וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכננים לערער על השיבוץ של הילד לשנה הבאה? תקראו את זה קודם

פרופ' יזהר אופלטקה

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 7:51

קיבלתם שיבוץ לגן "לא טוב"? מתכוונים לרשום את הילד לבי"ס לאמנויות? האיש הזה מכיר את ועדות השיבוצים לגנים ובתיה"ס מבפנים וזה מה שהוא חושב שכל ההורים צריכים לדעת

שנה אחר שנה הורים לילדים האמורים להיכנס לגן הילדים, בית הספר היסודי או חטיבת הביניים מביעים דאגה וחשש פן ילדם לא יתקבל לגן "הטוב מכולם" או ילמד בבית הספר המתאים לרמתם (הגבוהה כמובן!). רבים מתדפקים על דלתות אגף החינוך העירוני ומתחננים להעביר את ילדם לגן "הטוב" לאחר ששובץ בגן "רע" ואחרים רוטנים על חוסר השוויון במיון הילדים למוסדות החינוך בעירם.

האם באמת ישנו מוסד לימודים טוב יותר לכל הילדים? האם טיבו של מוסד הלימודים נקבע על פי השמועות המתרוצצות בגינות הציבוריות בשכונה או על פי סיפוריהן הנפלאים של אימהות שילדן הבכור נהנה מאוד בגן של מאן דהו? האם בכלל יש קריטריונים אובייקטיביים לבחירת מוסד לימודים הנכונים לכל הילדים במשפחה?

מניסיוני רב השנים כמי שהחזיק עד לא מכבר את תיק החינוך בעיר גבעתיים לצד עבודתי האקדמית בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב למדתי שהתשובות לשאלות אלו ודומות להן מורכבות מאוד. אין ספק שהדאגה לעתיד הילד מוצדקת, אך הדרך אל הגיהינום רצופה כוונות טובות ובמקרה שלנו טעויות מהותיות. אחרי הכול, בחירת גן הילדים או בית הספר על סמך שמועות, תדמית המוסד, או המוניטין של הגננת או המנהלת יכולה להתגלות מאוחר יותר כטעות המשפיעה על עתידו של הילד. למשל, רבות נתקלתי בהורים הטוענים כי נזק רב ייגרם לבנם בן השלוש במידה ולא ייכנס לגן בו נכנסו חבריו מהגן הפרטי. לטענה זו כמובן אין ביסוס מדעי, קל וחומר כאשר נהיר לכול כי ההתפתחות החברתית בגילאים אלה שונה משמעותית בין ילד לילד ובטח לבטח מזה של המבוגרים.

לקראת החזרה ללימודים בגן כינור ,קריית ביאליק ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
בחירת גן על בסיס שמועות או מוניטין של הגננת יכולה להתברר כטעות. גן ילדים/אתר רשמי, משרד החינוך

למעשה, בחירה מושכלת של מוסד הלימודים היא זו המומלצת על ידי מומחים מתחום החינוך ברחבי העולם. נכון, לעיתים רבות העירייה קובעת את אזורי הרישום והילד מופנה לגן או לבית הספר על פי מקום מגוריו, אך זכות ההורים לערער על ההחלטה ולבקש להפנות את ילדם למוסד אחר (בתקווה שיש מקומות פנויים שם ומדיניות העירייה מאפשרת זאת). על סמך מה יערערו ההורים (או יבחרו מראש את המוסד הלימודי במקומות בהם קיימת תכנית בחירה פתוחה בין בתי ספר).

נתחיל בגן הילדים. מגוון של גורמים משפיעים על איכות החינוך וההנאה שיחוו הילדים בגן הילדים כגון ניסיונה המקצועי של הגננת, היחסים בין הגננת לסייעת, המרחב שעומד לרשות הילדים, שיעור התחלופה של צוות הגן, ועוד. שאלות שהייתי מציע לשאול הן: האם הילד מתקבל בחום אמתי על ידי צוות הגן, האם צוות הגן נותן מענה לשאלות על בטיחות המקום וביטחון הילדים? האם הגן נקי ומסודר? האם הילדים בגן נראים מאושרים? האם הילדים נעים בחופשיות? האם צוות הגן רגוע וסובלני לשאלות? האם הצוות קשוב לילדים? האם הילדים מעורבים בצורה פעילה בשעת סיפור או בעת הוראת אותיות? האם לילדים יש להיכן "להימלט" מכל ההמולה?

עוד בוואלה!

במיוחד עכשיו: איך לסייע לילד לפתח את עולמו החברתי והרגשי?

לכתבה המלאה

מה לשאול כשבודקים בי"ס חדש?

במקומות רבים, העולים מגן הילדים לכיתה א' יכולים לבחור את בית הספר שבו ילמדו על סמך הייחודיות של כל בית ספר. למשל, תלמיד המגלה עניין באומנות יוכל לבחור בית ספר המדגיש היבט זה, בנוסף ללימודי היסוד. ממחקרים בעולם אנו למדים ששיעור ההורים הבוחרים לשלוח את ילדיהם לבית ספר יסודי שאינו סמוך למקום מגוריהם נע בסביבות עשרה אחוזים בלבד. אלה שכן שולחים את ילדיהם לבתי ספר אחרים מחפשים בית ספר בו אקלים לימודי-חברתי המתאים לילדם (צורך בתמיכה רגשית, צורך בלמידה מואצת), כיתה ייחודית המתאימה לצרכים של ילדם, וכדומה. בין השאלות שכדאי לשאול: מה היא הפילוסופיה הפדגוגית-חינוכית של בית הספר? מה הן תוכניות הלימודים הנוספות? מה הם האמצעים בהם משתמשים המורים לקידום התלמידים? האם יש מענה לילדים עם צרכים מיוחדים? מה הן התכניות החברתיות של בית הספר? האם בית הספר הוא מקום שנעים להיכנס אליו?

אמא הולכת עם ילדים. ShutterStock
מה שהיה טוב ונכון לילד אחד לא בהכרח נכון גם לאחיו ואחיותיו. אמא מלווה ילדים לגן ולביה"ס/ShutterStock

כאשר מדובר במעבר לחטיבת הביניים, לילד גם יש השפעה רבה על בחירת בית הספר. מרבית הילדים בוחרים ללכת לבית הספר העל יסודי שאליו נרשמים מרבית חבריהם. לעומת זאת, במקרים בהם חווה הילד בעיות חברתיות בבית הספר היסודי או כאשר הילד חפץ במגמת לימודים לבגרות שאינה מצויה בבית הספר הקרוב הנטייה היא להירשם לבית ספר אחר. כמובן שכדאי לבדוק טוב את מקצועות הבחירה לבגרות בבית הספר ואת התשתיות הטכנולוגית (חדרי מחשבים, מעבדות) העומדות לרשות התלמידים. לעומת זאת, מומלץ מאוד להיזהר משמועות, אתרי בתי ספר נוצצים, ותדמית ציבורית חיובית של מוסד הלימודים.

לסיום, בטרם תפנו לוועדת הערעורים או תחליטו על בחירת מוסד לימודים המרוחק מביתכם, בדקו מה חשוב לילד שלכם, מה הם צרכיו, ואז תבדקו מה מציעים המוסדות העומדים לבחירה. אין דין האח הבכור חל על שאר אחיו ואחיותיו, בבחינת כל אדם הוא עולם ומלואו.

הכותב הוא מרצה בחוג למדיניות ומנהל בחינוך, בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ולשעבר מחזיק תיק החינוך בעיריית גבעתיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully