וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים ישראלים פיצחו את הקשר בין השמנה לסרטן השד

מחקר שבוצע על ידי חוקרי המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה ירושלים, בנושא השמנה וסרטן השד, מצא את המנגנון התורם להתקדמות אגרסיבית של סרטן השד בנשים עם עודף משקל

מחקר פורץ דרך בהדסה מצא את הקשר בין השמנה לסרטן השד. המחקר שבוצע על ידי חוקרי המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה ירושלים, בנושא השמנה וסרטן השד, מצא את המנגנון התורם להתקדמות אגרסיבית של סרטן השד בנשים עם עודף משקל, וזכה למענק מהקרן לחקר הסרטן בישראל (ICRF).

"במחקר החדש הצלחנו לאפיין את אחד מן המנגנונים של התקדמות מוגברת של סרטן השד בחולות בעלות עודף משקל - תופעה ההולכת וגוברת במדינות המערביות", אמרה פרופ' תמר פרץ, מומחית בחקר סרטן וסרטן השד ומנהלת המרכז למחלות שד בהדסה, שהיתה שותפה במחקר יחד עם פרופ' מיכאל אלקין, חוקר באגף לאונקולוגיה בהדסה.

המחקר של אלקין ופרץ בשיתוף חוקרים בארץ ובעולם, פורסם בכתב העת המוביל CANCER RESEARCH, והוא מתמקד באנזים ששמו הפרנז והשפעתו על מהלך המחלה הסרטנית במטופלים עם עודף משקל.

אישה מחזיקה את השד. ShutterStock
אישה מבצעת בדיקה עצמית לשד/ShutterStock

פרופ' אלקין ופרופ' תמר פרץ, הסבירו כי "במחקרים קודמים שבוצעו בתחום נמצא כי יש מספר סוגי סרטן המושפעים באופן ישיר ממצב של השמנה. אחד מהם הוא סרטן השד, תלוי הורמון אסטרוגן בנשים שלאחר הפסקת המחזור (פוסט מנופאוזליות). בקרב חולות שאובחנו עם סרטן שד תלוי אסטרוגן והן עם עודף משקל, ראינו כי הסרטן מתבטא בצורה יותר אגרסיבית, והטיפול באמצעים הקיימים היום פחות יעיל אצלן".

עוד בוואלה!

מחקר ישראלי מציע תקווה חדשה לחולי סרטן הערמונית

לכתבה המלאה

הקשר בין עודף משקל ואגרסיביות הסרטן

אלקין ופרץ ערכו מחקר בסיסי ומחקר קליני בבית החולים הדסה עין כרם, במסגרתו, בדקו לעומק את המעורבות של הפרנז בחולות סרטן השד. הפרנז הוא אנזים ייחודי שבעבר אופיין ושובט על ידי פרופ' ישראל ולודבסקי בהדסה. לאנזים זה תפקיד מרכזי וחשוב ביכולת החדירה של תאים סרטניים דרך כלי דם, ובכך הוא תורם להתקדמות התהליך הסרטני באמצעות התפתחות גרורות.

"רצינו להבין את המנגנון בו מתקיים הקשר בין השמנה לגידול סרטני ומה ההשפעה המדויקת שלו.
לצורך ביצוע המחקר הקמנו מודל של ההשמנה וסרטן השד תלוי אסטרוגן בעכברים וראינו כי בעכברים עם עודף משקל הסרטן גדל מהר יותר והיה הרבה יותר אגרסיבי לעומת העכברים עם עודף המשקל להם ביטלנו את נוכחות האנזים הפרנז", הסבירו החוקרים.

פרופ' מיכאל אלקין ופרופ' תמר פרץ חוקרי סרטן במרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה בירושלים. דוברות הדסה,
"השאיפה היא להגיע לרמה הכי גבוהה ברפואה מותאמת גם לפי הנתונים הפיזיים של המטופלת". החוקרים פרופ' אלקין ופרופ' פרץ/דוברות הדסה

הממצא החד משמעי במחקר היה כי בעכבר בו היה חסר את אנזים ההפרנז, להשמנה לא הייתה השפעה כלל על התפתחות הגידול ועמידותו בפני טיפולים ותוצאות הטיפול היו דומות לאלו שאצל עכבר ללא עודף משקל.

פרופ' אלקין ופרופ' פרץ אמרו כי השאיפה שלהם בעקבות ממצאי המחקרם היא "לפתח טיפול מותאם אישית לחולים לא רק במישור הגנומי, אלא להגיע לרמה הכי גבוהה ברפואה מותאמת גם לפי הנתונים הפיזיים של המטופלת. במחקר קליני קודם הראינו כי במטופלות בעלות עודף משקל האנזים הפרנז התבטא בצורה מועדפת אצל חולות עם עודף משקל, ונוכחות האנזים גורמת להגברת איתות האסטרוגן, המהווה תפקיד שלילי ומרכזי בהתפתחות סרטן שד תלוי הורמונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully