וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחוקים לגמרי? כך תעברו את החזרה ללימודים ברוגע יחסי

ד"ר אורן טנא

עודכן לאחרונה: 29.8.2021 / 7:40

אם יש משהו שהבנו מהשנה האחרונה זה שאנחנו לא שולטים בכלום. עם ההבנה הזו נצא לשנה חדשה ומאתגרת שבה אנו ההורים נהיה חייבים לשמור על חוקים, לקבוע סדר יום, להיות קשובים וגם - לדבר איתם על הקשיים. אבל ממה אנחנו חייבים להימנע?

בווידאו: מסיבת עיתונאים של עובדי מעונות היום שמאיימים לא לפתוח את המעונות אחרי החגים/צילום: ניב אהרונסון

אם חשבנו ששנת הלימודים הקרובה תחזיר אותנו לשגרתי ולמוכר, כבר הבנו שלא כך הדבר. בין הבדיקות הסרולוגיות, לבדיקות הקורונה והאישורים הרפואיים, והכל תוך כדי החופש הגדול המתיש, הורים רבים מתמודדים כבר זמן רב ומתמשך עם סטרס ולחץ ששוחקים ומתישים אותם, פיזית ומנטלית. אז הנה כמה עצות שימושיות שיעזרו לכם לעבור את השנה הזו ברוגע (עד כמה שאפשר).

אל תעשו

1. אל תתעקשו לשלוט: דברים רבים אינם בשליטתנו וכנראה גם לא יחזרו לשליטתנו בקרוב. זוהי המציאות החדשה. הנורמליות החדשה. אין טעם להילחם בזה, קבלו את זה כבר עכשיו - יקרו הרבה דברים בשנה הקרובה שלא יהיו בשליטתנו. הנה אמרנו זאת. עכשיו בואו ננסה להפנים.

2. במקביל, אל תוותרו על גבולות: דווקא לנוכח פירוק הגבולות של בית הספר הפיזי שהופך מקוון - היו אתם עוגן ברור של גבולות בבית. זה מעניק ביטחון. זה נותן תחושת יציבות. להם, וגם לכם. זה אומר שגם בבידוד יש שעת קימה. ויש שיעורים. ויש מטלות שצריך לבצע. ויש דברים שאסור לעשות. כללים זה שם המשחק.

אמא מתוסכלת יושבת על הספה וילדים משתוללים סביבה. ShutterStock
שמרו על הגבולות, עכשיו יותר מתמיד. אמא עייפה ושני ילדים משחקים מאחוריה/ShutterStock

3. אל תבלבלו את הילדים בעמדות הוריות הפוכות: אם יש עקרונות שחשוב לכם להקנות לילדים, תאמו אותם עם בן או עם בת הזוג כדי שתגיעו אליהם ברורים יותר. תחשבו על הקטנטנים האלה כעל חלקיקי כספית נוזלית שרק מחכים לאתר סדקים ולזרום ביניהם. אם אתם פועלים יחד, זה יעזור לכם וגם להם, זה מקנה להם ביטחון לדעת שיש מבוגרים אחראים, שיודעים מה הם עושים. זה חשוב תמיד, וחשוב שבעתיים בעידן של מגיפה גלובלית מפחידה.

4. אל תחששו לדבר עם הילדים על הקשיים: כן, גם באורח יזום, אם הם נראים לכם במצוקה. מרחב של שיח הוא חוויה מאפשרת ומיטיבה, שגם אם אינה מנוצלת מיד - מראה לילד שאתם רואים אותו ונותנת לו כיוון לעתיד.

5. במקרה של ילדים קטנים - חבקו את חפץ המעבר: אל תזלזלו בחשיבותו של חפץ מעבר - "בובי" או "שמיכי" יכולים מאוד לעזור לילדכם הקטנים להיפרד מכם במסגרות השונות - ובאמצעות שיחה עליהם, תוכלו לפתוח צוהר לעולמם הרגשי. הסוד טמון בעניין משותף ובהדדיות: חפץ שהילד קשור אליו - חשוב שיעורר גם את ההתעניינות שלכם.

עשו

1. נסו כן לשלוט באזורים שניתן לעשות זאת על ידי ניהול זמן ומרחב. לדוגמה - פעילויות בשעות קבועות פחות או יותר. שמירת סדר יום. כדאי גם להתעקש עם בן הזוג או עם בת הזוג ועם הילדים על ארוחת "עוגן" אחת ביום בה יושבים לאכול יחדיו. בלי מסכים, ובלי הסחות. אוכלים ומדברים.

2. למדו משהו עם הילדים. מה שחשוב לכם, מה שאתם מתלהבים ממנו - יעבור גם אליהם (תחביבים כמו גינון, פרויקטים של סידור הספרייה והצעצועים) ומה שהם מתלהבים ממנו יעבור גם אליכם (עבודות יצירה, משחקי חשיבה וחצר, טיפול בחיות וחקירה של הסביבה).

אבא וילד עובדים במטבח יחד. ShutterStock
תעשו דברים שאתם אוהבים יחד. אבא ובנו מבשלים יחד/ShutterStock

3. היעזרו בטכנולוגיה זמינה: בלימודים - יש היום תוכנות שעוזרות לילדים להתחבר למטלות לא אהודות כמו חשבון. ובחוקים - הגבילו בעזרת הטכנולוגיה זמן מסך יומי, גישה לאתרים מפוקפקים וכו'.

4. כמעט טריוויאלי לומר אבל כה חשוב: פנו זמן לעצמכם. ביומן! קבעו זאת. לכו ליוגה, צאו לריצה, לכו לחוג ציור או לקפה עם חברים. לא חשוב מה. העיקר - זמן שלכם לניקוי ראש. אם אתם בזוגיות פצלו את חלק מהמטלות ההוריות בחלקים של היום. למדו את הילדים להעסיק את עצמם בחלק מהיום, ביחד או לחוד. זה יעזור בפינוי זמן אישי עבורכם.

5. היו גמישים: בתוך המאבק המתמשך חשוב לזכור - ההורה מוביל את הדרך, מתווה אסטרטגיה ומנצח במלחמה, אבל יודע בהחלט לוותר בטקטיקה ולהפסיד פה ושם קרב. גמישות בתוך גבולות, זהו האתגר!

ד"ר אורן טנא, פסיכיאטר בכיר ומרצה בחברות ובארגונים, ירצה על שחיקה ומניעתה במסגרת הרצאה לבוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב ביום חמישי 02.09.21

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully