וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום כיתה א': איך מכינים את הילד למעבר הגדול?

ד"ר לורט שור וד"ר מירב אייזנברג

18.8.2015 / 10:16

אחד המעברים הכי מרגשים ומפחידים עבור הורים וילדים הוא הרגע שבו הקטנים נכנסים בשער של בית ספר יסודי. איך הופכים את המעבר לכיתה א' לקל יותר, ומנצלים כבר את ימי החופש כדי להתרגל?

פתיחת שנת הלימודים. שרון בוקוב
שלום לכיתה א'/שרון בוקוב

המעבר של הילדים מהגן לכיתה א' הוא אומנם מרגש מאוד אך הוא עשוי להיות גם מטריד עבור הורים רבים שאינם בטוחים מה להגיד וכיצד להכין את הילד. בדיוק בשביל זה ריכזנו עבורכם מספר עצות שימושיות, כיצד לנצל את ימי החופש הגדול ולהכין את הילדים לקראת המעבר, כבר עכשיו.

1. לשוחח: כדאי לייצר שיח סביב בית הספר ולהסביר מהו בדיוק בית הספר, מי לומד שם, כיצד מתנהלת שגרת היום, מה שונה מהגן ומה הולך להיות. כמו כן יש לאפשר לילד לבטא את רגשותיו ולדבר על החששות שעולים. ייתכן שיהיו גם רגשות שליליים, שזה בסדר גמור, זו המטרה – להעלות הדברים ולאפשר שיח סביב הנושא.

2. אפשרות הבחירה: יש לתת מקום נרחב לנושא של בחירת התיק לבית הספר וקניית הציוד ביחד עם הילדים. חשוב שלילד יהיה מקום של בחירה כיוון שהבחירה תגרום לו להתרגשות ולהעלאת המוטיבציה. הבחירה כמובן נתונה לשיקול דעתו של ההורה אבל הילד שותף לבחירה שבדרך כלל מעוררת התרגשות טובה.

3. הכנה לפגישת הכנה ולהיכרות עם בית הספר: בתקופה זו מתחילים המפגשים עם המחנכת ולעיתים עם שאר ילדי הכיתה. לקראת המפגש, חשוב לדבר על בית הספר, על שמו של בית הספר, על המורה ומה היה רוצה לשאול אותה, על הרצון של צוות בית הספר להיפגש אתו ועוד. ההכנה תפחית את החרדה שלו ותגביר את שייכותו לבית הספר.

4. הגעה, איסוף וחזרה מבית הספר: חשוב מאוד לדבר עם הילד על שאלות כמו מתי יוצאים, כיצד הוא מגיע כל יום וכיצד הוא חוזר הביתה.

אם מדובר בבהסעות, חשוב מאוד לעשות תרגול היכן נמצאת תחנת ההסעה, להגיע לשם פיזית או לחלוף בדרך עם האוטו מספר פעמים, לבדוק עם מי הילד עולה, האם יש מלווה בהסעה ולערוך עמו היכרות לילד. אם הילד הולך ברגל אז להראות לו את נתיב ההליכה ולתרגל יחד עד שידע את הדרך ואז יעבור מתלות לעצמאות ויוכל ללכת לבד. כמו כן, יש גם לדבר על הצהרונים ועל מסגרות שלאחר בית הספר ולתרגל הגעה אליהם – מי אוסף וכיצד מגיעים. ככל שהילד ידע ויכיר יותר, כך תפחת החרדה.

אילוסטרציה. ShutterStock
לתרגל הגעה וחזרה מבית הספר/ShutterStock

אם הילד מגיע הביתה בכוחות עצמו - חשוב לערוך תרגול כניסה לבית, כמו פתיחת הדלת ונעילתה או איך מתנהגים כשחוזרים הביתה. רצוי לעשות את כל התרגולים הללו בשלבים ואף שאחד ההורים יחכה או יאסוף את הילד מבית הספר בימים הראשונים על מנת לגרום לו לתחושה טובה ונוחה יותר.

5. לפנות את היום הראשון לפתיחת שנת הלימודים: חשוב שאחד ההורים ישריין מראש את היום ויתפנה ביום הראשון של פתיחת השנה לקבל את הילד. אפילו אם ניתן לקחת חופש מהעבודה או לצאת מוקדם יותר באותו היום. זאת במטרה להיות זמינים במקרה שדברים קורים, שכן הילד חווה הסתגלות וזהו תהליך.

6. היכרות עם הסביבה ועם הילדים: ניתן לבדוק עם צוות בית הספר אילו ילדים לומדים בכיתה ולעיתים הילדים שלמדו יחד באותו הגן יעלו יחד לאותה הכיתה, מה שיקל על המעבר. חשוב לבדוק מיהם שאר הילדים ולנסות ולהפגיש ביניהם. במידה ואתם חדשים בשכונה ורק עברתם לבית החדש, המפגש חשוב אף יותר. נסו ליצור קשר עם עוד הורים והילדים ולהיפגש כדי שתהיה סוג של הכנה וקשר לפני כניסתם לבית הספר.

7. בדיקת קרובים: במידה ויש אחים או שכנים שלומדים באותו בית הספר וגרים באותו הבניין ויוכלו לסייע, ניתן בהחלט להיעזר בהם ולהפוך אותם ל"חונכים" שילוו את הילד ויפחיתו חרדה בקרבם.

עוד באותו נושא

הוא כבר לא תינוק: כך תכינו את הילד לגן עירייה

לכתבה המלאה
ילד אוכל מהצלחת. ShutterStock
חשוב להרגיל אותם לחזור לשגרה. גם בארוחות/ShutterStock

8. תרגול זמני ארוחות: הרבה פעמים בחופש יש בלבול בזמני הארוחות והשינה. כשבוע לפני פתיחת השנה יש לתרגל ולהרגיל את הילד לזמני אכילה שגרתיים, לאכול ב-10:00 בבוקר ארוחת בוקר ולא ב-12:00. בנוסף יש לתרגל זמני שינה סדירים על מנת להחזיר את הילד לאט לאט לשגרה.

9. למידה כבחירה: מוכנות היא לא דבר שאפשר לעשות בקיץ בתקופה כל כך קצרה, לכן חשוב גם לא ללחוץ על הילדים ולהשאיר להם את הקיץ לחוויה והתרגשות. אם יש ילדים שמעוניינים ומביעים רצון לעבוד עם חוברות – יש לספק להם את החוברות ולעבוד איתם.

דבר נוסף שניתן לעשות הוא ללמוד עם הילדים בדרך חווייתית תהליך של "הכנה לחיים". במסגרת התהליך הזה אפשר להתייחס לכתוביות בפרסומות, למנות יחד מדרגות כשעולים, לקרוא כתוביות במרכזים מסחריים, למנות שטרות ומטבעות של כסף כשניגשים לרכוש פריט מסוים ועוד.

ד"ר לורט שור הוא ראש החוג לגיל הרך במכללה האקדמית אחוה וד"ר מירב אייזנברג היא ראש המסלול לגיל הרך במכללה האקדמית אחוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully