וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השעווה באוזניים שלכם יכולה להעיד עד כמה אתם מתוחים

יש מי שמנקה אותה באובססיביות ואילו אחרים עוזבים אותה לנפשה. בכל מקרה השעווה באוזניים שלנו חשובה לגוף, אך כעת נמצא כי היא יכולה לבדוק עד כמה אתם מתוחים. איך? הנה אנחנו מסבירים

אוזניים. ShutterStock
יש עוד הרבה שאנחנו לא יודעים על השעווה באוזן. אוזן של גבר/ShutterStock

יש לכם מושג עד כמה אתה לחוצים בתקופה האחרונה? ובכן, מתברר שהשעווה באוזניים שלכם יכולה לתת לכם את התשובה. חוקרים בבריטניה יצרו מכשיר חדש שיכול למדוד את רמת הקורטיזול של האדם - הורמון המקושר למתח - שעשוי להקל על המעקב אחר דיכאון, רמות לחץ ותנאים דומים בעתיד. וכן, הוא עובר דרך השעווה באוזניים שלכם.

ישנן הרבה דרכים למדוד קורטיזול: ברוק, בדם, אפילו בשיער. אך דגימות רוק ודם תופסות רק רגע אחד, וקורטיזול משתנה באופן משמעותי לאורך כל היום. אפילו החוויה של דקירה במחט לשאיבת דם יכולה להגביר את הלחץ, ובכך לגרום לעליה ברמות הקורטיזול. דגימות שיער יכולות לספק תמונת מצב של קורטיזול לאורך מספר חודשים במקום מספר דקות, אך שיער יכול להיות יקר לניתוח - ויש אנשים שאין להם הרבה ממנו.

אנדרס הריין-ויווז, דוקטורנט מרצה במכון למדעי המוח הקוגניטיביים של אוניברסיטת קולג' בלונדון ובמכון לפסיכיאטריה, ועמיתיו החליטו לפנות לאוזן. שעוות האוזן נחשבת יציבה ועמידה בפני זיהום חיידקי, ולכן ניתן לשלוח אותה למעבדה בקלות לצורך ניתוח.

שיטות קודמות למדידת והוצאת שעוות אוזניים כללו דחיפת מזרק לאוזן ושטיפתה במים, מה שעלול להיות מעט כואב ולהפעיל לחץ על האוזן. לכן הריין- ויווז ועמיתיו פיתחו ספוגית שכאשר משתמשים בה היא לא תהיה מלחיצה או כואבת. לספוגית יש מגן סביב הידית, כך שאנשים לא יוכלו לתקוע אותה יותר מדי באוזן ולפגוע בעור התוף, וספוג בקצה לאיסוף השעווה.

שלדון מהמפץ הגדול נושם לתוך שקית ניר. Giphy
שיטה שתוכל לעזור לטיפול בדיכאון בעתיד. שלדון מהמפץ הגדול בהתקף חרדה/Giphy

במחקר פיילוט קטן, החוקרים אספו דם, שיער ושעוות אוזניים מ-37 משתתפים בשתי נקודות זמן שונות. בכל נקודת איסוף הם דגמו שעוות אוזניים באמצעות מזרק מאוזן אחת, ובשיטה החדשה של ספוגית עצמית מהאחרת. החוקרים השוו אז את מהימנות מדידות הקורטיזול משעוות האוזן של הספוגית העצמית לזו של השיטות האחרות.

הם מצאו כי הקורטיזול היה מרוכז יותר בשעוות האוזן מאשר בשיער, מה שמקל על הניתוח. הניתוח של שעוות האוזן שנלקחה במכשיר החדש היה גם מהיר ויעיל יותר מניתוח שעוות האוזן מהמזרק, שהיה צריך לייבש לפני השימוש. לבסוף, שעוות האוזן הראתה עקביות רבה יותר ברמות הקורטיזול בהשוואה לשיטות האחרות, שהיו רגישות יותר לתנודות הנגרמות על ידי משתנים כמו צריכת אלכוהול. המשתתפים גם אמרו כי ניגוב עצמי הוא נוח יותר משיטת המזרק.

"לאחר מחקר פיילוט מוצלח זה, אם המכשיר שלנו עומד בבדיקה נוספת בניסויים גדולים יותר, אנו מקווים לשנות אבחון וטיפול במיליוני אנשים הסובלים מדיכאון או מצבים הקשורים לקורטיזול כמו מחלת אדיסון ותסמונת קושינג, ובמצבים רבים אחרים", אמרו החוקרים בהצהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully