וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יורד לנו דם מהאף כשמזג האוויר בחוץ יבש?

גם אתם מקנחים דם בכל בוקר? אוספים גושי שיער שנשר מהרצפה ומרגישים שעוד שנייה העור שלכם נסדק מרוב יובש? למה התופעות המבאסות האלה קורות דווקא בעונת המעבר ומה אפשר לעשות בנדון? רופאה מסבירה

כולם סביבכם מנוזלים? סובלים מדימום באף? מתגרדים ועם עור יבש? אפילו התסרוקת לא מסתדרת כמו שרצינו כבר שבוע... כנראה שהאוויר יבש מהרגיל, בטח ביחס לרמות הלחות שלהן אנחנו רגילים כאן בישראל. הסביבה שבה אנחנו חיים ומזג האוויר משפיעים רבות על התפקוד שלנו ושל גופנו. בדרך כלל הגוף מתאים את עצמו ועובר תהליך של הסתגלות לתנאי אקלים שונים, אבל מה קורה כשהמצב מעט קיצוני יותר מהרגיל, ממש כמו השבוע האחרון?

ריכזנו את התופעות הגופניות הנפוצות שעלולות להתרחש מהיובש, בתקווה שההחלטות שהתקבלו לאחרונה בוועידת האקלים יצליחו למנוע ממזג האוויר הזה להפוך לעניין קבוע שנצטרך ללמוד לחיות איתו.

דימום מהאף - בשבוע האחרון לא מעט אנשים הופתעו לראות כתמי דם בתוך הטישו שלהם לאחר שקינחו את האף. "הסיבה הנפוצה ביותר לדימום מהאף, הידוע גם בשם המקצועי אפיסטקסיס, היא אוויר יבש", מסבירה ד"ר ליאורה ברזג-פרו. "הקרום הפנימי העדין שמצפה את רקמת האף מבפנים מתייבש, הופך לשברירי וסדוק, ובכל נגיעה בחלל האף יחל דימום בקלות רבה יותר מאשר במצב רגיל".

איש מדממת מהאף. ShutterStock
כל נגיעה בחלל האף עלולה לגרום לדימום בקלות. דימום מהאף/ShutterStock

עור יבש - המון אנשים מתלוננים עכשיו על עור יבש, שפתיים סדוקות ועיניים מגרדות. כל אלה הן תופעות שנגרמות מחשיפה לאוויר היבש. "בגלל שישנה התנדפות מואצת של נוזלים, הגוף נמצא במצב תמידי של התייבשות", אומרת ד"ר ברזג-פרו. אבל היא מרגיעה: "מלבד הבריחה של הנוזלים ישירות מהעור, הגוף גם יודע לנתב את הנוזלים שנותרו לאיברים החיוניים ביותר (שהם לא העור)". כך שאתם אולי תסיימו יותר אריזות של קרם גוף ושפתון לשפתיים יבשות בתקופה הקרובה, אבל לפחות האיברים החיוניים שלכם יהיו בסדר.

אלרגיות - במזג אוויר יבש ההפרשות מהאף הופכות צמיגיות יותר, חוסמות את הסינוסים ויוצרות גודש, מסבירה ד"ר ברזג-פרו. בנוסף, בדרך כלל העונה היבשה היא גם זו של השלכת, נשירת עלים ואבקנים שממלאים את האוויר, שהרי הלחות שחסרה כעת והגשם שמבושש לבוא, ממעטים בפיזורם. השילוב של שני הגורמים הללו מחמיר אלרגיות אצל הסובלים מכך.

אישה אוספת את שיערה לקוקו. ShutterStock
אם הבחנתם בנשירה חריגה שנמשכת יותר מחודשיים, פנו לרופא/ת עור. אישה אוספת את השיער/ShutterStock

נשירת שיער - עוד תופעה שנראה שמתזמנת את עצמה לצד השלכת, היא נשירה גם של שיערות ראשנו. רוב האנשים בדרך כלל מאבדים 80 עד 100 קווצות שיער בכל יום. שינויים עונתיים בכמות השיער הנושר יכולים להתרחש, אבל מדובר בתופעה שולית. כלל האצבע צריך להיות כזה: אם הנשירה אורכת למעלה מחודשיים - מומלץ לפנות לרופא/ת עור.

כל התופעות האלה מאוד לא נעימות, אבל בואו נכניס דברים לפרופורציות - יכול להיות יותר גרוע. אתם לא בסכנת חיים. מה אפשר לעשות כדי להקל עליהן? שטיפות מי מלח לאף, קניית סבון גוף לעור עדין, הסרת העור היבש באמצעות ספוג, טיפות עיניים מלאכותיות, וכמובן שתייה מספקת של מים, כל אלה יכולים להקל על התחושות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully