וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת הרישום: כל מה שצריך לדעת לפני שבוחרים גן בימי קורונה

קרן אור אורן

17.1.2021 / 1:09

הילדים שלנו אמנם בבית כבר לא מעט זמן, אבל עונת ההרשמה לגני הילדים החלה רשמית. וזה אומר שעומדות בפנינו כמה בחירות לא פשוטות. אז איך בוחרים גן כשאי אפשר להיכנס אליו בכלל?

ילדים בגינת משחקים. ShutterStock
לבחור את המקום שבו הילדים שלנו ילבלבו. ילדות שמחות בגן/ShutterStock

בימים אלו, בעודנו סגורים בבתים וחווים סוג של "למידה ביתית", עולה קרנו וחשיבותו של גן הילדים בחיינו ובחיי ילדנו. נדמה שהרבה הורים מחכים ומצפים לרגע שצוותי החינוך יחוסנו ונוכל לשוב לתפקידנו ביחסים הביתיים - להיות הורים (שגם כך מורכב כשלעצמו) ולהחזיר את ילדנו למסגרות ולידהם המסורות של אנשי החינוך.

ובינתיים, במערכת החינוך כבר מתכוננים לשנת הלימודים הבאה, והחלה ההרשמה לגני הילדים, תחת אי הוודאות והשאלה מה צופן לנו העתיד. אז איך בוחרים גן תחת מגבלות הקורונה?

השנה עלינו לבחור את הגנים מבלי להיכנס אליהם או לראות מה קורה שם מבפנים, היות והורים לא מורשים להיכנס לשטחם של מסגרות חינוכיות. ההורים והצוותים החינוכיים נדרשים שוב לגלות יצירתיות למפגשי הכרות וגישושי מכירה ובחירה - החל מסרטונים על הגן, שיחות וידאו בהם נעשה סיור וירטואלי, פגישת זום להורים מתעניינים עם מצגת וזמן לשאלות ושיחות בחצר הגן מעבר לשעות הפעילות.

הנה כמה עצות שיעזרו לכם לעשות את הבחירה הנכונה, למרות אתגרי הקורונה.

1. בעיני המתבונן: בבואנו לבחור גן ילדים, חשוב לזכור שמה שמתאים לנו ולילדנו לא בהכרח מתאים לשכנים ולחברים שלנו. לכן עלינו לבדוק מספר גנים באזור המבוקש (בית/ עבודה). חשוב שתהיה לנו כימיה עם הצוות הניהולי אך גם עם הצוות החינוכי (לא תמיד מנהלי הגן הם גננת או גנן בגן). כדאי לשוחח איתם שיחה קלה להקשיב לשפה, לדרך הביטוי, ולהרגיש שאנו יכולים להתחבר אליהם. מניסיון, יש תחושה של התאהבות כשזה זה - אנחנו מרגישים את זה בכל הגוף.

בכדי להיות לגמרי רגועים אחרי שהרגשתם שזה זה, שווה לבקש ולשמוע מספר ממליצים. אפילו לחכות ליד שער הגן בבוקר או בסיום היום ולשאול הורים שכבר נמצאים בגן. שימו לב שלא בהכרח מה שחשוב להם חשוב לכם, וזה לגמרי בסדר, העיקר לוודא שיש אמון בצוות ומערכות יחסים פתוחות, שקופות ומאפשרות (בגן שפועל טוב אין מה להסתיר).

פתיחת גני הילדים עם כניסת ההקלות בסגר לתוקף, חדרה 18 באוקטובר 2020. שלומי גבאי
בגן שפועל טוב, אין מה להסתיר. גני ילדים בחדרה/שלומי גבאי

2. צוות הגן: הם יהיו האנשים המשמעותיים שילוו את ילדכם היקרים 6-8 שעות מדי יום. מעבר לעובדה שעלינו לבדוק שכל הצוות עבר הכשרה מתאימה לתפקידו, גננות בעלות תעודת הוראה לגיל הרך 0-6, מטפלות שעברו הכשרה מקצועית, חשוב לוודא שהצוות מרוצה ועם מוטיבציה למקום העבודה שלו. צוות יציב שעובד יחד שנים רבות לא בהכרח מעיד על הצלחה ומוטיבציה גבוה. חשובה יותר האוירה הכללית כגון: חיוכים, שמחה, תחושה של עזרה וגיבוי הדדי בקרב צוות הגן, וכמובן האינטראקציה שלהם מול ילדי הגן שעליה אפשר לשמוע מהורים בגן או מתצפית והקשבה בשעות שהגן פעיל ובחצר.

3. ניקיון והיגיינה: אנו כבר יודעים שאל לנו להקל ראש בנושא זה, במיוחד בשנה שכזו. יש לבדוק שהגן שומר על כללי הבטיחות ורואה בניקיון וההיגיינה כנושא משמעותי. הן כגורם שמונע תחלואה והן בחינוך הילדים לכללי שמירה על היגיינה וניקיון בדרך לעצמאות. לוודא שניתנת עצמאות לילדים שיכולים לזה, הן בפיזור עמדות לקינוח אף ועמדת שירותים ושטיפת ידיים מותאמת ונגישה לילדים עצמאיים. לבדוק מי מכין את הארוחות בגן ולבקש לדעת מה בתפריט ומהם המוצרים הבסיסיים. האם נוהגים לעבוד עם כפפות ומתי? מה שיטת ניגוב הידיים לאחר השטיפה ניירות או מגבות אישיות, משותפות. אופן עטיית המסיכות בגן בימים אלו גם הוא משמעותי כדי ללמוד על התנהלות והרצינות שניתנת לנושא.

ילד שוטף ידיים בגן ילדים. ShutterStock
הגננות לא מקפידות על רחצת ידיים? זו בעיה. ילד רוחץ ידיים/ShutterStock

4. הגודל כן קובע: ככל שיש יותר ילדים יש לכך השפעה ישירה על מספר אנשי הצוות. בימים אלו חשוב מאוד שיהיה מספיק כח אדם בגן, ושיש אפשרות לגבות במיידי מתוך הגן אם אשת צוות נעדרת מהעבודה מכל סיבה. וכמובן, כשיש מוטיב של יותר עיניים מסתכלות ביומיום, ואפשרות לצאת להתאווררות, זה חשוב למוטיבציה ולשלוות צוות הגן. היחס המקובל הוא מטפלת אחת ל-4 או 5 תינוקות, יחס של 1:6 לפעוטות, בגילאי 3 יחס של 1:9. חשוב לברר האם יש מכסה מקסימלית, שכן לא כל הנרשמים מתחילים בתחילת השנה, ישנם ילדים שמצטרפים במהלכה. כפועל יוצא לדבר יש השפעה גם על מספר אנשי הצוות.

5. דרכי התקשרות של צוות הגן עם ההורים: חשוב לשאול כיצד ההורים מתעדכנים במה שקורה בגן. האם יש עדכונים שוטפים יומיומיים או שבועיים, האם יש תיעוד בתמונות בפעילות שגרתית או רק בפעילויות מיוחדות. האם יש מצלמות בגן (שכן בשנת הלימודים הקרובה החוק נכנס לתוקפו ומחייב בזאת גנים פרטיים). האם הגן משתף הורים גם בקשיים ואתגרים ולא רק בדברים החיוביים, האם יש פנייה לבקשת עזרה ושיתוף פעולה מהורים, אלו מעידים על רמת פתיחות גדולה שעלינו לראות לטובה. כיצד הצוות שומר על קשר עם הילדים וההורים בסגר, זוהי גם אינדיקציה למערכות היחסים בגן והתפיסה לחשיבותם.

6. פדגוגיה: חשוב לבדוק האם הגן מתנהל תחת פיקוח והדרכה פדגוגית כלשהי. הן בכדי לשמור על מקצועיות והדרכה של הצוות וההורים בשטח. הימצאות מלווה פדגוגי מקל על שני הצדדים לדעת שיש לגן מלווה אובייקטיבי ששומר על מקצועיות וכללי העבודה הבטיחות והביטחון. בתקופה זו שהורים אינם יכולים להיכנס לגנים חשוב לדעת שיש מי שמייצג את הילדים, ההורים והצוות ונמצא שם לגשר ולתת כלים מקצועיים.

גננת וילדים בגן ילדים. ShutterStock
אל תשכחו לבדוק אם הגן עובד גם בשישי :) גננת וילדים/ShutterStock

7. סדר היום: בררו מהו סדר היום בגן, ומאוד חשוב שיהיה כזה - לסדר יום קבוע יש השפעה על תחושת הביטחון ויכולת הסתגלות של הילדים בגן. חשוב לבדוק איזה נושאים ופעילויות מתקיימות בגן ומתי, מהם זמני השינה והאוכל. איזה פעילויות וחוגים יש בגן (לכשיהיה אפשרי להכניס מפעילים לגן). כמובן שתחת סעיף זה עלינו לברר את שעות הפעילות של הגן ומדיניות העבודה בימי שישי. כמו גם מספר ימי החופשה שיש בגן במהלך השנה והאם תוכלו למצוא סידור לימים האלה ( בגן או מחוצה לו).

8. דבר אינו מובן מאליו: השנה הזו לימדה אותנו שאין לקחת דבר כמובן מאליו. דברים שנבדוק היום לא בהכרח יהיו רלוונטיים מחר. לכן מומלץ לבדוק מהי מדיניות הביטול וההחזר הכספי. כיצד הגן מתנהל ומהי מדיניות ההחזרים בסגר (יש לכך הרבה יכולת למידה על ההתנהלות הכלכלית של הגן). ולהבדיל גם חשוב לבדוק לכיוון השני האם הגן יהיה רלוונטי עבור ילדכם במידה ותרצו להישאר בו שנה נוספת.

קרן אור אורן היא אחראית תחום הגיל הרך במכון אדלר

מכון אדלר מפעיל תוכנית "אדלר בגן" - תוכנית ליווי לגנים המובלת ע"י צוות מדריכות מכון אדלר, שהינן גננות מוסמכות ופועלות בעשרות גנים ברחבי הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully