החלמתם מקורונה ונרשמתם למרתון ת"א? זה מה שאתם חייבים לדעת

גל תחלואת האומיקרון רק החל לדעוך, אחרי שהדביק כמעט את כל מי שלא נדבק עד כה (וגם חלק ממי שכן) - אם חליתם בקורונה בחודשים האחרונים, אלה הדברים שאתם צריכים לקחת בחשבון רגע לפני ההתייצבות על קו הזינוק

ד"ר ערן רפופורט
22/02/2022

מסתמן שהגל החמישי יהיה מאחורינו בקרוב, ועונת הריצות, שמביאה עמה אירועים שנתיים משמעותיים, בפתח. לקראת מרתון סמסונג תל אביב 2022, בנוסף לכללים הרגילים של הכנה לקראת ריצה מאומצת, ישנם דגשים חדשים (הרלוונטיים בשנתיים האחרונות) המכוונים לדרך הזהירה לרוץ בתקופה של מגיפה.

כולנו מכירים את היתרונות של פעילות גופנית בכלל, וריצה בפרט. יתרונות אלו לא השתנו וניתן לומר שאף התווספו אליהם יתרונות חדשים: ספורטאים שחלו בקורונה, בדרך כלל חוו תסמינים קלים יותר והחלימו מהר יותר.

עוד בוואלה!

איך אתם שותים את הקפה שלכם? הסוג הזה יכול להאריך את החיים שלכם

לכתבה המלאה

כרצים - אנחנו נהנים מהריצה, חלקנו אף מכורים לריצה, וכולנו נהנים גם מהתרומה לבריאותנו הגופנית ולבריאותנו הנפשית, סוגייה שממשיכה לקבל תוקף מדעי במחקרים רבים ומגוונים. יחד עם זאת, על מנת למזער סיכונים לפגיעות פיזיות ועל מנת לשמור על הבריאות, חשוב להקפיד על כללי התנהגות מסוימים - הן באימונים והן במרוץ.

אל תשכחו לעשות אנטיגן ערב לפני המרתון. רצים במרתון ת"א(צילום: באדיבות כפיים אקטיב)

אין ספק שבין הרצות והרצים יש לא מעט כאלה שחלו בקורונה והחלימו - בין אם הם מודעים לכך ובין אם לאו, וסטטיסטית אין ספק שיהיו גם רצים במרוץ עצמו שהינם חולי קורונה "פעילים", גם אם אינם מודעים לכך.

רוב הרצים אינם רצים מקצועיים, ולכן לרובנו זו לא תחרות מול אחרים, אלא תחרות ביחד עם כל האחרים, וה"תחרות" היא בעצם חגיגת הניצחון של כל אחד מאיתנו מול עצמו. התחלנו עם חלום לרוץ במרתון, המשכנו עם תכנית ואימונים, היו קשיים, אתגרים ואף תקלות בדרך, אבל כרגע אנחנו כמעט על קו הזינוק.

טיפים לריצת המרתון:

  • רוצו בחוכמה, תוך מודעות ליכולת העדכנית שלכם בעת הזינוק. קבעו מטרות שלא יפגעו בבריאותכם. זכרו כי עצם ההגעה לקו הזינוק היא ניצחון בפני עצמו.
  • תכנון הריצה בהתחשב בתנאים המיוחדים שיש להסתגל אליהם הוא בחשיבות עליונה, והצמדות לתוכנית בזמן הריצה, מבלי להיסחף למאמץ יתר - חשובה לא פחות.
  • חשוב להבין כי מחלימי קורונה עלולים להיות חשופים יותר מאחרים לפגיעות, ועל כן יש להוריד ציפיות ודרישות מעצמכם ובכך להימנע מפגיעה. זכרו כי אתם רצים כדי ליהנות - ולא רוצים להיפגע.
  • למי שהחלים מקורונה בשבוע-שבועיים שלפני הזינוק, אני ממליץ לשקול לרדת במרחק ובקצב הריצה, ובכך להימנע מפגיעה. מי שעדיין מרגישים שאינם בשלים או שהם לא במיטבם, מוטב שיפרשו מהמרוץ. כולנו אנושיים - ועל כן עלינו לזכור את מגבלות גופנו, במיוחד בתקופת המחלה וההחלמה.
  • מחלה ויראלית פעילה - גם אם סמויה וללא תסמינים, עלולה לגרום לפגיעה בשרירים, למכת חום ואף לפגיעה בשריר הלב. אם מרגישים לא טוב באמצע הריצה - יש לעצור ולקרוא לעזרה!
מחלה ויראלית פעילה יכולה לגרום לפגיעה בשרירים, גם בשריר הלב. רצות במרתון ת"א 2020(צילום: פלאש 90, אבשלום ששוני)

גם ספורטאי מיומן, ואולי דווקא בשל היותו ספורטאי, עלול לדחוף את הגוף שלו למצב מסוכן בזמן מחלה או החלמה. אני אישית ממליץ לכל רץ, לבצע בדיקת אנטיגן ערב הריצה - ואם יוצא חיובי, לא לרוץ. הן על מנת למנוע הדבקה של אחרים, והן על מנת להגן על הבריאות האישית. מומלץ גם, ככל הניתן, להתרחק בזמן ריצה מרצים אחרים ולהקטין את סיכון ההדבקה. הסיכון להדבקה הוא ממשי, גם למחוסנים ולמחלימים. והסיכון לפגיעה ממשי עוד יותר כאשר אנחנו מבצעים מאמץ גופני שהוא מעבר ליכולת שלנו ובמיוחד בעת מחלה והחלמה.

ועכשיו לעניין אחר, בקשה קטנה שלי אליכם:
במסגרת מרוץ מרתון סמסונג תל אביב, מתנהל מחקר רפואי חשוב על ידי צוות הרופאים מבית החולים איכילוב, שמטרתו לטפל טוב יותר, ואף למנוע, פגיעות אצל רצים. הצלחת המחקר תלויה בשיתוף פעולה מצד הרצים, בין היתר במענה על שאלון קצר לפני התחרות. נבקש שכל מי נרשם למרוץ (בכל המקצים) יענה על השאלון בשבועיים שלפני התחרות. תודה על שיתוף הפעולה.

ד"ר ערן רפופורט הוא היועץ והמנהל הרפואי של מרתון תל אביב. הוא ספורטאי, ורופא אוהב אדם וריצה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully