וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין חג באופק: כך תעזרו לילדים שלכם ליהנות מחודשי השגרה

דורית חרמון

17.12.2021 / 7:23

חנוכה עבר ופסח עוד רחוק, לפנינו יותר משלושה חודשים של שגרה מבורכת ומשעממת. יש ילדים (והורים) שיכולים להתחרפן מזה. 5 טיפים שיעזרו לכם ולילדיכם להוציא מהתקופה הזאת את המקסימום

זהו, נגמרו החגים, חנוכה עבר לו ביחד עם הסופגניות, החורף כבר כאן ולילדים שלנו יש שלושה וחצי חודשים של שגרת בית ספר וחוגים בלי הפסקות - למעט שבתות. כל יום יכלול התארגנות בוקר לבית ספר, שיעורי בית, סידור תיק, מבחנים ומשימות הערכה - ויש ילדים והורים שזו תקופה מאוד לא פשוטה עבורם.

זה קשה במיוחד לילדים שההתנהלות בבית הספר לא פשוטה עבורם לימודית, חברתית או התנהגותית. ובינינו, כשלילדים שלנו קשה במסגרת חינוכית, גם לנו כהורים מאוד קשה בעיקר רגשית. הרבה פעמים אנחנו מרגישים בסיר לחץ כשאנחנו צריכים כהורים לעמוד בכל משימות החיים עם מעט מאוד זמן לעצירה, מצד אחד. ומצד שני, שגרה יכולה להיות גם מבורכת, וחשובה גם לנו וגם לילדים.

לפעמים לנו ההורים נדמה שבית ספר זה כיף: חברים, הפסקות ופעילויות וש"הילדים נהנים" בזמן שאנחנו "הולכים לעבוד". אז זהו שלא, עבור הילדים בית ספר הוא עבודה לכל דבר, על אחת כמה וכמה אם יש להם גם צהרון. וזו אפילו עבודה יותר קשה משלנו. לאורך כמה שעות ביום הם נמצאים במסגרת שבה דמויות הסמכות מתחלפות, הם לומדים מקצועות שהם לא בחרו ולא אוהבים, לחלקם יש קשיים שונים ורוב הזמן אומרים להם גם מתי הם יכולים לקום, מתי הם יכולים לצאת לשירותים, ונוסף על כל זה הם נדרשים להתמודד עם המון סיטואציות חברתיו ורגשיות, שדורשות מהם המון סבלנות.

אמא וילד יוצאים מהבית בבוקר. ShutterStock
שלושה וחצי חודשים של ימים שיראו כמעט אותו הדבר. אמא וילדה יוצאות בבוקר מהבית/ShutterStock

אז איך מאפשרים לנו ולילדים ליהנות מהתקופה הזו ומעבירים אותם עד כמה שאפשר ברוגע ונעימות? לפניכם כמה כלים פרקטים וקלים ליישום.

1. להבין שלא תמיד בא להם ללכת לבית ספר - בחוויה של חלק מהילדים בית ספר זה לא כיף. כן, הם היו מעדיפים להיות בבטלה ולעשות רק מה שהם אוהבים. זה אומר שהם ילדים נורמליים לחלוטין. ולכן כשהם אומרים לנו שלא בא להם ללכת לבית ספר אפשר בהחלט להיות אמפתיים ולהבין את מה שהם מרגישים במקום לבטל את הדברים שלהם ולהגיד משפטים כמו "בית ספר זה כיף" וכו'.

2. לא להעמיס פעילויות - אין צורך להעמיס על הילדים עוד חוגים, פעילויות ומפגשים עם חברים. תנו להם וגם לכם קצת אוויר בשעות אחר הצהריים. לא חייבים לעשות כל יום פעילות, ואפשר לתת לילדים קצת "זמן בית" והוא יכול אפילו לכלול קצת מסכים, בוודאי לילדים שנמצאים בצהרון.

3. תכנון שבועי - ארגנו את השבוע בצורה הגיונית. אפשר לשבת במוצאי שבת ביחד עם הילדים ולארגן את השבוע ביחד בעזרת טבלה. שבצו בטבלה חוגים, חברים, ימי הולדת זמן להכנת שיעורים וכו'. התכנון הזה יאפשר לילד להרגיש רוגע, ביטחון, מכך שהדברים ידועים מראש, ויאפשר לכם להיות יותר גמישים ולהצליח להכיל בלת"מים. באופן מפתיע, ככל שאנחנו יותר מתוכננים כך יש לנו יותר גמישות. עם ילדים גדולים אפשר להדפיס לוח חודשי ולשבץ שם את המבחנים, משימות ההערכה ולאפשר להם ללמוד לתכנן את הזמן שלהם, זו מיומנות מאוד חשובה עבורם גם לעתיד.

עוד בוואלה!

כל היום בעבודה? כך תהפכו את הזמן עם הילדים למשמעותי

לכתבה המלאה
ילדה מכוונת שלט רחוק לטלוויזיה. ShutterStock
לא חייבים לעשות משהו כל יום, גם זמן בית הוא חשוב. וזה בסדר לראות קצת טלוויזיה. ילדה צופה בטלוויזיה/ShutterStock

4. צרו "שוברי שגרה" - שוברי שגרה הם דברים שעושים פעם בשבוע ושוברים את השגרה. שוברי שגרה יכולים להיות ארוחת ערב של פנקייקים, ללכת לישון במיטה של אמא ואבא, לעשות אמבטיה מפנקת, יום בלי שיעורי בית או כל פעילות אחרת שתייצר זמן איכות מהנה עם הילדים. אפשר לעשות צנצנת עם פתקים שעליהם רשומות פעילויות כיפיות משפחתיות, ששולפים פעם-פעמיים בשבוע ועושים ביחד. ואפשר גם לתכנן יום שבועי קבוע שמוקדש לכך - ככה יש משהו כיפי לצפות לו.

5. שמרו על פרופורציות בנוגע לזמן למידה - אחד הנושאים שמייצרים הכי הרבה מתיחות וכעס בבית זה נושא שיעורי הבית והלימודים בכלל, ולכן חשוב לתחום זמן שיוקדש ללמידה או להכנת שיעורי בית. לפעמים שיעורי הבית יכולים לקחת אחר צהריים שלם כי הילד נמרח או מתקשה, ואז יש עצבים, צעקות ועיקר אווירה לא נעימה. אם זה המצב אצלכם אני מציעה לשתף את צוות בית הספר בקושי ולחשוב ביחד על פתרונות, או להגביל את זמן השיעורים לשעה מסויימת. אצל כל ילד הקושי נובע ממקום אחר ולכן לפעמים שווה לפנות להדרכת הורים אם הדברים לא הולכים "חלק" לאורך זמן.

דורית חרמון היא מדריכת הורים ומחברת הספר "בשביל הסמכות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully