וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: האם צריך לנקות את השעווה מהאוזניים?

9.10.2015 / 7:19

המדור שחוסך לכם את החיפוש המיותר (והמלחיץ) בגוגל. לפני שאתם מעקמים את הפרצוף, המדור השבוע עונה על אחת השאלות הבוערות. למה נוצרת שעווה באוזניים והאם מקלות לניקוי הם פתרון יעיל או סיכון בריאותי?

אוזניים. ShutterStock
תופעה טבעית שיכולה לצאת מכלל שליטה/ShutterStock

לכל אדם יש שעווה באוזן. מדובר בחומר שמיוצר באופן טבעי על ידי הגוף ותפקידו העיקר הוא לנקות, להגן, ולשמן את האוזניים שלנו. אבל לפעמים קיימת נוכחות מוגברת של שעווה באוזן , וייתכן וכדאי במקרים מסויימים לפנות לשיטות להסרתה.

שעוות האוזן (או בשמה המדעי cerumen) היא חומר שומני ודביק שעשוי משילוב של הפרשה של בלוטות השעווה (שממוקמות בחלק החיצוני של תעלת האוזן) ושל תאי עור שנושרים מהחלק הפנימי של האוזן. השעווה מסייעת לאוזן לשמור על סביבה לחה, למנוע זיהומים ולמנוע מאבק בפרט ולכלוך באופן כללי מלהגיע לעומק האוזן. מבחינה זו דומה השעווה לשערות שנמצאות באף בשל יכולתן למנוע מחיידקים, אבק ומנגיפים מלחדור לאוזן, וגם דומה לדמעות בעיניים, שתפקידן לנקות, לסכך ולהגן.

גם מעט זה לא טוב

מחסור בשעווה אם כן, עלול להוביל לאוזניים יבשות מדי, לגרד ומעלה את הסיכון לזיהומים. תהליך הייצור של השעווה הוא מתמשך, ובכל עת שעווה ישנה נודדת לאורך תעלת האוזן לכיוון פתח היציאה ומשם היא מתייבשת ונופלת.

אילוסטרציה. ShutterStock
עלול להוביל גם לפגיעה בשמיעה/ShutterStock

מכיוון שבני האדם שונים זה מזה, ישנם אנשים שמסיבה שאינה תמיד ידועה, מייצרים יותר שעווה מאשר אחרים. לפעמים זה לא מפריע, אולם במקרים מסוימים עודף שעווה יכול להוביל לתחושת מלאות באוזן, לירידה בשמיעה, גרד, צפצופים באוזניים או לריח לא נעים.

לנקות או לא לנקות?

כאשר אדם חש שיש לו כמויות מוגזמות של שעווה באוזן וזה מפריע לו כדאי לו לגשת לרופא המטפל, שיכול באמצעות מכשיר שנקרא אוטוסקופ יכול לבדוק את האוזן. אם יש צורך לפנות את עודפי השעווה ניתן לעשות זאת באמצעות טיפות אוזניים מיוחדות להמסת השעווה, שטיפה במים, או באמצעות מכשיר להסרת שעווה אצל רופא אף אוזן גרון. יש מקרים שבהם יש צורך בביקור תקופתי אצל רופא אף אוזן גרון לצורך הסרת העודפים.

אנשים רבים מסירים את השעווה באוזן כחלק משגרת השמירה שלהם על ההיגיינה האישית, בין אם באמצעות מקלות אוזניים או במקרה הכי גרוע בסיכות שיער וחפצים שונים אחרים. מדובר בפעולה מסוכנת ולא מומלצת בעליל שכן הפעולה עצמה דווקא לדחוף את השעווה עמוק יותר לתוך תעלת האוזן שלך, לחסום את עור התוף, לגרום לגירוי של תעלת האוזן ולפציעות ודימומים. יתרה מזאת, קיים סיכון שהמקל, אם עשוי מעץ, יישבר בתוך האוזן או שהצמר גפן שבו יתנתק וייתקע במעמקי האוזן. הדרך הנכונה היא ניקוי או ניגוב עם מטלית לחה בעדינות של האזורים החיצוניים של האוזן אליהם באופן טבעי יוצאת השעווה מתוך האוזן.

לעוד שאלות במדור

רוצים לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו

  • עוד באותו נושא:
  • אוזניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully