וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי צריך לקחת את הילד לקלינאית תקשורת? מדריך

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 12.12.2021 / 7:06

התינוק ממעט למלמל? בן השלוש לא משתמש במשפטים מלאים? הילד מבלבל בין אותיות באופן קבוע? יתכן ודרושה כאן התערבות מוקדמת. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על טיפול אצל קלינאית תקשורת

בכל גיל ישנן ציפיות שונות בנוגע לתקשורת והתפתחות השפה של הילד: אילו צלילים הוא צפוי להפיק? באילו ג'סטות הוא צפוי להשתמש בכד להעביר את המסרים שלו? כמה מילים כולל אוצר המילים שלו? כמה הוא מבין? כמה הוא מביע? התשובה לכל שאלה כזו תשתנה בהתאם לגילו של הילד. במפגש אבחון והערכה אצל קלינאית תקשורת שעוסקת בגיל הרך, היא תוכל להעריך את יכולות התקשורת, השפה, הדיבור והמשחק, ולהשיב האם תפקודו של הילד אכן תואם בני גילו ואת המצופה.

קלינאית התקשורת מיטל מנשרי נפתלי מציעה לשאול את עצמכם שתי שאלות: האם אתם מרגישים שהילד לא מצליח להעביר את הכוונות והרצונות שלו באופן יעיל? האם הוא חווה תסכול סביב יצירת אינטראקציות מול מבוגר או מול ילדים אחרים? אם עניתם בחיוב על אחת לפחות, יתכן ודרושה התערבות מוקדמת. טיפול בגיל הרך הוא משמעותי וככל שמתחילים מוקדם יותר כך היעילות גבוהה יותר.

לאפליקציית JAMA

ילד בטיפול. ShutterStock
הילד מצליח להעביר את הכוונות שלו באופן יעיל? טיפול אצל קלינאית תקשורת/ShutterStock

מקרים בולטים בהם מומלץ לשקול לגשת לאבחון אצל קלינאית תקשורת:

● תינוק מתחת לגיל שנה שממעט למלמל והוא יחסית שקט
● פעוטות שלא מפיקים כ-15 מילים סביב גיל שנה וחצי
● פעוטות שלא מצרפים שתי מילים סביב גיל שנתיים
● ילדים שעדיין לא משתמשים במשפטים מלאים סביב גיל 3

חשוב להדגיש שישנם עוד מקרים וסוגיות, ועל כן על כל שאלה או מחשבה שיש לכם, פנו לקלינאית תקשורת להתייעצות, ובמידת הצורך גשו למפגש הערכה. אפשר גם להתייעץ עם הגננת של הילד שרואה אותו במגוון סיטואציות במסגרת הגן ולחשוב בחשיבה משותפת בצורך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

להשאיר את הנייד בצד: למה כדאי לכן להגדיר זמן ללא טלפון כשאתן עם התינוק

בשיתוף JAMA

האם כדאי להתכונן למפגש ראשון אצל קלינאית תקשורת?

בעיקרון, לא. אך יש כמה דברים קטנים שיוכלו להפוך את המפגש ליעיל יותר. ראשית, הביאו טפסים שיכולים להיות רלוונטיים: בדיקות שמיעה, סיכומי טיפול אם הילד טופל בעבר אצל קלינאית תקשורת, דו"חות אבחון של גורמים מקצועיים נוספים שפגשו את הילד (למשל, מרפאה בעיסוק) ועוד. קלינאית התקשורת תוכל לעיין בטפסים ולקבל תמונה מלאה ומדויקת יותר בנוגע לפרופיל של הילד.

אתם יכולים להביא משחק אחד שהילד אוהב במיוחד כדי לאפשר לו להרגיש יותר בטוח בסיטואציה, וכמובן להכין את הילד לקראת המפגש, ובמילים אחרות - לעשות לו הטרמה. כשהוא יידע מה עומד לבוא הוא יגיע יותר נינוח. ספרו לילד, למשל, שאתם עומדים לפגוש מישהי נחמדה, שיש לה חדר עם כל מני משחקים.

חשוב לזכור כי מפגש אבחון אצל קלינאית תקשורת לעיתים מעורר מגוון רגשות, גם אצלכם וגם אצל הילד. מומלץ לשתף את הקלינאית בתחושות ובמחשבות בכדי להקל ולהפוך את הסיטואציה לנעימה ככל שאפשר, גם לכן.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.


חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דניאל סרנצקי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully