו טיפולים קיימים היום, למי הם מתאימים ולמה אתם חייבים להפסיק לעשות סקוואטים

כאבים במפרקים הם בעיה נפוצה - יש כאלה שסובלים מהם בגלל פציעות ספורט, אחרים בגלל נזקי הגיל, ולפעמים זו תוצאה של בעיות בריאותיות אחריות. למרבה המזל, יש היום טיפולים חדשניים שמאפשרים לתקן את הנזקים של המפרקים ללא ניתוחים מורכבים. ד"ר אייל עמר, רופא בכיר ביחידה לאורתופדיה זעיר פולשנית בבית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר איך עובדים הטיפולים החדשים ולמי הם מתאימים.

"מגיעים אלינו כל מיני אנשים בכל מיני גילאים", הסביר ד"ר עמר, "אנשים באים אלינו עם כאבים במפרקים, והכאבים האלה יכולים לקרות כתוצאה מניוון - בגלל שחיקה של הסחוס או ניוון של המפרק, בלאי לאורך זמן, או דלקת, או פציעה שקרתה - ולאנשים האלה אנחנו מנסים לתת מענה", הסביר ד"ר עמר.

כאשר אדם מגיע לאורתופד, מסביר ד"ר עמר, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא שיחה. "חייבים לנסות לאפיין את התלונה, מה קרה, איפה זה קרה, איך זה קרה. מאוד חשוב לי המנגנון - אנחנו מבדילים בין אנשים שכואב להם מהמשחק כדורסל שהם שיחקו אתמול, לבין אנשים שמבינים פתאום שכואב להם כבר זמן מה. אני מנסה לאפיין את הכאב, ואת המגבלה שזה נותן לחולה". אחרי השיחה יש בדיקה גופנית, כשהרופא בודק פיזית באילו פעולות בדיוק מרגשים כאב, ורק בסוף - צילומים ו-MRI.

עוד בוואלה!

6 מתיחות שכולם צריכים לדעת איך לעשות

לכתבה המלאה

"לבד שום דבר לא עובד, צריך גם לדבר גם לבדוק וגם לראות את ההדמיות, ואחרי כל זה אני מבין מה אני חושב שיש לבנאדם ואיזה טיפולים אני יכול להציע", מסביר ד"ר עמר, "והם מתחלק לשניים - ניתוח או לא ניתוח". ובתוך האפשרויות הלא ניתוחיות, מתקיימות הזריקות החדשניות שרבים מבקשים לקבל.

כמו שמן מכונות למפרקים

בתחום ההזרקות למפרקים יש היום שלוש אפשריות מרכזיות: סטרואידים, חומצה היאלורונית ו-PRP. יש כמובן עוד טיפולים, אבל אלו 3 המרכזיים והמוכחים.

"חומצה היאלורונית זה משהו ישן נושן, אנחנו מכירים את זה כבר זמן מה", הסביר ד"ר עמר, "חומצה היאלורונית זה חומר שנמצא לנו בתוך המפרקים בצורה טבעית. זה הנוזל שנותן תנועה חלקה, כמו שמן מכונות, כמו נוזל סיכוך, אבל לצערנו עם הגיל גם האיכות וגם הכמות של הנוזל הזה יורדת". כאשר מזריקים חומצה היאלורונית, אנחנו "מקבלים אספקה טרייה של אותה חומצה שדואגת לסיכוך של המפרק באופן מיידי, וזה גם מעורר את הגוף להמשיך ולייצר את אותו חומר שלכאורה כבר דעך. אז זה גם מגביר את הייצור שלו בטווח היותר ארוך, והוא גם מוריד דלקת". חשוב להבהיר כי האפקט של חומצה היאלורונית הוא זמני - בין חצי שנה ל-9 חודשים.

גיף רגליים. Giphy
איבר רגיש. ברכיים/Giphy

ומה גבי סטרואידים? "זה סוס העבודה שלנו, זה קיים הרבה זמן, מוכח, הרבה רופאים מזריקים את זה, זו הזריקה הנפוצה שאנחנו נותנים", מסביר ד"ר עמר, "זה מתאים כמעט לכל הקטגוריות - שחיקת סחוס, דלקות, קרעים וכל כאב דלקתי שאני רוצה לשכך בצורה מיידית". הבעיה: זה לא מרפא. סטרואידים יודעים רק להוריד דלקת בגוף, ולהוריד את הכאב. אז למי זה טוב? "יש אנשים שלא רוצים טיפול ניתוחי", מסביר ד"ר עמר, בגלל פחד מתופעות לוואי או חששות אחרים, ולהם אפשר להציע הקלה, לפעמים זה גשר עד הניתוח, ולפעמים זה מסייע לאנשים שלא רואים סיבה לנתח אותם, אבל הם כן סובלים מכאבים.

PRP היא למעשה תמצית של הדם שלנו. "אנחנו לוקחים את הדם שלנו מהזרוע, שמים בצנטריפוגה, ולוקחים שכבה דקה שמכילה ריכוז גבוה של טסיות", מסביר ד"ר עמר, "הטסיות אוצרות בתוכן הרבה מאוד גורמי גדילה וריפוי. אם יש לי ריכוז גבוה של טסיות זה גוזר גם ריכוז גבוה של חלבונים, וזה בתורו מעודד גם גורמי ריפוי בגוף". עם זאת, גם הזריקה הזו לא גורמת לריפוי של סחוס.

לצפייה בראיון המלא:

איריס קול מראיינת את ד"ר אייל עמר בנושא פתרונות מתקדמים לכאבי מפרקים/מערכת וואלה

ומה החסרונות של הטיפולים האלה? ד"ר עמר הסביר כי לסטרואידים יש תופעות לוואי, לדוגמא הם עלולים להוציא מאיזון חולי סוכרת או חולי לחץ דם, הם מדכאים חיסוניות, וגם - זריקות חוזרות עלולות לגרום לקרע ספונטני בגיד ועוד. לזריקות PRP או חומצה הילראונית יש פחות תופעות לוואי, אבל הן לא נותנות הקלה מיידית, זה לוקח כ-8 שבועות עד שמרגישים הקלה, והן גם יקרות יותר (לא כלולות בסל הבריאות).

תעזבו את הסקוואטים

אישה עושה סקוואט באימון ביתי. ShutterStock
פשוט לא. אישה עושה סקוואט/ShutterStock

ולסיום, טיפ של רופא שרואה הרבה מפרקים כאובים. "סקוואטים - אני יודע שכל מאמני הכושר והפיזיותרפיסטים חושבים שזה התרגיל הכי טוב שיש, אבל אנחנו חושבים שזה קצת פחות טוב, הן למיניסקוס והן לסחוס של הפיקה, בעיקר הדיפ-סקוואט. אם מישהו מרגיש שהוא חייב לעשות סקוואטים, עדיף שיעשה אותם בזווית של 45-60 מעלות, אין סיבה להגיע ל-90, ובוודאי לא לרדת נמוך יותר מזה". הוא הסביר כי התרגיל מפעיל לחץ עצום על הסחוסים, ויכול לגרום לקרע מיניסקוס בעלייה מהסקוואט. "ואני לא מדבר בכלל על אלה ששמים גם מוט של משקולות...", הוסיף.

ד"ר עמר אמר לסיכום כי חשוב מאוד "להקשיב לגוף - תנו להגיון ולכאב להיות המדריכים שלכם".

למידע נוסף על פתרונות מתקדמים לכאבי מפרקים - האזינו (או צפו) לפרק המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully