וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מגזים? יש לזה סיבה מפתיעה והיא לא קשורה לתזונה שלכם

עודכן לאחרונה: 10.10.2021 / 12:32

חוקרים שאלו אלפי אנשים מרחבי העולם על הגזים שלהם והצליבו את המידע עם נתונים על אורח החיים שלהם, המצב הנפשי שלהם והמשקל. המסקנות שלהם מאוד מעניינות

גזים הם אחת מהתלונות הנפוצות ביותר שקשורות לבטן ולמערכת העיכול, כך עולה ממחקר חדש שכלל אלפי משתתפים מרחבי העולם, שגילה גורם מפתיע מאוד לבעיה הזאת. לדברי החוקרים, לאיכות חיים ירודה, סטרס, חרדה ודיכאון יש קשר לעלייה בתופעות שקשורות בגזים. במילים אחרות: כשרע לכם, אתם מפליצים יותר. או להיפך - כשאתם סובלים מגזים, גם מצב הרוח ואיכות החיים שלכם נפגעים.

החוקרים סקרו קרוב ל-6,000 בני אדם מארה"ב, בריטניה ומקסיקו וגילו שיותר מ-80 אחוזים מהאנשים (81.3%) ציינו שנפיחות הן הבעיה הבטנית שממנה הם סובלים הכי הרבה. עוד תלונות שקשורות בגזים במערכת העיכול היו קרקורי בטן (60.5%), גיהוקים (58%) והבל פה מסריח (48.1%). בעיות בטניות נוספות שהתלוננו עליהן בתדירות יחסית גבוהה היו: גזים כלואים (47.2%), בטן נפוחה (39.6%) ותחושת לחץ בטני (38.5%).

כאב בטן. ShutterStock
זה מביך, זה מסריח. אבל איך משפיע המצב הנפשי שלנו? כאב בטן/ShutterStock

כל אחד ממשתתפי המחקר השיב על שאלון מפורט ומקוון בשם IGQ (Intestinal Gas Questionnaires), והתבקש לנטר את פעילות הגזים הבטניים שלו במשך 24 שעות. רק 11 אחוזים מהמשיבים דיווחו שלא סבלו כלל מתופעות הקשורות בגזים. בנוסף, החוקרים אספו מידע גם לגבי אורח החיים של המשיבים: הרגלי פעילות גופנית, BMI, מצבם ובריאותם הנפשיים ודירוג עצמי של איכות החיים שלהם בשבעת הימים שקדמו לתקופת המחקר.

התוצאות הראו התאמה בין ציונים גבוהים בשאלוני ה-IGQ ובין דיווחים על בריאות נפשית פחות טובה ואיכות חיים ירודה. כלומר, ככל שחשו יותר רגשות שקשורים לסטרס, חרדה ודיכאון כך הם נטו לסבול מיותר גזים בבטן ותופעות לא נעימות שקשורות אליהם.

החוקרים ציינו גם שהם לא מצאו קשר בין משקל או BMI ובין ריבוי בתופעות הקשורות בגזים. אבל הם כן מצאו קשר מסויים בין מידת הפעילות הגופנית של המשתתפים ובין שיעור בעיות הגזים שלהם. בנוסף, הם מצאו שגם הגיל משחק כאן תפקיד: משתתפי המחקר הצעירים יותר (בקבוצות הגיל 18-34 ו-35-49) היו אלה שסבלו מהכי הרבה תופעות לא נעימות שקשורות בגזים. מבחינת גיאוגרפיה, היו אלה משתתפי המחקר במקסיקו שחוו את הכי הרבה בעיות שקשורות בגזים.

עוד בוואלה!

מטורף: רופאים מצאו קילו מסמרים וברגים בבטן של גבר

לכתבה המלאה
אשה נופחת. ShutterStock
כמעט כולם סובלים מגזים ברמה יומיומית. אישה מניחה ידיים על הישבן/ShutterStock

"אני חושב שהממצא המפתיע והראוי ביותר לציון שלנו היה זה שכמעט כל האוכלוסייה הבוגרת סובלת מתסמינים שקשורים בגזים ברמה יומיומית. זה ממצא בעל חשיבות משום שהנתונים מראים בבירור שהסימפטומים הללו משפיעים גם על הבריאות והתחושה הכללית של אנשים. מי שסובלים מהתופעות הללו בשיעור גבוה סובלים גם יותר מדיכאון, חרדה וסטרס ואיכות החיים שלהם נפגעת", אמר החוקר הראשי פרופ' אולפור פאלסון מאוניברסיטת צפון קרוליינה, בהודעה לתקשורת.

באשר להבדלים הגיאוגרפיים בשכיחות התסמינים הבטניים, אמרו החוקרים כי הם עדיין לא יכולים לקבוע בוודאות ממה הם נובעים. "השכיחות באוכלוסייה של גזים ותסמינים שקשורים אליהם יכולה להיות מושפעת ממגוון גורמים: תרבותיים, שפתיים, תזונתיים וגם כאלה הקשורים לבריאות הציבור", אמר פרופ' פאלסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully