וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספורט לא יעזור לכם לרזות. הנה כל הסיבות

עודכן לאחרונה: 1.10.2021 / 6:57

כולנו יודעים שכדי לשרוף קלוריות ולרזות צריך לעשות ספורט. האומנם? מחקר חדש מצא כי זה הרבה יותר מסובך ולא יעיל ממה שאתם חושבים. הנה כל הסיבות

מאמן הכושר אור גרמן מציג אימון קצר לבטן שטוחה/צילום: אור גרמן

ספורט שורף קלוריות ועוזר לרדת במשקל היא אחת האקסיומות הכי ברורות שקיימות. מחקר חדש (ומבאס) שבחן כיצד פעילות גופנית משפיעה על חילוף החומרים שלנו מצא כי על כל 100 קלוריות שאנו מצפים לשרוף כתוצאה מההתעמלות, רובנו למעשה נשרוף פחות מ-72 קלוריות. מה שאומר שפשוט סגירה של הפה היא פעולה גופנית יעילה יותר מריצה.

המחקר מגלה כי הגוף שלנו נוטה לפצות באופן אוטומטי על לפחות רבע מהקלוריות שאנו מוציאים במהלך פעילות גופנית, ופוגע במאמצינו לרדת במשקל באמצעות אימון גופני. התוצאות גם מראות כי אנשים עם קילוגרמים מיותרים סובלים מפיצוי קלורי, מה שהופך את הירידה במשקל באמצעות פעילות גופנית לחמקמקה עוד יותר עבורם. אך המחקר מציע גם כי פיצוי הקלוריות משתנה מאדם לאדם, וכי למידה כיצד חילוף החומרים מגיב לאימונים עשויה להיות המפתח לאופטימיזציה של הפעילות הגופנית לשליטה במשקל.

כפי שכולנו יודעים, בתיאוריה, פעילות גופנית מסייעת באופן משמעותי לירידה במשקל. כאשר אנו זזים, השרירים שלנו מתכווצים ונדרשת יותר אנרגיה כדי להפעיל את הגוף. כמות האנרגיה הנדרשת משתנה בין אדם לאדם, אבל בגדול על מנת לרדת במשקל אנחנו צריכים לשרוף יותר קלוריות ממה שאנו צורכים באותו יום.

אבל התוצאה הזו מתרחשת רק לעתים רחוקות. בלא מעט מחקרי עבר נמצא כי רוב האנשים שמתחילים תוכנית אימון חדשה יורדים במשקל לאט מהצפוי בהתבסס על מספר הקלוריות שהם שורפים במהלך האימון שלהם, גם אם הם שומרים בקפדנות על הדיאטה שלהם.

גיף ריצה רצים נעלי ספורט. Giphy
למה לרוץ אם אפשר לשבת? גיף של ריצה/Giphy

לא מעט מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו כי יותר פעילות גופנית לא בהכרח גורמת להוצאה יומית גבוהה יותר של קלוריות. אך מעט ניסויים בהיקפים גדולים ניסו לברר עד כמה הגוף שלנו מפצה על הקלוריות שנשרפות תוך כדי תנועה, שכן מדידת הפעילות המטבולית אצל אנשים היא מורכבת ויקרה.

נתונים מבאסים

במחקר החדש, שפורסם באוגוסט בכתב העת Current Biology, יצאו כמה מדענים לבדוק מה קורה לחילוף החומרים שלנו כאשר אנחנו עושים פעילות גופנית. הם השתמשו בנתונים של 1,754 מבוגרים שכללו מדדים של הרכב גופם והוצאת האנרגיה הבסיסית שלהם, כלומר כמה קלוריות הם שורפים פשוט על ידי כך שהם חיים, גם אם הם לא פעילים.

לאחר מכן, באמצעות מודלים סטטיסטיים, החוקרים יכלו לספר אם הקלוריות שנשרפו במהלך פעילות הגדילו את ההוצאה האנרגטית היומית של אנשים כצפוי - כלומר, אם אנשים שורפים באופן יחסי יותר קלוריות כשהם זזים יותר. אבל, כך מצאו החוקרים, הם לא נטו לשרוף יותר קלוריות.

למעשה, נראה כי רוב האנשים שורפים בממוצע רק כ-72 אחוזים מהקלוריות שניתן היה לצפות שהם ישרפו בהתחשב ברמות הפעילות שלהם. נתון מבאס נוסף ולא צפוי שנמצא הוא שרמות הפיצוי האנרגטי עלו בקרב אנשים עם רמות גבוהות יחסית של שומן בגוף. הם נטו לפצות על 50 אחוזים או יותר מהקלוריות ששרפו על ידי פעילות גופנית.

חשוב לציין כי המחקר לא בדק את צריכת המזון של אנשים. הוא התמקד אך ורק בהוצאות אנרגיה וכיצד נראה שהגוף שלנו מסוגל לקזז חלק מהקלוריות שנשרפו במהלך פעילות גופנית על ידי הפחתת הפעילות הביולוגית במקומות אחרים בגוף.

החוקרים סיכמו כי "פעילות גופנית שורפת מעט קלוריות, נקודה. וכדי להוריד קילוגרמים, גם צריכים לאכול פחות". אבל רגע לפני סיום, חשוב לזכור כי למרות הנתונים שנמצאו במחקר הנוכחי, גם אנשים שגופם מפצה על 50 אחוזים או יותר מהקלוריות שהם מוציאים במהלך פעילות גופנית - ישרפו יותר קלוריות ביום מאנשים שיישארו לשבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully