זה הרכיב במזון שבאמת מעלה את הסיכון לשבץ

בשר אדום ובשר מעובד הם מהמזונות המושמצים ביותר ולא בכדי. כעת מחקר נוסף מראה שהשומן במאכלים האלה עלול לגרום לשבץ מוחי ומספיק המבורגר אחד ביום כדי להעלות את הסיכון משמעותית

10/11/2021
ארגון הבריאות מכריז על בשר מעובד כמסרטן ומסוכן לבריאות (סיפור בדקה, מערכת וואלה!)

נדמה שלא צריך מחקרים נוספים שיוכיחו לנו עד כמה בשר מעובד ובשר אדום לא בריאים לנו, אבל האמת היא שתוצאות המחקר המקיף הזה מאוד מדאיגות: חוקרים מזהירים כי בשר אדום ובשרים מעובדים כמו נקניקיות או קבבים יכולים לתרום לסיכון של אדם ללקות בשבץ מוחי, אבל הם גם מבהירים כי יש דרך להוריד את הסיכון הזה.

החוקרים מאוניברסיטת הרווארד מצאו שחובבי בשר אדום ומעובד היו בסיכון גבוה יותר ב-16 אחוזים ללקות בשבץ מוחי. רק מנה אחת של בשר מעובד בכל יום העלתה את הסיכון ב-12 אחוזים. לעומת זאת הם ראו כי לשומן במוצרים כמו גבינה, חמאה, חלב, גלידה ושמנת לא היה קשר לסיכון גבוה יותר לשבץ מוחי. והכי טוב - אלו שאכלו הכי הרבה שומנים צמחיים ורב-שומנים בלתי רוויים - שנמצאו בדגים ואגוזים - הפחיתו את הסיכון שלהם לשבץ מוחי ב-12 אחוזים.

עוד בוואלה!

5 סיבות טובות להכניס שומן לתפריט

לכתבה המלאה

"אנו ממליצים לציבור הרחב להפחית את צריכת הבשר האדום והמעובד, להמעיט באכילת החלקים השומניים של בשר לא מעובד, ולהחליף שומן בקר או שומן חלב בשמנים צמחיים לבישול כמו שמן זית, תירס או שמני סויה, על מנת להפחית את הסיכון לשבץ מוחי", אומר עורך המחקר הראשי ד"ר פנגלי וואנג מבית הספר לבריאות הציבור TH צ'אן של הרווארד בבוסטון בהודעה לתקשורת. "הממצאים שלנו מצביעים שסוג השומן ומקורות מזון שונים לשומן חשובים יותר מהכמות הכוללת של שומן בתזונה בכל הנוגע למניעת מחלות לב וכלי דם, כולל שבץ מוחי", מוסיף ד"ר וואנג.

לא בריא. המבורגר(צילום: Giphy)

סטייקים, המבורגרים ושומנים בכלל הפכו בשנים האחרונות למרכיבים בסיסיים בדיאטות מערביות רבות. עם זאת, אכילה קבועה של בשר אדום ומעובד עלולה להוביל לסוכרת מסוג 2, מחלת לב כלילית וסוגי סרטן מסוימים - במיוחד במעי.

התוצאות מגיעות מבדיקה של 117,136 עובדי בריאות בארה"ב שחוקרים עקבו אחריהם במשך עד 27 שנים. במהלך המחקר, 6,189 משתתפים לקו בשבץ מוחי הנגרם בין היתר מפגיעה בזרימת הדם למוח.

המחקר הראה כי משתתפים שנמנו על 25 האחוזים המובילים של אוכלי שומן בשרי מן החי היו בסבירות גבוהה ב-16 אחוזים ללקות בשבץ בהשוואה לאלו באחוזון הנמוך ביותר. באופן ספציפי, מנה אחת נוספת של בשר מעובד ביום העלתה את הסיכון לשבץ ב-12 אחוזים ואילו מנה אחת נוספת של בשר אדום ביום העלתה את הסיכון ב-8 אחוזים. המשתתפים ב-25 האחוזים המובילים באכילת הכי הרבה שומנים צמחיים ורב בלתי רוויים היו רגישים פחות ב-12 אחוזים מאלה שבטווח התחתון של צריכת שומנים אלה.

"בשרים מעובדים רבים עשירים במלח ובשומן רווי, ודלים בשומן צמחי. מחקרים מראים שהחלפת בשר מעובד במקורות חלבון אחרים, במיוחד מקורות צמחיים, קשורה לשיעורי תמותה נמוכים יותר", הסבירה פרופסור אליס ליכטנשטיין, המחברת הראשית של ההנחיות התזונתיות של איגוד הלב האמריקני לשיפור בריאות הלב וכלי הדם, בכנס שנערך החודש.

"מאפיינים עיקריים של דפוס תזונה בריאה ללב הם לאזן בין צריכת הקלוריות לצרכי הקלוריות להשגת משקל תקין ולשמור עליו, בחירת דגנים מלאים, חלבון רזה וצמחי ומגוון פירות וירקות, הגבלת מלח, סוכר, שומן מן החי, מזון מעובד ואלכוהול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully