וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא דבש: מה שעוות האוזניים אומרת על הבריאות שלכם

המרקם, הצבע ואפילו הריח - המאפיינים של שעוות האוזניים יכולים להעיד על המצב הבריאותי ולעתים גם לסמן על התחלה של מחלות חמורות. הנה מה שחשוב לדעת על זה

לכולנו יש שעווה באוזניים וככה זה אמור להיות. תפקידה של השעווה היא להגן על האוזן ולסייע לה להתנקות באופן עצמוני, ואנחנו גם לא ממש אמורים להתעסק איתה או לנקות אותה, כי היא עצמה לא לכלוך (אם כי חלק מהתפקיד שלה זה ללכוד חיידקים ולכלוך ולמנוע מהם מלהגיע לתוך האוזן).

אלא ששעוות אוזניים יכולה להגיע במגוון צבעים, מרקמים וריחות (מסתבר) וההבדלים ביניהם משקפים לעתים את המצב הבריאותי הכללי ויכולים במקרים מסויימים גם לסמן על בעיות ספציפיות בבריאות. הנה כמה מאפיינים וסימנים של שעוות אוזניים שכדאי להכיר:

צבע

מסתבר שיש שני סוגים עיקריים של שעוות אוזניים וההתפלגות שלהם היא בעיקר גנטית: לאנשים ממוצא אירופי, אמריקני ואפריקני יש שעוות אוזניים כתומה ובמרקם רטוב, ואילו לאסיאתים יש שעוות אוזניים לבנה ויבשה. אגב, ישנו גם הבדל בטעם - בעוד שהשעווה הכתומה והרטובה היא מרירה (פליז אל תשאלו אותנו איך אנחנו יודעות), השעווה הלבנה היא חסרת טעם, לרוב.

אישה מנקה את האוזן עם מקל אוזניים. ShutterStock
בעיקרון, אתם לא אמורים לנקות את שעוות האוזניים שלכם. אישה מנקה את האוזן/ShutterStock

הטווח התקין של שעוות אוזניים יכול לנוע מכתום בהיר ועד חום כהה, אבל אם אתם נתקלים בגוון מפתיע כמו צהוב, ירוק או שחור (גם לבן, אם הגוון הרגיל של שעוות האוזניים שלכם הוא כתום), כדאי לפנות לרופא. לרוב, שינוי בצבע של שעוות האוזניים מעיד על זיהום כלשהו שגרם לדלקת אוזניים.

עוד בוואלה!

הדבר הקטן שכולנו עושים וגורם לנו לעלות במשקל

לכתבה המלאה

ריח

לשעוות האוזניים שלכם לא אמור להיות ריח, ואם כן עולה ממנה ריח - זה כנראה מעיד על זיהום. בשני העשורים האחרונים התפרסמו מחקרים שמצאו קשר בין שעוות אוזניים ריחנית וריח גוף חריף באופן כללי ובין סיכון גנטי מוגבר לסרטן השד. אבל ריח חריף מהאוזן יכול להעיד גם על זיהום פטרייתי. בכל אופן, שעוות אוזניים בעלת ריח רע היא סיבה לפנות לבירור רפואי ודורשת טיפול - לא משנה מה הסיבה.

אישה שותה מבקבוק מים  אחרי אימון. ShutterStock
אוזן רטובה מזיעה אחרי אימון זה בסדר. אישה מתאמנת עם אוזניות/ShutterStock

מרקם

אם אתם מתעוררים בבוקר ומוצאים כתמי שעווה על הכרית או טפטופי שעווה שהתייבשה על התנוך או חלקים חיצוניים אחרים באוזן, אתם ככל הנראה סובלים מדליפה של שעווה נוזלית מהאוזניים, וזה סימן שמשהו אינו כשורה. גם התסמין הזה עשוי להעיד על זיהום כלשהו באוזן או על מחלה כרונית אחרת שמשפיעה על האוזן. לעומת זאת, אם אתם מרגישים שהאוזן שלכן "רטובה" אחרי אימון או מאמץ אחר - זו כנראה רק זיעה ואין סיבה לדאגה.

מאידך, יכול להיות גם מצב ששעוות האוזניים מוצקה ומצטברת בתוך תעלת האוזן באופן מורגש ומטריד. אם יש לכם תחושה כזאת של "משהו" באוזן כל הזמן, ייתכן שיש שם פקק של שעווה שיש צורך להוציא. את הפעולה הזאת כדאי שיבצע רופא מומחה לאף, אוזן גרון, שיש לו את ההכשרה ואת הציוד לוודא שזה אכן המצב ולהסיר את חסימת השעווה בצורה בטוחה מבלי להזיק לאוזן. אגב, אם אתם מבחינים ששעוות האוזניים שלכם הפכה סמיכה וכהה יותר, יכול להיות שזה סתם סימן של גיל, משום שאלה שינויים אופייניים להזדקנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully