וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה כשנגיף הקורונה חודר לתוך האוזן

התסמינים וההשפעות של נגיף הקורונה על הגוף שלנו ממשיכים להצטבר ולהתרבות, כמו למשל במחקר חדש שבדק למה חולי קורונה מדווחים על פגיעה בשמיעה ובשיווי המשקל וגילו כמה עמוק הנגיף יכול להגיע

בין התסמינים הבולטים והעיקריים של מחלת הקורונה (אובדן טעם וריח, חום, שיעול, כאבי גרון ועוד) עלו לאורך השנתיים האחרונות גם השפעות פחות קונבנציונליות - כמו למשל, פגיעה בציפורניים, נשירת שיער, ואפילו השפעה ספציפית על הבהונות. אלא שגם שנתיים לתוך המגיפה, אנחנו ממשיכים לגלות דברים חדשים על הנגיף ועל המחלה שהוא גורם. כעת מתפרסם מחקר חדש שעניינו ההשפעה של covid-19 על השמיעה והאוזניים.

אנשים שחלו בקורונה מדווחים על תופעות כמו אובדן שמיעה וטנטון (צפצוף כרוני באוזניים). לצד זאת, ישנם גם דיווחים על תופעות נוספות שקשורות באוזניים, כמו פגיעה בשיווי המשקל. כדי לבדוק את הדיווחים הללו ולהבין האם נגיף הקורונה פוגע באוזן באופן מיוחד, אספו חוקרים 10 מקרים של חולי קורונה שחוו בעיות באוזניים או בשמיעה. בנוסף לבדיקת המחלימים, החוקרים גם ביצעו בדיקות בעכברים. מסקנותיהם התפרסמו לאחרונה בכתב העת Communications Medicine.

אישה נוגעת באוזן. ShutterStock
סך הכול סביבה די נוחה עבור הנגיף. אוזן/ShutterStock

החוקרים הצליחו לראשונה לייצר מודלים תאיים במבחנה בתנאי מעבדה שמדגימים זיהום באוזן הפנימית, כדי לנסות לבסס את המנגנון שבו covid-19 מדביק ומזיק לאוזן ולתעלת השמיעה. בדרך זו הם גילו שבתוך האוזן שלנו קיים קולטן בשם ACE2 שכבר זוהה במחקרי עבר כנתיב כניסה אפשרי עבור הנגיף SARS-CoV-2 שמחולל את מחלת הקורונה. נוסף לכך הם זיהו במודל התאי עוד שני גורמים שידועים כמסייעים לחדירה של נגיפים: TMPRSS2 ו-FURIN. מה שאומר שסך הכול לנגיף הקורונה יש תנאים די נוחים לפגיעה באוזן.

בתוך האוזניים שלנו ישנם גם תאי שוואן, עוד סוג של תא שנגיף הקורונה מחבב למדי, וישנם גם תאי שיערה שגם הם ידועים כנקודת חדירה חביבה על פתוגנים. כשמחברים את כל הנקודות האלה יחד, האוזן מצטיירת כסביבה ממש ידידותית ומאפשרת לנגיף הקורונה.

"במחקר שלנו רואים שתאי האוזן בבני אדם ובעכברים הם מעלי מבנה מולקולרי שמאפשר חדירה של נגיף הקורונה", כתבו החוקרים, "בהמשך המחקר הראינו גם שנגיף הקורונה מסוגל לחדור ולזהם תאים ספציפיים באוזן הפנימית. המסקנה שלנו היא שזיהום באוזן הפנימית עשוי להיות הסיבה לבעיות שמיעה ושיווי משקל שמהן סובלים חולי ומחלימי קורונה".

אישה נוגעת באוזן. ShutterStock
טנטון, אובדן שמיעה ופגיעה בשיווי המשקל. אישה מחזיקה באוזן/ShutterStock

המחקר אמנם בחן רק 10 מקרים של חולי קורונה עם בעיות אוזניים או שמיעה, אך ניתן להקיש מהם על התסמינים האפשריים שחולי קורונה עלולים לחוות באוזניהם. עבור כל עשרת המקרים נרשמו תסמינים די דומים שכללו אובדן שמיעה מתון-משמעותי, טינטון וורטיגו.

מבחינת האופן שבו גורם הנגיף את הנזקים הללו, החוקרים זיהו 3 דרכי פעולה עיקריות: הראשונה, הנגיף מדביק ומשמיד כתוצאה מכך תאי שערה בשבלול השמע, שלהם תפקיד קריטי בשמיעה. השנייה, הנגיף מדביק והורג תאי שערה וסטיבולריים, זיפים זעירים שתפקידם להבחין בשינויי תנועה (למשל כשמסבים את הראש, מגבירים או מאטים מהירות וכדומה) - נזק זה עשוי להתבטא בבעיות בשיווי משקל. ושלישית, פגיעה בתאי העצב הווסטיבולריים או השמיעתיים, שני תאים שתפקידם לדווח אחורה למוח על מה שהם קולטים.

אם ההסברים בפסקה האחרונה הרגישו לכם טו מאץ' ואתם לא ממש יודעים מה לעשות עם כל המידע הזה, הנה טיפ פרקטי מאיתנו - בתקופה הקרובה פחות מומלץ לחלוק את האיירפודס שלכם עם אנשים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully