וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיית העור המביכה הזאת מציקה להמון אנשים. כך תטפלו בה

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 9:02

זה לא נעים, אבל הגיע הזמן שנדבר על זה: חצ'קונים בישבן - זה דבר. זה קורה. אבל למה? ומה עושים? רופאת עור מסבירה את כל מה שצריך לדעת על בעיית העור הזאת

מגיפת הקורונה, ותדירות ההדבקה של האומיקרון, מושיבים אותנו יותר ויותר בבית, מקורקעים ומבודדים. זה אומר שהציבור רובו ככולו תחת לחץ וחוסר וודאות נוראי, אבל גם בתת-פעילות גופנית, ויש לזה כל מיני השפעות בריאותיות. אחת מה היא חצ'קונים בישבן. כן, לצד נטיית העור להיות רגיש ולהגיב להצטברות זיהום ולחות בחלק התחתון של הגוף (זה החלק שעליו יושבים) מתגברת בעיה שמחמירה עם המצב - והיא בכלל קיימת כבר שנים ואחת הנפוצות, אך אינה מדוברת כלל - מחלת אקנה פעילה בישבן.

"הנושא הזה עולה במיוחד לאחר שנתיים ספציפיות בהן היינו בסטרס גבוה יותר ואורח החיים שלנו הוא לא הנוח והמרווח והפעיל ביותר לאחרונה, זה לצד מתח וחוסר וודאות - לא מסמן טובות על מצבה של שכיחות האקנה", אומרת ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור אסתטיקה ולייזר, "התפרצויות של מחלות אוטואימוניות ובפרט מחלת האקנה, קורות יותר ויותר לאחרונה, ולמרות המיקום שעליו מדובר הפעם שיכול להיות קצת מביך, אני שמחה לבשר ולהרגיע - אתם לא לבד".

אישה מגרדת בתחת. ShutterStock
אולי בגדים צמודים מדי או בד לא נושם גרמו לגירוי. אישה נוגעת בישבן/ShutterStock

מה זה אקנה בישבן?
"נעשה סדר במושגים: מחלת האקנה היא מחלה דלקתית שמגיעה בצורות רבות ויכולה להופיע באזורים כמו הישבן, בנוסף יש גם ספקטרום נוסף של פצעונים בישבן, מדובר בצורת גירוי בעור העונה לשם פוליקוליטיס", מסבירה ד"ר מרסר, "זו מתרחשת כשזקיקי השיער בעור, חווים גירוי חיצוני, חיכוך תמידי שיוצר בליטות אדומות ודומות מאוד לנגעי אקנה. סביר להניח שהגירוי הזה נובע מחיכוכים חוזרים ונשנים באזור אחד, והתנהגויות יומיומיות כמו לבישת תחתונים או מכנסיים מבד לא נושם או צמוד מדי, דילוג על המקלחת שלאחר האימון, הזעה, הסרת שיער בגילוח או שעווה - כל אלה יכולים להיות הגורם שיפעיל את הגירוי החריג".

איך נזהה אם מדובר בדלקת זקיקים? זיהום אמיתי של זקיק השערה, עלול להופיע בצורת בליטות בדמות גושים קטנים ורדודים, שנוטים לגרד או לכאוב. בזמן שהם מגורים, הם עלולים להתפתח ולגדול לנגעים גדולים אדומים ונפוחים.

לדברי ד"ר מרסר, הפצעונים בישבן יכולים להתעורר גם בכלל מצב נפשי: "לחץ נפשי, חרדה או חוסר ודאות כמצב מתמשך יכולים לגרום להתפרצות. למעשה, כל תחושותינו מאז פרוץ המגיפה הן טריגר. גם הנטייה הטבעית של העור היא אחד הגורמים העיקריים להתפרצות הזו בישבן. בנוסף, שימוש בתרופות המכילות סטרואידים הניתנים דרך הפה או במשחה, עלולים להביא להתפרצות כחלק מתופעת לוואי".

עוד בוואלה!

2 פטמותיו של צעיר נשרו בגלל "אתגר הדאודורנט"

לכתבה המלאה
חצ'קונים. ShutterStock
לפוצץ אותם זה אף פעם לא רעיון טוב - לא משנה המיקום. אישה מפוצצת חצ'קון/ShutterStock

כיצד ניתן למנוע התפרצות אקנה בישבן?
"היגיינה היא החוק הראשון למניעת זיהומים, ובפרט באזור הישבן. חשוב להקפיד להתקלח, במיוחד לאחר פעילות שגרמה לזיעה חריגה. שימוש בסבון אנטיבקטריאלי היא ההמלצה החמה השנייה שלי, על מנת להימנע מחיידקים המצטברים על העור, בדיוק כפי ששטיפת פנים מומלצת למניעת התפתחות אקנה ודלקת זקיקים בפנים", אומרת ד"ר מרסר.

עוד דבר שד"ר מרסר ממליצה לשים לב אליו הוא סוג הביגוד שאתם בוחרים ללבוש. "ללא מעט מהאוכלוסייה, בגד צמוד הוא טריגר שכיח לגירוי ולכן אמליץ לעבור לביגוד רופף נוח ועשוי כותנה נושמת, שלא יתחככו בעור הרגיש. גם היגיינת הטקסטיל שבחרנו ללבוש או שיבוא במגע עם העור שלנו חשובה".

אפשר לטפל בהתפרצויות אקנה בישבן באמצעות תכשירים ביתיים?
"כמובן שניתן לבקש הוראות והנחיות מכל רופא עור, אך הבסיס בראש ובראשונה, הוא באמת ניקיון וניתן לעשותו נכון באמצעות סבון מחטא", אומרת ד"ר מרסר, "בנוסף ישנם תכשירים במרשם רופא המכילים בנזואיל פרוקסיד, רכיב שמרחיק חיידקים טורדניים, ומקטין את הסיכויים לפתח דלקת זקיקים חיידקית. גם רכיבים כמו חומצה סליצילית, יכולים לעזור על ידי פתיחת נקבוביות סתומות והשלת תאי עור מתים".

מבט מאחור על אישה במקלחת. ShutterStock
אפשר לקרצף עם ספוג גס או לעשות פילינג - זה יכול לעזור. אישה מסתבנת עם ספוג/ShutterStock

עם זאת, מוסיפה הד"ר כי חשוב לציין שדלקת זקיקים לא תמיד נובעת מחיידקים בלבד. "במקרים מסויימים היא עלולה להיגרם גם מפטרייה. לכן חשוב לוודא מול רופא/ת העור, אם הגירוי לא פסק או שהוא במגמת החמרה, לגשת לבדיקה ולראות האם נחוץ טיפול תרופתי אנטי פטרייתי".

מה לא כדאי לעשות כשמטפלים בפצעונים בישבן?
"האויב של מחלת האקנה, בפרט באזורים מגורים גם ככה, כמו בישבן - הוא גירוד ונגיעה בנגעים", אומרת בנחרצות ד"ר מרסר, "אנא, למרות שזה מציק - אל תחטטו ותחמירו את הפצעים. זה מגביר את הגירוי, מגדיל את הפציעה, גורם לצלקות ולנגעים בולטים וכואבים יותר. אנשים נוטים לחשוב שהם עושים פעולה בריאה, טובה ומנקה כשהם מסירים או מפוצצים את הפצעים, אך ההפך הוא הנכון, והם פוצעים ומדליקים את האקנה. זה עלול להוביל לנזק אסתטי כמו צלקות והיפר פיגמנטציה. מה שכן אפשר לעשות זה לקרצף את האזור. ניקוי באמצעות פילינג גרגירי או ספוג קרצוף גס, אלו פעולות נכונות לעור שסובל מלכתחילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully