וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ילדים באמת זקוקים לחוגים בגיל צעיר?

20.12.2016 / 7:19

יש ילדים בני 4 שמנהלים לו"ז צפוף של פעילויות אחה"צ וחוגים, שכמעט שלא משאירות להם דקה לנשום. האם זה טוב? לא תמיד. מדריכת ההורים שלנו מסבירה האם ילדים באמת זקוקים לחוגים, ומאיזה גיל?

ילדה מנגנת על פסנתר. ShutterStock
איך מסתדרים עם לו"ז צפוף כזה?/ShutterStock

"רציתי להפגיש את בתי, בת החמש, עם עמית חברתה אחרי הצהריים", מספרת לי נעמה, "אבל אמא של עמית אמרה לי שעמית פעמיים בשבוע נמצאת בחוג אנגלית, פעם בשבוע בחוג טניס, פעם בשבוע לומדת פסנתר ופעמיים בשבוע הולכת לחוג ריקוד. אין לי מושג איך מסתדרים עם לו"ז צפוף כזה, ומתי הבנות יוכלו להיפגש"

כשנעמה סיפרה לי את זה חשבתי על בני הבכור, איך הלכתי איתו בהיותי אימא צעירה, לחוג תנועה כשהיה בן שנתיים. איך רקדתי מולו והנפתי מולו את המטפחות הצבעוניות, בהתאם להוראות המפעילה, בעודו יושב במקומו ובוהה בי בעניין. בשלב מסויים, הוא סירב להיכנס לחוג, ואני זוכרת כמה הפצרתי בו ואיך נלחצתי מזה ש"הוא לא יהיה בחוג" וחששתי ממה שעלול לקרות לנשמתו הרכה. ובגילוי לב, חשבתי גם: "איך אני אעביר איתו שני אחרי-צהריים לבד, בלי העוגן הזה של החוג, ובלי המפגש עם עוד אימהות?".

עוד בנושא:
7 דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעזור לילדים שלכם להצליח בחיים
אני והחבר'ה: איך לגדל ילד חברותי
באיזה גיל הילד אמור להתחיל לשחק עם חברים?

ילדות רוקדות בחוג בלט. ShutterStock
את כל מה שעושים בחוגים אפשר לעשות גם בבית/ShutterStock

הסיבות שבגללן הורים רושמים את ילדיהם לחוגים מגוונות מאוד: הרצון לתרום להתפתחותם ולקדם אותם, הרצון שהילדים יהיו באינטראקציה חברתית עם ילדים נוספים, רצונם המפורש של הילדים, העובדה ש"כולם רשמו את הילד לחוג הזה", רגשות אשמה על כך שהם אינם יכולים להשקיע מספיק זמן בילד, שעמום של ההורה וצורך שלו באינטראקציה חברתית עם הורים אחרים ועוד.

עוד באותו נושא

זה מה שאתם צריכים לעשות כשהילד מספר לכם שהוא עצוב

לכתבה המלאה

האם באמת הילד זקוק לחוגים בגיל צעיר?

עד גיל ארבע הילד הצעיר זקוק בעיקר לזמן עם הוריו, לסדר יום קבוע ולהתנהלות של שגרה. הוא זקוק להטענה הרגשית בבית עם הוריו, לאחר השעות הרבות שבילה במסגרת החינוכית והוא זקוק גם לכך שזמני האכילה, המשחק, המנוחה, הרחצה והאכילה שלו יישמרו ויחזרו על עצמם. את כל מה שעושים בחוגים אפשר לעשות בבית במהלך אחר הצהריים המשותף: תנועה וריקוד עם מוזיקה, עיסוי, חקירה של דברים בסביבת הילד, אמבטיה כיפית ומשחק במים (במקום חוג שחיית תינוקות).

השהות בחוג עלולה גם להלחיץ מאוד את ההורה, שרואה ילדים אחרים ומשווה, גם אם ללא כוונה מודעת, את הילד שלו לילדים אחרים ואת ההורות שלו להורות של האחרים.

ילדים בחוג כדורגל. ShutterStock
לבלות גם את אחר הצהריים במסגרת עם כללים וחוקים יכול להיות מעייף/ShutterStock

מגיל ארבע, הצורך של הילד באינטראקציה עם בני גילו עולה, וחוג יכול לענות על הצורך הזה. בחוג נפגשים גם ילדי הגן במסגרת חוץ גנית, מה שיכול לעזור לילד לשפר את קשריו החברתיים ולבסס את מקומו החברתי איתם.

חשוב לבחור חוג שהילד אוהב ונמשך אליו ולדעת מראש, שיתכן שהילד לא יסכים לשחרר אתכם ותצטרכו להיות איתו גם בזמן החוג. כדאי גם להיות מוכנים למקרים בהם הילד לא ירצה להיכנס לתוך החוג או לאפשרות שיימאס לו מהחוג והוא יסרב ללכת אליו. הילד נמצא במסגרת כל היום, במהלכן עליו לציית ללא מעט חוקים, הוראות וכללים. לבלות גם את אחר הצהריים במקום בו יש חוקים וכללים עלול לעייף אותו ולהימאס עליו.

מה מטרת החוג?

ישנם חוגים שיכולים לעזור לילד במקומות בהם הוא מתקשה, כגון ספורט טיפולי או חוגי לחימה. יש חוגים של ספורט יחידני, ויש כאלו של ספורט קבוצתי, ובכל אחד מהם יש דגשים ומטרות שונות. שימו לב לציפיות ולמטרות העיקריות שלכם מהחוג, כבר כשאתם רושמים את ילדיכם לחוג מסוים.

כמובן שיש לבחון גם את הכימיה שיש למדריך החוג עם הילד ולתת את הדעת גם על המסגרת שלו - האם מדובר בחוג עם יותר מדי חוקים וכללים, שילדכם יתקשה לעמוד בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully