פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      דיאטה או ספורט?

      צילום: ShutterStock

      כל מי שבוחר להתחיל לעשות דיאטה, בוודאי שאל את עצמו האם אפשר לרזות מבלי לעשות פעילות גופנית. התשובה לכך היא די ברורה, אבל דברים הם אף פעם לא כאלה פשוטים - הנה התשובה המלאה

      שמעתם את זה אינספור פעמים: פעילות גופנית מאומצת ודיאטה הם הגורמים המשמעותיים לירידה במשקל. ולמרות ההקדמה הקצרה הזו, לא נמתח אתכם ונספר לכם שיש גורם אחד שמשפיע יותר על המשקל, וזו התזונה שלכם.


      למרות המסר הבלתי פוסק לשרוף שומן וקלוריות בחדר הכושר, מחקרים רבים מצאו שאנשים שרק משנים את הדיאטה שלהם מאבדים יותר משקל מאשר אלה שרק מגבירים את הפעילות הגופנית. מחקר שנערך במשך שלוש שנים מצא למשל שאנשים שערכו פעילות גופנית של 30 דקות ומעלה ביום שקלו יותר מאלו שהתעמלו פחות, אבל גם אכלו פחות.


      במחקר אחר שפורסם בכתב העת BMJ, שכותרתו "לשבור את המיתוס לגבי חוסר פעילות גופנית והשמנה", בדקו חוקרים מאנגליה האם אכילה מופרזת, חוסר בפעילות גופנית או שילוב של השניים אחראים למגיפת ההשמנה העולמית. טענת החוקרים הייתה כי לכמות הפעילות הגופנית שאנחנו עושים כמעט ואין קשר להשמנה. לדבריהם, פעילות גופנית היא אומנם חיונית בהפחתת הסיכון למחלות לב, דמנציה ועוד, אך היא אינה מנטרלת את ההשפעה הלא בריאה של מזון שמן ועתיר סוכר.


      "ב-30 השנים האחרונות, בהן חלה עלייה במספר מקרי השמנת היתר בעולם, חל שינוי קטן ברמות הפעילות הגופנית באוכלוסייה המערבית. העובדה הזו מטילה את האשמה להרחבת היקף המותניים שלנו ישירות על סוג וכמות הקלוריות הנצרכות", אמרו החוקרים שהאשימו את חברות המזון המהיר.

      איך לשרוף קלוריות של ג'אנק פוד? (מערכת וואלה! NEWS)
      כמה זמן יקח לכם לשרוף משולש פיצה. רק דוגמה אחת (עיבוד תמונה)

      אז למה בעצם מכון הכושר לא מספק לנו את ההבטחה הגדולה לירידה במשקל? "בעיקרון, קל יותר להימנע מקלוריות מלכתחילה מלנסות לשרוף אותן", אמרה מרג'ורי נולן כהן, תזונאית קלינאית ודוברת האקדמיה לתזונה ודיאטטיקה לאתר readers digest. לעבוד כדי לשרוף עוגיה אחת ששוות ערך למאה קלוריות זה דבר אחד, אבל לשרוף 1,200 קלוריות של המבורגר וצ'יפס ייקח כבר שעות. "אתה לא יכול להוריד באימון גופני סוף שבוע של אכילה איומה", הסבירה נולן כהן.


      ואתם יודעים מה עוד אי אפשר לשרוף? את הנזקים של תזונה לא בריאה עתירת שומן וקלוריות. וזה מה שקורה פעמים רבות לאנשים שמתחילים להתאמן. הפעילות הגופנית ושריפת האנרגיה גורמות להם לרעב מוגבר, כך שהם אוכלים יותר, ויתרה מכך, הם מפצים את עצמם אחרי האימון ונוטים לבחור בחירות תזונתיות גרועות כמו ממתקים או מזונות עתירי שומן.

      בווידאו: ככה נראות הקלוריות שלכם

      ולמרות כל מה שנאמר, אל תבטלו את המנוי במכון או את שיעורי הפילאטיס. השיטה הטובה ביותר להשיג ירידה במשקל היא עדיין יצירת גרעון קלורי - הקטנה של כמות האנרגיה (הקלוריות) היומית הנאכלת, ורצוי שזו תעשה לצד העלאת תדירות הפעילות הגופנית. פעילות גופנית מגדילה את ההוצאה האנרגטית ובכך מגדילה את הגרעון הקלורי שתרצו להשיג. התמקדות בשני הדברים הובילה לתוצאות טובות יותר לטווח הארוך, ואף גרמה להכנסת הרגלים בריאים לחיים באופן קבוע - מה שמסביר מדוע אנשים שעושים גם ספורט וגם מקפידים על תזונה היו בסבירות גבוהה יותר לשמור על ירידה במשקל לאחר שנה.


      בנוסף, פעילות גופנית לא רק שורפת קלוריות ובונה שרירים - היא גם משפרת את שחרור האנדורפינים ואחראית לשיפור מצב הרוח ותחושת ההישגיות. מחקרים קישרו פעילות גופנית לכל מיני יתרונות בריאותיים אחרים, החל מתפקוד בריאות הלב ותפקוד מערכת החיסון וכלה בבריאות הנפש ושיפור השינה. אם אתם רוצים לשפר את איכות החיים שלכם ולא רק לרדת במשקל, אתם חייבים אותה בחיים שלכם. בשילוב תזונה בריאה.