וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במיוחד עכשיו: איך לסייע לילד לפתח את עולמו החברתי והרגשי?

אפרת פירר

עודכן לאחרונה: 31.12.2021 / 7:38

העולם הרגשי והחברתי של הילדים מטריד כל הורה בזמן שגרה ואחת כמה וכמה בזמנים כמו עכשיו. קלינאית תקשורת מסבירה איך אנחנו ההורים יכולים לעזור להם, וממה אנחנו חייבים להימנע

בעקבות וריאנט האומיקרון שהגיע, אנחנו שומעים בשבוע האחרון דיונים על החזרת חלק מהתלמידים ללמידה בזום, זאת במקביל לאזהרות חוזרות ונשנות של אנשי חינוך על מצבם הרגשי והחברתי הרעוע של תלמידי ישראל. אין ספק שבעת כזאת, בה אנחנו ניצבים מול הרבה מאוד חוסר וודאות, הורים רבים עומדים מול שוקת שבורה באשר למצבם החברתי והרגשי של ילדיהם.

חשוב לזכור כי היכולת החברתית-רגשית כוללת בתוכה מספר רב של מיומנויות אישיות, בינאישיות וקבוצתיות בעזרתן הילד מצליח לנהל את רגשותיו ולשתף פעולה עם חבריו. יכולת זו מתחילה להתפתח כבר בגיל הרך ויש לה תפקיד משמעותי במהלך החיים, החל מהילדות המוקדמת ועד לבגרות. היכולת החברתית-רגשית באה לידי ביטוי ביצירת קשרים עם חברים, הבנה, ויסות וביטוי רגשות, פיתוח כישורים אקדמיים ומוטיבציה ללמידה, פיתוח זוגיות, מציאת ושימור עבודה ועוד. כאשר יש קושי בתחום החברתי רגשי, הדבר יכול להשפיע על היבטים חשובים אלו.

לסביבה הקרובה לילד - ההורים, המשפחה, המסגרת חינוכית והחברים בני גילו, יש חשיבות רבה בפיתוח היכולות החברתיות רגשיות. החל מגיל צעיר הילד מקבל תמיכה מהוריו, ממשפחתו ומהצוות החינוכי להתנהגויות רצויות, גם בצורה ישירה ("תגיד תודה", "אסור להרביץ") וגם בצורה עקיפה דרך צפיה בסביבת המבוגרים וחיקוי שלה. כך למשל ילדה, שרואה את הוריה עוקפים בתור, או מתנהגים בגסות אל אחרים, תלמד לעשות זאת גם היא.

באמצעות הסביבה הילד לומד גם להביע רגשות. כך לדוגמא, הורה רואה את ילדו הפעוט מתפרץ בכעס ומביע זאת אל ידי שכיבה על הרצפה ובכי, ומפרש את הסיטואציה באמירה "אתה כועס", ובכך נותן לילד את המילים לבטא את הרגש שלו, כך שבעתיד יוכל לווסת את רגשותיו, ולומר מה הוא מרגיש במקום להתפרץ.

ארבעה ילדים משחקים בחוץ - שוכבים בדשא על הגב ומרימים רגליים. ShutterStock
תנו להם לשחק. ילדים משחקים יחד/ShutterStock

גם למשחק עם ילדים יש חשיבות רבה בפיתוח המיומנויות החברתיות רגשיות, כיון שדרך ההתנסות והחוויה של משחק בקבוצה הילד לומד את כללי ההתנהגות הרצויים במשחק - כיצד לפנות לחברים, איך להצטרף למשחק, או לעזוב משחק אם הוא לא רוצה ולקבל את כללי הקבוצה. ילד ביישן יתקשה להראות יוזמה ולבקש להצטרף למשחק. ילדה שלא תשחק לפי הכללים, עלולה לריב, לכעוס ולחוות דחייה מהקבוצה. ילד שלא יודע מה מתאים או לא מתאים להגיד בעת משחק או פעילות בקבוצה, עלול להיתפס הילד "מוזר". במהלך משחק עם חברים ניתן למצוא גם תיאור של רגשות ושיתוף בין חברים אשר מאפשר לילדים לחדד לעצמם את ההבנה של הרגשות שלהם עצמם ושל האחרים, ובגיל מאוחר יותר גם לעבד רגשות שהם חשים לגבי אירועים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מתי צריך לקחת את הילד לקלינאית תקשורת? מדריך

בשיתוף JAMA

לצד ההשפעה של הסביבה, ככל שהילד גדל הוא מסוגל להבין את הדרישות והציפיות של הסביבה בצורה טובה יותר וליישם אותן. כך למשל ילד צעיר יכול להגיד לסבתא שהאוכל שהכינה לא טעים בעוד שילד בוגר יותר יפנים את כללי הנימוס ויבין שהוא פוגע ברגשותיה.

כיצד ניתן לעזור לילדים לפתח את עולמם החברתי רגשי?

שימוש בשפה רגשית: מתן שם לרגשות שונים שחווה הילד (את עצובה שהפסדת במשחק, איזה כיף לנצח, מרגיז ששקד תפסה את הנדנדה) יעזור לילד להבין מה הוא מרגיש ולבטא זאת באופן מילולי במקום בהתנהגות.

עקביות: שמירת כללי התנהגות רצויים ולא רצויים, ועקביות בחוקים הללו. אם האמירה בבית היא ש"משחקים במחשב רק שעה ביום" ובפועל לא שומרים על המגבלה, המסר לילד הוא שחוקים אינם חד משמעיים וניתנים להפרה. הבנה כזו תוביל את הילד לכך שגם במשחק יתקשה לשחק לפי החוקים ובהמשך יתקשה לקבל חוקים גם בבית הספר ובמקום העבודה.

דוגמא אישית: ההתנהגות שלנו היא מודל לחיקוי על ידי הילדים. סביבה שנותנת מודל טוב לחיקוי (יחסים עם חברים, עזרה לאחר) תגרום לילד להפנים את הכללים הללו בהתנהגות שלו, לעומת סביבה שנותנת מודל לקוי (כמו לשקר, או לעקוף בתור). חשוב לשים לב לכך שלפעמים ההתנהגות עלולה להיות בסתירה למה שנאמר לילד. כך למשל ילד שמצד אחד שומע את האמירה "אסור לשקר" ומצד שני מרים את הטלפון וההורה אומר לו "תגיד שאני לא בבית" מקבל מסר שההורה אינו עומד בדרישות שהוא עצמו הציב.

אבא עם ילדה משחקים בקרטונים - מחזור. ShutterStock
ההתנהגות שלנו היא מודל לחיקוי על ידי הילדים. אב ובתו ממחזרים/ShutterStock

יצירת הזדמנויות למפגש עם חברים: במיוחד בעידן הקורונה, חשוב לאפשר סביבה להתנסות במשחקים עם חברים. יש חשיבות להתנסות במשחקים עם חברים שונים ולאו דווקא עם החבר היחיד אתו נוח לשחק ויש אתו דפוס קבוע של משחק. יש חשיבות גם להתנסות במשחקים מגוונים ולאו דווקא הצמדות למשחק אחד. הדבר יכול לעזור בפיתוח קשרים וכישורים בינאישיים.

וכאשר יש קושי? בשנים האחרונות הולך וצובר תאוצה תחום הטיפול באמצעות קבוצות חברתיות. הטיפול מתבצע על ידי אנשי מקצוע שונים במיוחד על ידי קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק ומטפלים מהתחום הפסיכוסוציאלי. בקבוצות אלו הילדים מתנסים במשחק עם חברים בתוך קבוצה קטנה המונחית ומתווכת על ידי המטפלים. בתוך הקבוצה יוצרים הזדמנויות להתמודדות עם סיטואציות חברתיות שמאתגרות את המשתתפים - איך לבקש להצטרף? איך להציע רעיונות למשחק? מה עושים כשלא מסכימים על כללים? איך פותרים אי הסכמות? מה עושים כשמפסידים? מה עושים כשכועסים או נעלבים? - דרך המשחק הקבוצתי.

שילוב של סביבת מבוגרים תומכת אשר מקנה לילד חוקים חברתיים תוך התנסות עם חברת ילדים בני גילו, , יכול להביא לפיתוח של יכולות חברתיות רגשיות אשר ישמשו את הילד במהלך חייו ויעזרו לו להיות מבוגר בעל יכולת ליצור קשרים, לשתף פעולה עם אחרים ולעבד את החוויות העוברות עליו במהלך החיים.

הכותבת היא קלינאית תקשורת, מרצה בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully