וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה אנשים התאבדו בישראל בתקופת הקורונה ומה זה אומר על העתיד?

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 9:50

שבוע המודעות לאובדנות חל השבוע ואם חשבתם שמגיפת הקורונה, שהביאה עימה בדידות וסגרים, דווקא תעלה את שיעור האובדנות אתם טועים. אז למה חוקרים בעצם מודאגים מהתופעה?

למרות הבדידות וההסתגרות החברתית שעברו על כולנו בשנתיים האחרונות, בתקופה שבה פרצה מגיפת הקורונה בישראל, בתחילת חודש מרץ 2020, עד לתקופה שבה הסתיים הגל השלישי של המגיפה בפברואר 2021, נרשמה ירידה במגמת ניסיונות ההתאבדות החודשית ובמקום צפי של 24 נסיונות התאבדויות בחודש, נרשמו בפועל כ-17 ניסונות התאבדות בחודש, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה.

הייתם חושבים שמדובר בנתונים מעולים, אבל מתברר שהם גם עלולים להיות מאוד מדאיגים: "תוצאות המחקר צופות ששיעור ניסיונות ההתאבדות בישראל יחזור לעלות לאחר הסרת מגבלות הקורונה", מסבירים עורכי המחקר פרופ' סטיבן לוין מאוניברסיטת חיפה ויעל טרוויס-לומר מהטכניון.

כ-800 אלף אנשים מתים בשנה מהתאבדויות ברחבי העולם. ניסיונות התאבדות קשורים לבעיות משפחתיות, כלכליות וחברתיות. לדברי החוקרים, מגיפת הקורונה היא אירוע מורכב בעל מאפיינים ביו- פסיכולוגיים שעלולים לגרום לטראומה חברתית נרחבת ולכן ניתן היה לצפות שהיא עלולה להשפיע על מקרי ניסונות התאבדות.

בחור עם מסיכה קורא ספר, מאי 2020. Justin Setterfield, GettyImages
נער עם מסיכה קורא ספר. למצולם אין קשר לכתבה/GettyImages, Justin Setterfield

במחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Psychological Medicine ביקשו החוקרים, פרופ' לוין מהחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה, פרופ' ערד קודש מקופת חולים מאוחדת ומהחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה, פרופ' יאיר גולדברג ותלמידת המחקר יעל טרוויס-לומר מהפקולטה לתעשייה וניהול בטכניון ופרופ' סופיה פרנגו מבית החולים Mount Sinai, לאפיין את הקשר בין מגיפת הקורונה ושיעור ניסיונות ההתאבדות הגורמים לאישפוז בבתי החולים בישראל.

החוקרים הדגישו כי מדובר בניסיונות התאבדות שהובילו לצורך באשפוז ובקבלת טיפול רפואי. במחקר נאספו נתונים מ-852,223 מבוטחי קופת חולים מאוחדת מגיל 15 ומעלה, בין ינואר 2013 לבין פברואר 2021. "כאשר מגיע מאושפז אל חדר המיון, ואומת כי אכן היה ניסיון התאבדות, המידע עובר לקופת החולים", הסבירו החוקרים.

עוד בוואלה!

האם אפשר לעזור למישהו שהחליט להתאבד?

לכתבה המלאה

מתוצאות המחקר עולה כי בתקופת שלושת הסגרים של הקורונה נרשם מהפך במגמת ניסיונות ההתאבדות בישראל. לאחר שנים רבות של עליה בשיעור ניסיונות ההתאבדות בישראל, במהלך תקופת הקורונה, בין מרץ 2020 לפברואר 2021, נרשמה ירידה בשיעור ניסיונות התאבדות בהשוואה לתקופה שלפני פרוץ המגיפה.

על פי הממצאים, מספר נסיונות ההתאבדות החודשי בישראל עלה באופן לינארי בין השנים 2013-2020, כאשר בחודשים שלפני הקורונה הגיעו הנסיונות לשיא של כ-21 נסיונות התאבדות לחודש. על פי הצפי של המשך מגמה זו, מספר ניסיונות ההתאבדות החזוי המקסימלי במהלך תקופת הקורונה אמור היה לעלות לכ-24 נסיונות בחודש, אולם בפועל נצפה מספר מקסימלי של כ-17 מקרי נסיונות התאבדות בלבד. בסך הכל, במהלך כל תקופת הקורונה, נצפתה ירידה ממוצעת של כ-37 אחוזים במספר ניסיונות ההתאבדות.

אמבולנס בכניסה למיון בית חולים זיו , צפת. דוד כהן, פלאש 90
"מודל אסון". אמבולנס בכניסה לחדר מיון/פלאש 90, דוד כהן

"הציפייה הייתה שמגמת העלייה בשיעור ההתאבדויות תימשך גם בתקופת הקורונה אולם דבר זה לא התממש. ייתכן שהגבלות התנועה הן אלו שצמצמו את ההזדמנויות לניסיונות התאבדות, משלל סיבות כגון דיכאון או בדידות", אמרו החוקרים. אפשרות נוספת לירידה בשיעור ההתאבדות לפי החוקרים היא שאנו מגיבים למגיפה לפי מודל פסיכולוגי שנקרא "מודל אסון".

לפי מודל זה אנשים מראים גישה חיובית בשלב ההתחלתי של האסון, מתרכזים פחות בעצמם ויותר בתגובה לאסון. כך שנוצר מצב של אחדות חברתית ושיעור ההתאבדות יורד בהתאם. "עם זאת, תוצאות המחקר שלנו צופות כי מספר ניסיונות ההתאבדות יחזור לעלות לאחר הסרת מגבלות הקורונה. לפיכך אנחנו רואים בהסרת ההגבלות כמעין תמרור אזהרה שצריך לגרום למקבלי ההחלטות להבין שעליהם להפעיל צעדים ותוכניות למניעת התאבדויות. בעוד שנצפתה ירידה במספר ניסיונות ההתאבדות במהלך מגיפת הקורונה, קיים סיכוי גדול שמספר זה יעלה בתקופה הקרובה", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully