וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרכיב במזון שגורם לסרטן להתפשט הרבה יותר מהר

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 8:46

רכיב המזון הזה נמצא בכל כך הרבה מהמאכלים שאנחנו צורכים ולרובנו אין אפילו מושג. כעת מתברר שהוא גורם לתאים סרטניים להפוך לאגרסיביים יותר ולשלוח גרורות בכל הגוף. ממה צריך להמנע?

ארגון הבריאות מכריז על בשר מעובד כמסרטן ומסוכן לבריאות/סיפור בדקה, מערכת וואלה!

פיצה, שוקולד, עוגיות ועוד הרבה מאוד מוצרי מזון שנמכרים על מדפיו של כל סופר ונמצאים במזווה של כל אחד כמעט בעולם המערבי מכילים מרכיב שנקרא שמן דקלים. למרות שהשימוש בשמן דקלים בתעשיית המזון זוכה לביקורת כבר שנים רבות בשל הנזק הסביבתי הרב שהוא מייצר, הוא עדיין נמצא בהמון מוצרים שאנחנו קונים וצורכים. יכול להיות שממצאיו של מחקר חדש יעזרו לתת עוד דחיפה בכיוון הנכון, להוצאתו של הרכיב הזה מהמזון שאנחנו אוכלים.

במחקר החדש שנערך על ידי המכון למחקר ביו-רפואי (IRB) והתפרסם לאחרונה בכתב העת Nature, גילו חוקרים שנזקיו של שמן הדקלים עשויים להיות הרסניים בהרבה מכפי שחשבו עד כה, משום שהוא עלול להיות גורם שמעודד התפשטות מהירה יותר של סרטן בגוף. המחקר, שכלל ניסוי על עכברים בלבד בשלב זה, גילה שחומצת שומן מסויימת שמצויה בשמן דקלים, מעודדת התפתחות גרורות של סרטן עור וסרטן הפה. את ההשפעה הזאת החוקרים ראו גם כאשר משך החשיפה של התאים הסרטניים לשמן הדקלים היה קצר, לפני שהוסרו.

פיצה עם פפרוני ופטריות. ShutterStock
כן, לפעמים גם פיצה מכילה שמן דקלים. מגש פיצה/ShutterStock

"בשנת 2017 פרסמנו מחקר שהצביע על התאמה בין חומצה פלמיטית ובין סיכון להתפשטות גרורות סרטניות, אבל אז לא ידענו לתאר את המנגנון שאחראי לקשר הזה. במחקר הנוכחי אנחנו מראים את התהליך הזה - ומספקים הסבר אודות קיומו של גורם שיוצר 'זיכרון' גרורתי, כמו גם מציעים גישה טיפולית שעשויה להפוך את התהליך הזה", אמר ד"ר אזנאר בניטה, מהמכון למחקר ביו רפואי.

מחקרי עבר אכן הראו שחומצה פלמיטית (הרכיב שנמצא בשמן דקלים) בדומה לעוד כמה חומצות שומן, יכולה להוות זרז להתפשטות גרורות סרטניות. אבל כדי להבין איך זה בדיוק קורה, החוקרים לקחו הפעם דגימות של תאי סרטן ומלנומות וביצעו חשיפה שלהם לתזונה עשירה בשמן דקלים. התאים הללו הושתלו לאחר מכן בגופם של עכברי מעבדה, כדי לבחון האם התזונה הספציפית הזאת תגרום לשינוי בהתנהגות של תאי הסרטן ותגרום להם להתפשט בגרורות מהר יותר.

עוד בוואלה!

כפית וחצי של תבלינים בכל יום יכולה לעשות את הדבר המדהים הזה

לכתבה המלאה

יותר אגרסיבי, יותר גרורות

הממצאים של החוקרים הראו שהתזונה גרמה לתאים הסרטניים להיות אגרסיביים יותר והגבירה את הנטייה שלהם לשלוח גרורות בגופם של העכברים. באופן מטריד, גם תאים שנחשפו לתזונה המזיקה הזאת רק לזמן קצר ביותר היו אגרסיביים באותה מידה - מה שלטענת החוקרים מצביע על התפתחות זיכרון תאי כלשהו בעקבות החשיפה לחומצה הפלמיטית.

סרטן שד גרורתי. ShutterStock
תאים גרורתיים של סרטן. אילוסטרציה/ShutterStock

תאי הגידול בניסוי עברו שינויים אפיגנטיים (תהליך שבו גנים ספציפיים "מופעלים" או מ"מכובים") שדימו תאי שוואן (תאי גלייה של מערכת העצבים) שעוטפים נוירונים. עובדה זו גרמה להיווצרות של רשת ניורונים סביב הגידול שאיפשרה לו לגדול ולהתפשט ללא הפרעה.

הגילוי שיכול לשנות את חוקי המשחק

כ-90 אחוזים מכלל מקרי המוות מסרטן נגרמים באופן ישיר כתוצאה מהתפשטות של הסרטן ברחבי הגוף. פיתרון שיצליח לעכב או לעצור התפשטות גרורתית יכול להיות game changer של ממש בתחום של טיפולי סרטן. במחקרם, מציעים החוקרים מטרה טיפולית שתתמקד בגרורות שמקודמות על ידי חומצה פלמיטית באמצעות חסימת פעולתם של תאי שוואן. אולם, אפיק טיפולי זה דורש עוד מחקר ובדיקות.

הראיות המדעיות נגד שמן דקלים מרשיעות למדי, אולם למחקר בתחום זה יש עוד דרך לעבור עד אשר ניתן יהיה לגזור ממנו משמעויות קליניות. ד"ר אזנאר בניטה נחוש עם זאת להמשיך במחקרו ולשפוך עוד אור על התפקיד של שמן דקלים בעידוד סרטן כמו גם במציאת דרכים שיצליחו להפוך את השפעתו המזיקה. "יש משהו מאוד מיוחד בחומצה הפלמיטית ובאופן שבו היא מעודדת תאים סרטניים להתפשט", אמר החוקר בראיון לגרדיאן הבריטי, "עוד מוקדם לומר איזה סוג של דיאטה יוכלו לאמץ חולי סרטן גרורתי, במטרה להאט את התפשטות הגידולים בגופם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully