וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,000 אנשים מגיעים למיון כל חודש בגלל מקלות אוזניים

10.5.2017 / 12:47

אנחנו יודעים שאתם לא רוצים לשמוע את זה - אבל אתם חייבים להפסיק להשתמש במקלות לניקוי אוזניים. הם מסוכנים. כמה מסוכנים? לפי מחקר חדש - הרבה יותר ממה שחשבנו

ShutterStock

בסרטון: מצאנו שימוש אחד לא מזיק במקלות אוזניים

לא מעט נכתב על הסכנה שבמקלונים לניקוי האוזניים, אבל אנשים עדיין מתעקשים להשתמש בהם. המון אנשים משתמשים בהם כדי לנקות את השעווה המצטברת באוזניים, אבל התוצאה שלהם הפוכה – המקלונים תוקעים את הלכלוך בתוך האוזן, ואף עלולים לפצוע את תעלת השמע החיצונית או את עור התוף. עכשיו, מחקר חדש מגלה עד כמה הם מסוכנים באמת.

המחקר התחקה אחר נתוני אשפוז של ילדים ובני נוער עד גיל 18 בעקבות שימוש במקלוני אוזניים במהלך תקופה של 21 שנים בארה"ב. החוקרים גילו כי במהלך התקופה נרשמו 263 אלף מקרי אשפוז בחדרי מיון של מטופלים עד גיל 18 בעקבות חסימות, דימום וכאבים באוזניים, כלומר למעלה מ-1000 מקרים בחודש וכ-34 מקרים מדי יום.

עוד בנושא:
עשה ואל תעשה: הנחיות חדשות לניקוי אוזניים
כוסות רוח למת: כל הטיפולים שלא באמת עוזרים
אני רק שאלה: למה האוזניים נסתמות בטיסות?

מחברי המחקר, שפורסם בכתב העת לרפואת ילדים Journal of Pediatrics, טוענים כי הממצאים עוזרים לקעקע את המיתוס לפיו יש לנקות את האוזניים באופן קבוע, ומזכירים לנו, שוב, שהשימוש במקלוני כותנה לניקיון האוזניים גורם יותר נזק מתועלת.

השעווה באוזניים דווקא טובה לכם

מקלות הכותנה הומצאו בשנת 1923 כאשר אדם אחד צפה באשתו מנקה את האוזניים של תינוקם עם גזרי כותנה וקיסמים. החל משנות השבעים, החלו רופאי אף אוזן גרון להזהיר מפני שימוש במקלות לניקוי האוזניים, בטענה כי המקלונים עלולים לדחוף עמוק יותר את השעווה הקיימת באוזן לתוך תעלת השמע ולפצוע את עור התוף.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
ניקוי אוזניים. ShutterStock
יותר נזק מתועלת. מקלוני אוזניים/ShutterStock

האוזניים הם איבר רגיש, והשעווה הקיימת בהן בריאה בכמויות נורמליות. השעווה משמשת לניקוי עצמי, היא בעלת תכונות אנטי-בקטריאליות והיעדרה עלול לגרום לגירוד ויובש באוזניים. השעווה מסייעת לשמור על סביבה לחה ולמנוע מזיהומים, לכלוך ואבק להגיע לעומק האוזן. השימוש במקלוני אוזניים גורם לתזוזה של שעווה ותאי מור מתים מעור התוף לפתח האוזן. כאשר מניחים לה לנפשה, השעווה מתנקזת החוצה מן האוזן, ואפילו מוציאה את הלכלוך החוצה.

חוץ מדחיסת השעווה פנימה אל תוך האוזן, השימוש במקלוני אוזניים עשוי לפצוע את הרקמה העדינה של העור החיצוני בתעלת האוזן ולגרום לדלקת באוזן החיצונית, שעשויה להצריך שימוש באנטיביוטיקה ולהכאיב. השימוש עשוי לפצוע את עור התוף או את החלק הפנימי של האוזן ולהוביל לתחושות סחרחורת, בעיות בשיווי המשקל, ובמקרים חמורים לשיתוק של עצבי הפנים ואף לאובדן שמיעה.

מספר פציעות "גבוה בצורה לא מתקבלת על הדעת"

החוקרים מצאו כי 77 אחוזים מתוך 263 אלף המקרים של פציעה בעקבות השימוש במקלוני אוזניים אירעו בזמן שהילדים השתמשו במקלונים בעצמם. ב-16 אחוזים מהמקרים ההורים עזרו לילדים או לבני הנוער, ובשישה אחוזים מהמקרים היו אלה אחים או אחיות שסייעו.

הפציעות הכי נפוצות היו תחושה של גוף זר תקוע באוזן, עור תוף מנוקב ופציעת רקמות רכות. כשני שליש מהמאושפזים היו מתחת לגיל 8 ו-40 אחוזים מתחת לגיל שלוש. 99 אחוזים מהמטופלים טופלו ושוחררו, ולדברי החוקרים, חלק מהפציעות יכלו להיות רציניות יותר.

בעוד שהמחקר כלל נתונים עד שנת 2010, לדברי החוקרים במהלך השנה הזו טופלו למעלה מ-12 אלף ילדים, נתון אותו כינה ד"ר כריס ג'טנה, רופא אף אוזן גרון וממובילי המחקר, "גבוה בצורה שאינה מתקבלת על הדעת".

אז איך כן יש לנקות את האוזניים?

אז זהו, שלא צריך – לפחות לא על בסיס קבוע. "האוזן בעצם מנקה את עצמה", אמר ד"ר ג'טנה לאתר הבריאות health.com. "לשעווה יש תפקיד, ללכוד לכלוך ולהובילו החוצה מן האוזן", לפי ג'טנה, שהוסיף כי השעווה גם מצננת את תעלת השמע.

אילוסטרציה. ShutterStock
תנו לאוזן לנקות את עצמה/ShutterStock
"אני חושב שחלק מההורים מלמדים את ילדיהם שלנקות את תעלת האוזן זה כמו להבריש שיניים. יש להפריך את התפיסה השגויה הזו"

"כשיש שעווה שניתן להבחין בה על החלק החיצוני של האוזן, ניתן לנגב אותה עם מגבת רטובה קטנה או מגבונים לתינוקות", אמר. "אך לתקוע כל סוג של אובייקט בתוך התעלה עצמה זה דבר מיותר לחלוטין ומסוכן למדי". כמו כן מומלץ לפגוש את הרופא ולהתייעץ עמו לפני ניסיון של טיפולים שונים כגון טיפות להמסת השעווה בבית, ובמידה והשתמשתם בקלוני אוזניים ונפצעתם מהם, יש לגשת לרופא במקרים של דימום מהאוזן, אובדן שמיעה, תחושת כאב או גודש באוזניים".

מחברי המחקר ממליצים לאחסן מקלוני כותנה מחוץ להישג ידם של ילדים, להוסיף אזהרות לקופסאות המקלונים, להזהיר הורים טריים שלא להשתמש במקלות אוזניים, ולעלות את המודעות להיגיינית האוזניים בכלל הציבור.

"אני חושב שחלק מההורים מלמדים את ילדיהם שלנקות את תעלת האוזן זה כמו להבריש שיניים", אמר ד"ר ג'טנה. "יש להפריך את התפיסה השגויה הזו כדי למנוע מהפציעות הקשורות בשימוש במקלוני האוזניים מלהתרחש".

  • עוד באותו נושא:
  • אוזניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully