וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקועים? 5 מיתוסים על חילוף חומרים שכולנו טעינו להאמין בהם

27.12.2018 / 6:53

כולם יודעים שמי שסובל מחילוף חומרים איטי יתקשה לרדת במשקל. הבעיה מתחילה כשמנסים לייעל את התהליך באמצעות עצות שעשויות אפילו לעשות את ההיפך. האם באמת צריך לצום מדי פעם ולהרבות באכילת חריף כדי להאיץ את המטבוליזם שלנו? אז זהו שלא

אישה עומדת על משקל. ShutterStock
האם חילוף החומרים שלנו נוקם בנו על טעויות העבר ומקשה עלינו לרדת במשקל? אישה על המשקל/ShutterStock

אם הכרזתם שאתם עומדים לעשות דיאטה, סביר להניח שקיבלתם שלל טיפות ועצות שיסייעו לכם לצלוח את התקופה הקשה. אין סיכוי שלא תשמעו שוב ושוב את צמד המילים "חילוף חומרים" ואיום על כך שהגוף זוכר את כל מה שעוללתם לו בקיץ האחרון.

מטבוליזם, או בעברית: חילוף חומרים, הוא תהליך שבו אוכל או מזון הופכים לאנרגיה הנמדדת בקלוריות, ומהווה מעין דלק לגוף. למעשה, המטבוליזם אף פעם לא נפסק והוא הכרחי לתפקוד שלנו ולכן מתרחש בכל התאים בגוף. מטבוליזם מהיר, או קצב חילוף חומרים מהיר, מתבטא ב"שריפת" קלוריות מהירה יותר ומאפשר לרדת במשקל ולשמור על הקיים בקלות יחסית. מטבוליזם איטי, לעומת זאת, מקשה על הירידה במשקל.

עוד בנושא:
עברתם את גיל 30? כך תשפרו את חילוף החומרים בגופכם
רוצים לשפר את המטבוליזם? תעיפו את המאכלים האלה מהמטבח
הטעויות הקטנות שדופקות לכם את המטבוליזם

אילוסטרציה חדר כושר אימון מתעמלת התעמלות משקולות משקולת מנוחה זיעה. ShutterStock
לא כל אימון גופני משפיע על המטבוליזם שלכם. אישה נחה אחרי אימון/ShutterStock

קצב המטבוליזם שונה במידה מסוימת מאדם לאדם בשל ההבדלים במשקל, בגובה הרגלים, שעות שינה ובמטען הגנטי. הוא זה שישפיע במידה רבה אם תצליחי להיכנס לשמלה החדשה שקצת צמודה במותן והאם תוריד את כרס הבירה שנשארה מהחגים, אבל האם מדובר במשחק מכור שבו המטבוליזם לא מסוגל לסלוח לכם על החטאים הקטנים שביצעתם במהלך השנים? קיבצנו עבורכם מספר מיתוסים שהגיע הזמן להפריך למען עתיד טוב יותר.

עוד באותו נושא

מחקר מצא דרך קלה להוריד במשקל - בלי להתאמן או לעשות דיאטה

לכתבה המלאה

קצב חילוף החומרים יורד באופן משמעותי החל מגיל 30

המטבוליזם אכן מאט ככל שאנחנו מתבגרים, אבל מדובר בתהליך מדורג שלא קורה בבת אחת. נשים למשל עשויות לחוש בשינויים גדולים וקשיים לרדת במשקל דווקא קרוב לגיל המעבר, בגלל כל השינויים ההורמונליים הנלווים.

אם אתם חשים בשנות ה-30 שלכם שהגוף שמתנגד לדיאטה החדשה, זה כנראה בגלל גורמים שאתם יכולים לשלוט בהם ולא בגלל גנטיקה. שימו לב אם בעשור הרביעי לחייכם אתם נוטים לבלות יותר שעות בישיבה ממושכת במשרד, מטפלים יותר בילדים ומזניחים את בריאותכם, ואולי הפסקתם להתאמן כמו שנהגתם פעם.

צריך לצום מדי פעם

אין צורך שתרעיבו את עצמכם בדיאטות קיצוניות כדי לרדת במשקל. צום עשוי דווקא להאט את חילוף החומרים ולהקשות עליכם לרזות. הסיבה לכך היא שכאשר הגוף חווה רעב קיצוני, הוא מטפח את מאגרי השומן כדי להכין את עצמו למצב דומה בעתיד.

אישה אוכלת יוגורט. ShutterStock
לא צריך לצום, אנחנו חוזרים, לא צריך לצום כדי לרדת במשקל. אישה אוכלת מוזלי/ShutterStock

במקום, כדאי לצרוך יותר מאכלים שיזרזו את התהליך. מחקרים מצאו ששתיית כמויות גדולות של מים קרים, צריכת קפה ואכילת חלבונים עשויים להשפיע לטובה על מערכת העיכול שלכם. החדשות הרעות הן שהשפעה שלהם תיעצר ברגע שתפסיקו לצרוך אותם.

כל פעילות גופנית עוזרת להגביר את חילוף החומרים

פעילות גופנית מבורכת וטובה לכם. אימון אירובי עשוי לחולל פלאים לבריאות שלכם, כמו העלאת צריכת החמצן בגוף ושיפור קצב הלב שמספק את החמצן הדרוש לשרירים, אבל הוא לא מספיק לבניית שרירים. אם לא תשלבו תרגילי כוח באימון שלכם, מסת שריר נמוכה תאט את קצב חילוף החומרים. אימון כוח בונה את השרירים, שחייבים לשרוף קלוריות לטובת פעילותם. תהליך שמחייב את הגוף להפעיל את המנוע שלו, כלומר חילוף החומרים, כדי לשמור על מסת השריר.

אכילת מזון מאוחר בלילה גורמת לעלייה במשקל

העיתוי ותדירות הארוחות שלכם לא משפיעים על קצב חילוף החומרים בצורה משמעותית. "זה קצת כמו שהמרחק שמכונית שלכם נוסעת לא מושפע מהשעה שבה אתם ממלאים דלק", אומר ד"ר יוני פרידהוף מאוניברסיטת אוטאווה בקנדה. למרות שיש מי שקל להם לחשוב שהגוף מנהל מעין שעון פנימי שמאחסן אחרת מזון שאכלנו אחרי 20:00, זה לא כל כך פשוט. היבטים רבים, כמו הרכב הורמונים, איכות המזון, תוכן הארוחה והוצאות האנרגיה בפעילות גופנית אחרי הארוחה ישפיעו על האופן שבו הגוף יאגור את השומן.

מזון חריף ישרוף את השומנים

מחקרים מהעת האחרונה גילו שקפסאיצין, התרכובת השומנית שנותנת לפלפלים חריפים את הטעם, עשויה לסייע לירידה במשקל לטווח ארוך ולשפר את הבריאות המטבולית של מי שצורך אותו בשילוב תזונה עשירה בשומן.

פלפלים חריפים. ShutterStock
שורפים שומן אבל האפקט לא נשאר לאורך זמן. פלפלים חריפים/ShutterStock

עם זאת, אין ראיות שיש למאכלים חריפים השפעה לטווח ארוך על קצב חילוף החומרים שלנו. מזונות חריפים מגבירים לזמן קצר את פליטת החום באמצעות זיעה ובכך שורפים יותר קלוריות אבל רק למספר שעות אחרי הארוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully