וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא שלכם באמת נחמדה יותר לנכדים מאשר אליכם, וזה מדעי

עודכן לאחרונה: 30.11.2021 / 8:42

מחקר שבדק את הפעילות המוחית של סבתות מצא שבעוד שהן משתדלות להבין מה עובר על הילדים שלהן, כשזה מגיע לנכדים הן מגיבות ישר מהבטן וחוות סוג מיוחד של אמפתיה

נכון לפעמים נדמה לכם שאמא שלכם הרבה יותר נחמדה לילדים שלכם מאשר אליכם? זה לא בראש שלכם, מחקר חדש מראה שיש לזה הוכחה מדעית.

שלא כמו פרימאטים אחרים, בני אדם נסמכים על עזרתם של אחרים כדי לגדל את ילדיהם. פעמים רבות, ילדים משגשגים יותר כאשר יש מבוגרים נוספים שמעורבים בחייהם - כמו סבתות, למשל. כך מסביר מחבר המחקר החדש, ג'יימס רילינג, פרופסור לאנתרופולוגיה ולפסיכיאטריה באוניברסיטת אמורי באטלנטה.

במחקר שלו, מראה רילינג שהחשיבות הגדולה של סבתות בחייהם של נכדיהן יכולה אפילו להותיר סימנים נוירולוגיים. החוקרים גילו שאצל סבתות שהוצגו להן תמונות של נכדיהן היתה תגובה נוירולוגית באזורי מוח שמזוהים עם רגשות כמו אמפתיה ומוטיבציה. במחקר, שהתפרסם בכתב העת Proceedings of the Royal Society B, השתתפו 50 נשים שדיווחו שיש להן מערכת יחסים חיובית עם נכדיהן ונכדותיהן ורמה גבוהה של מעורבות בחייהם.

כל משתתפות המחקר עברו הדמיות fMRI (MRI פונקציונלי), שמסוגלות להציג שינויים בזרימת הדם בזמן פעילות מוחית, בזמן הבדיקה הציגו להן החוקרים תמונות של הנכד/ה, של ילד שאינן מכירות, של מבוגר שאינן מכירות ושל ההורה בן אותו המין של הנכד/ה (בחלק מהמקרים ההורה היה הצאצא הביולוגי של הנבדקת, ואילו במקרים אחרים היה זה בן/בת הזוג שלהם).

סבתא ונכד. ShutterStock
אולי זו הסיבה שנשים מאריכות ימים אחרי גיל הפוריות? סבתא ונגד/ShutterStock

היו מחקרים בעבר שבדקו את תפקודי המוח של הורים לילדים, אבל המחקר הזה הוא הראשון שמאפשר לנו להציץ למתרחש בתוך מוחן של סבתות כשהן מגיבות לנכדים שלהן, אמר רילינג. "אחד המניעים החזקים לעריכת המחקר הזה היה מה שמכונה 'היפותזת הסבתא', שמשערת שאריכות הימים של נשים לאחר גיל הפוריות התפתחה בשל הטוב שיכול לצמוח לילדים כתוצאה ממעורבות וטיפול של סבתות בחייהם", הסביר רילינג בראיון באמצעות אימייל ל-CNN.

חלק מממצאי המחקר לא היו מפתיעים כלל: למשל שלסבתות היתה תגובה מוחית הרבה יותר חזקה לתמונות הנכדים שלהן מאשר לתמונות של ילדים שלא הכירו. אבל מעניין יותר היה לגלות את ההבדל בין התגובה המוחית של הסבתות לתמונות נכדיהן לעומת תמונות ילדיהן או בני הזוג שלהם. כשהסבתות ראו את הנכדים התגובה שלהן היתה באזורים שמקושרים לאמפתיה רגשית, בעוד שהילדים והמחותנים עוררות אזורים של אמפתיה קוגניטיבית.

עוד בוואלה!

כמה שעות ביום מבלים הורים ישראלים עם ילדיהם?

לכתבה המלאה
סבתא בגן משחקים עם נכד. ShutterStock
המוח ההורי מופעל גם בגיל מבוגר, ואולי לעולם לא כבה באמת. סבתא עם נכד בגן שעשועים/ShutterStock

פעם אמא, תמיד אמא

"אמפתיה רגשית היא להרגיש את הרגשות שהאדם שמולך מרגיש. אמפתיה קוגניטיבית לעומת זאת, היא להבין מה אותו אדם חושב ומרגיש ולמה", הסביר מחבר המחקר רילינג את ההבדל בין שני סוגי האמפתיה. המשמעות של זה עשויה להיות שסבתות "מחווטות" לנסות ולהבין מה עובר על הילדים הבוגרים שלהן, אבל כשזה מגיע לנכדים שלהן יש להן תגובה הרבה יותר רגשית.

"התוצאות שלנו מראות שלא רק שמוחן של נשים מבוגרות מופעל כאשר הן הופכות לסבתות, אלא גם שהאזורים במוח שמקושרים בהורות מופעלים גם בגיל מאוחר וייתכן שהם לעולם לא מפסיקים לפעול. פעם אמא, תמיד אמא", אמרה ג'ודי פולוסקי, חוקרת מוח ותרפיסטית שלא היתה מעורבת במחקר הזה. "זה מצטרף ואף מרחיב ממצאים קודמים שהצביעו על השפעה מתמשכת של הורות על המוח גם לתוך גיל הזיקנה", סיכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully