וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תדעו: 7 סימנים שאולי כבר חליתם בקורונה

כל מי שאתם מכירים כמעט נדבק בקורונה לאחרונה או כבר עבר את המחלה ורק אתם עוד בריאים כמו שור? יש מצב שאולי כבר נדבקתם ואתם לא יודעים, אבל יש כמה סימנים שיוכלו לעזור לכם לבדוק גם את זה

בווידאו: משרד הבריאות רכש מיליוני בדיקות אנטיגן/מערכת וואלה!

אם תסתכלו סביבכם נדמה שכולם כבר נדבקו בקורונה, אם בעבר ובעיקר עכשיו בעקבות וריאנט האומיקרון. אם עדיין לא אובחנתם או חליתם בקורונה, אתם עשויים להרגיש כאילו אתם אחד מבני המזל המעטים. או שאולי, רק אולי, כבר הייתה לכם קורונה ולא הבנתם את זה כי התסמינים שלכם היו כל כך קלים.

בעוד שווריאנט הדלתא ואלה שקדמו לאומיקרון התאפיינו בתסמינים ייחודיים כמו שיעול מתמשך, חום ואובדן טעם וריח, נראה שהאומיקרון קשה יותר לאבחנה הודות לתסמינים גנריים למדי, שיכולים בקלות להיראות כמו שפעת, צינון או דלקת גרון. אז אם הרגשתם קצת עייפים וכבויים (ובינינו, מי לא הרגיש ככה) בחודשים האחרונים אבל לא ממש ידעתם מה קורה, הנה כמה סימנים שקטים יחסית שאולי נדבקתם בקורונה, וכל זה מבלי לעבור בדיקת נוגדנים:

הרגשתם לא טוב אבל לא נבדקתם

בניגוד לגרסאות קודמות, תסמיני אומיקרון נוטים להיות קלים אצל אנשים מחוסנים לחלוטין. אומנם המקרים הראשונים של האומיקרון נצפו בסוף שנת 2021, אבל הווריאנט יכול היה להסתובב הרבה לפני כן. ייתכן שלחלק מהאנשים לא היו תסמינים בולטים. מה שזה אומר זה שאם לא הרגשתם מספיק חולים כדי לשקול להיבדק, יכול להיות שהיה לכם קורונה והחלמתם מבלי לדעת.

נער מצונן מקנח את האף. ShutterStock
הרגשתם לא טוב אבל לא נבדקתם? נער חולה בשפעת/ShutterStock

חשבתם שיש לכם שפעת, אבל זה היה פלורונה

היה לכם חום במשך ימים, שיעול והייתם מותשים, אבל הרופא לא אבחן שפעת. זה יכול היה להיות קורונה, מפני שעונת השפעת ומגיפת הקורונה החורף חפפו.

השנה, הרופאים רואים מקרים של פלורונה - מצב של הדבקה סימולטנית בנגיפי השפעת והקורונה. "אנחנו רואים כרגע מצב של תחלואה גבוהה בשפעת במקביל לעלייה בתחלואה בקורונה, ולכן ישנו סיכוי גבוה למקרים של הדבקה משולבת", אמר ד"ר נדב דוידוביץ', מנהל ביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וחבר צוות הטיפול במגיפות המייעץ למשרד הבריאות בהתמודדות עם מגיפת הקורונה, בראיון לרשת CNN.

גם השפעת וגם הקורונה הם נגיפים שפוגעים במערכת הנשימה וגורמים לתסמינים שחלקם חופפים: שיעול, נזלת, כאב גרון, חום, כאב ראש ועייפות. שניהם גם מתפשטים ומדביקים באופן דומה: דרך רסיסים טיפתיים הנפלטים לאוויר ונישאים בו כאשר אדם חולה מדבר, נושם או משתעל.

השיער שלכם נושר בכמויות

אם אתם מבחינים בנשירת שיער לא רגילה, זה יכול להיות בגלל שחליתם כבר בקורונה. מחקר שפורסם בכתב העת The Lancet לפני כשנה מצא כי כרבע מחולי הקורונה (22 אחוזים) סובלים מנשירת שיער בחצי השנה שלאחר ההידבקות, ונשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול מהתופעה.

החוקרים, שבחנו מגוון תסמינים ארוכי טווח של קורונה, מצאו כי 359 מתוך 1,655 חולים שאושפזו בעיר ווהאן שבסין סבלו מנשירת שיער. לפי הממצאים, נשירת שיער היא תסמין ראשוני לקוביד ארוך טווח, לצד עייפות, קוצר נשימה, סחרחורת וכאבי מפרקים.

נשירת שיער במקלחת. Giphy
מבאס אבל עובר. גיף של אישה עם נשירת שיער/Giphy

הקרובים לכם כבר נדבקו

אם הקורונה הגיעה אליכם הביתה וכולם נדבקו חוץ מכם, ייתכן שנדבקתם ולא הבנתם את זה. לאנשים רבים שנדבקו בנגיף זה יש תסמינים קלים או שהם בכלל ללא תסמינים, ולפי הדיווחים אומיקרון מייצר תסמינים קלים אפילו יותר מאשר גרסאות אחרות - במיוחד בקרב אנשים מחוסנים.

היה לכם בלאגן בבטן

קורונה היא מחלה בדרכי הנשימה, אבל לא כולם משתעלים או מקבלים קוצר נשימה. עבור חלק דווקא שלשול עשוי להיות הסימן הראשון והיחיד לזיהום.

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) התייחס לסימפטום הזה והוסיף אותו לרשימת התסמינים האפשריים (אם כי למען ההוגנות הרשימה הזאת התארכה והתרחבה מאוד וכוללת כמעט כל תסמין מוכר). על פי דיווח ברשת NBC שיקגו, לאנשים עם מערכת חיסונית חלשה או דיכוי חיסוני יש סיכויים גבוהים יותר לחוות שלשולים או תסמינים אחרים שקשורים במערכת העיכול בעקבות הידבקות באומיקרון. הם הוסיפו כי השלשולים מופיעים סמוך למועד ההדבקה. גם מומחי בית החולים ג'ונס הופקינס ציינו שכ-20 אחוזים עשויים לסבול משלשול זמן קצר לאחר הדבקה.

הייתה לכם דלקת עיניים

דלקת עיניים, או דלקת הלחמית, עשויה להיות סימן לקורונה, אך זה נדיר מאוד, על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים. הדיווחים על עיניים אדומות כסימן לקורונה החלו בסוף מרץ, כאשר צ'לסי ארנסט, אחות שעובדת בדיור מוגן בו 50 מתוך 180 הדיירים נדבקו בנגיף, ו-37 מתו, אמרה כי לכל חולי הקורונה שראתה היו עיניים אדומות. היא סיפרה ל-CNN כי "זה משהו שהייתי עדה לו אצל כולם. העיניים שלהם נראו כאילו הם סובלים מאלרגיה". היא הוסיפה כי אצל החולים, "החלק הלבן של העין אינו אדום. זה יותר כאילו יש להם צלליות אדומות מבחוץ. היו לנו חולים שהעיניים האדומות היו הסימפטום היחיד שראינו, והם הלכו לבית החולים ומתו שם".

גבר מגרד את היד. ShutterStock
הייתה לכם פריחה מוזרה? גבר מגרד ביד/ShutterStock

סבלתם מפריחה מוזרה או זיהום בבהונות

מחקר ספרדי קטן מצא חמש סוגי פריחות על העור, בהן מה שהם מכנים Covid toe, שאובחנו אצל חולי קורונה שאושפזו בבתי חולים שונים. על פי הממצאים הפריחה מופיעה בעיקר אצל חולים צעירים ונוטה להישאר מספר ימים. אומנם פריחה היא סימפטום מוכר של חלק מהווירוסים, אבל החוקרים ציינו כי היו מופתעים לראות מספר רב ומגוון של סוגי פריחה אצל חולי הקורונה.

היו דיווחים רבים על "בהונות הקורונה" - פריחה המופיעה על רגליהם של החולים אפילו בהיעדר תסמינים אחרים - אולם החוקרת הראשית של המחקר, ד"ר איגנסיו גרסיה-דובל, אמרה כי צורת הפריחה הנפוצה ביותר במחקר הייתה דווקא פריחה מקולופפולרית - שכללה נקודות קטנות, בליטות אדומות שטוחות, שנטו להופיע על פלג גוף עליון. "מוזר לראות כמה פריחות שונות - וחלקן די ספציפיות", אמרה ד"ר גרסיה-דובל לאתר BBC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully