וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשה לקום בבוקר? כך תארגנו את הילדים ביעילות לגן

רוית גוטמן

1.9.2015 / 8:00

כמו אצלנו ההורים, גם אצל הילדים - יש כאלה שהם טיפוסים של בוקר ואחרים שמעדיפים לגנוב עוד כמה דקות במיטה. כדי לאפשר לכם לפתוח את היום ברגל ימין, בלי לחץ וריבים, רוית גוטמן, מנחת הורים בכירה במכון אדלר, נותנת כמה עצות

ילד ישן. ShutterStock
קשה לקום בבוקר. כמעט לכולם/ShutterStock

עזבו את החששות מפני המעבר לגן חדש או את ההתרגשות שהילד שלכם מתחיל גן, הזמן הכי לחוץ ומתוח של כל הורה, ללא ספק, הוא בהתארגנות הבוקר. לעיתים מדובר בדקה אחת בודדת של עיכוב שעושה את ההבדל בין כביש פנוי לפקק המוני וליום שיכול להתחלף ולהתחיל ברגל שמאל במקום ברגל ימין.

הילדים שלנו שונים זה מזה. יש שקמים משנתם מלאי מרץ מהטעינה של הלילה ורק מחכים לפרק את האנרגיה שהצטברה ויש כאלה שצריכים להתעורר מההתעוררות עצמה, וכל מהומת הבוקר שסביבם כלל לא מטרידה את שלוותם. אבל לנו כהורים יש מטרה אחת בבוקר והיא לשחרר את כולם בשלום ולהשתחרר להמשך היום.

הבעיה מתחילה כאשר באופן טבעי לנו ולילדים שלנו יש מטרות מנוגדות - אנחנו רוצים שהם ייכנסו להתרחץ והם רוצים להמשיך לשחק. אנחנו מעוניינים שהם ילכו לישון והם מחכים למסיבה שבסלון. אנחנו בעד שלוק אחד אחרון ודי והם בשלהם. בנוסף, תמיד נדמה שדווקא ברגעים שאנו הכי טרודים, ממהרים או עסוקים, הם דווקא לוקחים את הזמן.

אז איך בכל זאת מצליחים להפוך את התארגנות הבוקר לפחות לחוצה ויותר נעימה?

1. הכנה מוקדמת. התארגנות בוקר אינה מתחילה בבוקר, אלא בערב לפני. ולא הכוונה אינה בהכנת בגדים, נעליים או בקבוקים. התארגות הבוקר מתחילה ערב לפני כן ברתימת הילדים לעניין. חלוקת תפקידים (אתה אחראי לוודא שכל בני הבית צחצחו שיניים , את אחראית להזכיר רבע שעה לפני שעת היציאה ועוד).

ארוחת עשר. ShutterStock
תכינו הכל לפני שהם קמים/ShutterStock

2. עימדו בזמנים. תעירו את הילדים רק לאחר שאתם כמעט במאת האחוזים מוכנים. הדבר יאפשר לכם להיות זמינים להם, פנויים אליהם – למעשה בדיוק מה שהם מבקשים במילים כאלה ואחרות. מומלץ גם לקחת מקדם ביטחון, אם תעירו אותם רבע שעה לפני, יהיה לכם עוד רבע שעה למשיכת זמן.

3. הבוקר הוא לא זמן למלחמות. הסירו דאגה מליבכם - אם הילדים שלכם יודעים להתלבש לבד ובכל זאת הם מבקשים שתלבישו אותם, או תצחצחו להם את השיניים, זה לא אומר שהם שכחו איך לעשות זאת. הבוקר זה לא הזמן לנהל מלחמות. אמירה כמו "ממי אני אשמח להלביש אותך כל יום גם כשתהיי אמא בעצמך, ואני תמיד אגור לידך כדי לבוא להלביש אותך", עשויה להעלות חיוך על פניהם. חשוב מכך, משפט כזה יכול לתרום להבנה שזה לא באמת מטריד אותנו שהם "מתיילדים" עכשיו, ומה שלא מטריד אותנו לא הופך לאותו מכרה זהב.

4. הציבו להם אתגר. קנו שעון חול ותציעו להם לאתגר את עצמם ולהשיג את שעון החול בזמן ההתארגנות.

5. זכרו, יש שעת יציאה. זו שעה קדושה. מוכנים יותר, מוכנים פחות, יוצאים עם מה שיש וגם מה שאין. בלי כעסים, שיפוטיות או עצבים שמגיעים מכיוונכם. גם אם הילד מתלונן שהוא לא הספיק להתלבש בבגדי הגן שרצה או לקחת את המשחק שהוא אוהב, הכל ניתן לעשות מחר. הכח בגבולות זו העשייה ולא המילה.

ילד קורא ספר. ShutterStock
רק אחרי שמסיימים להתארגן/ShutterStock

6. הקפידו על חוקים והסכמים. מה מקובל בבית שלכם בשעות ההתארגנות? טלוויזיה? אייפד ושאר המסכים? ציור? פאזל וסתם משחקים? אם כן, רק אחרי ארגון מלא. אם לא אז זה לא.

7. וותרו על צעקות. צעקות, איומים ועונשים, אינם תורמים. בטח לא בבוקר.

8. תגלו עקביות. סדר ברור ומאורגן , ולא משהו אמביוולנטי לא החלטי.

9. הכינו לצעירים טבלת משימות על הלוח. כל משימה שהתבצעה שם בעצמו הילד עליה מדבקה.

חשוב לזכור שהתארגנות בוקר היא הרבה מעבר לסידורים של בוקר. התארגנות בוקר מדברת יחסים, געגוע, שותפות, חברות, סמכותיות, רצון טוב, יכולת העזרות, יכולת הקשבה ויצירתיות. כדאי לזכור שהתנהגות היא שפה ולכן יש לשאול את עצמכם מה אומר לכם הילד שלכם בהתנהגות שלו בכל בוקר.

רוית גוטמן היא מנחת הורים בכירה במכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully