וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עברתם את גיל 30? כך תשפרו את חילוף החומרים בגופכם

3.9.2018 / 9:54

בדור שלנו, 30 הוא לא בדיוק גיל שמסמן את תחילת ההזדקנות. עם זאת, כבר בתקופה הזאת רבים חוזים בניצנים ראשונים שלה. האם זה רק נדמה לנו או שבאמת קשה יותר לשמור על המשקל בגיל הזה?

אישה אוכלת שוקולד. ShutterStock
לפעמים החגיגה נגמרת. אישה אוכלת שוקולד/ShutterStock

כשאנחנו ילדים, רבים מאתנו מחכים כל השנה ליום ההולדת. אולם, שמתקרבים לראשיתו של העשור הרביעי לחיינו, ימי ההולדת הופכים מאירוע משמח ליום שהיינו דוחים בשמחה אם רק היינו יכולים. אף אחד לא מכין אותנו לשינויים שמביאים איתם שנות ה-30 לחיינו, הכוללים באופן מפתיע דווקא עלייה בחשק המיני (בקרב נשים) ומנגד ירידה בגמישות ולעיתים אף תסמינים ראשוניים של כאבים כרוניים בגב ובמפרקים.

אולם, יש דבר אחד שרבים מבינים היטב על הגיל המבהיל הזה - זהו השלב שבו המראה של הגוף מתחיל להידרדר - גם בקרב מי שנחשב רזה או חטוב בשנות ה-20 העליזות. אז האם זה עניין ביולוגי שאי אפשר למנוע, או שאולי דווקא העובדה שרוב האנשים מתחתנים ומגדלים ילדים בגיל הזה גורמת למצב להגיע לשם? התשובות, כך נראה, לא מאוד מעודדות.

עוד בנושא:
רוצים לשפר את המטבוליזם? תעיפו את המאכלים האלה מהמטבח
הטעויות הקטנות שדופקות לכם את המטבוליזם
למה יותר קשה לרדת במשקל אחרי גיל 30?

אישה עומדת על משקל. ShutterStock
יש מה לעשות עם זה? אישה עומדת על משקל/ShutterStock

לפני שנתחיל לדבר על חילוף החומרים, חשוב להבין מה בדיוק אומר המושג הזה. כשאנחנו מדברים על האטה בחילוף החומרים, אנחנו למעשה מתכוונים לקצב שריפת הקלוריות במנוחה - Basal Metabolic Rate - BMR. זהו הקצב שבו הגוף שלנו ממיר אנרגיה לצורך בניית רקמות שריר, שומן ועצם - במצב של מנוחה מוחלטת.

עוד באותו נושא

האם פלפל חריף יכול לעזור לכם לרזות?

לכתבה המלאה

הדרמה מתחילה חמש שנים קודם לכן

בערך בגיל 25, הגוף שלנו מפסיק לבנות ולעבות את העצמות בגופנו ולכן כבר אז התהליך הזה דורש פחות אנרגיה שתופנה במקום לבניית השרירים או להגדלת מאגרי השומן שיעזרו לרפד את הגוף, להגן עליו מהקור ולהציל אותו מרעב במקרה של מחסור במזון.

לכן, כבר בגיל הזה, אנשים שלא מפתחים את השרירים שלהם באופן קבוע, ככל הנראה יחוו האטה בקצב חילוף החומרים במנוחה. אולם, רוב האנשים לא יבחינו בכך עד לשנות ה-30 לחייהם מכיוון שבשנים הראשונות ההאטה לא תבוא לידי ביטוי בשינויים נראים לעין.

עוגת יום הולדת עם נרות לגיל 30. ShutterStock
אין חוכמות, הגוף שלכם כבר לא סלחן כמו פעם. עוגת יום הולדת 30/ShutterStock

למעשה, מומחים מדגישים כי הירידה בקצב חילוף החומרים במנוחה מתרחשת באופן כמעט לינארי ככל שאנחנו מתבגרים וגדלה בשיעור של כשני אחוזים בעשור בממוצע. עם זאת, השינוי לא זהה אצל כל האנשים ותלוי בגורמים נוספים כמו גנטיקה, הורמונים ומבנה גוף. גם אנשים שמרבים להרעיב את עצמם בדיאטות קיצוניות אגב, מאטים את חילוף החומרים שלהם בטווח וככל הנראה יהיה להם קשה יותר לרזות. הסיבה לכך היא שכאשר הגוף חווה רעב קיצוני, הוא מטפח את מאגרי השומן כדי להכין את עצמו למצב דומה בעתיד.

יש מה לעשות?

מומחים חלוקים לגבי השאלה האם ניתן להאיץ את חילוף החומרים בדרכים כלשהן. מחקרים מצאו כי ניתן לעשות זאת באמצעות שתיית כמויות גדולות של מים קרים, שתיית קפה, אכילת חלבונים, צריכת מזונות חריפים ולגימת תה ירוק. עם זאת, כל המאכלים והמשקאות האלו ישפיעו על מערכת העיכול שלכם רק באותו הזמן ולא לטווח הארוך. ההשפעה הזאת תיעצר ברגע שתפסיקו לצרוך אותם.

שעת כושר. ShutterStock
ההשקעה בגוף שלכם בשנות העשרים תלווה אתכם לשארית חייכם. גבר ואישה מתאמנים בחדר הכושר/ShutterStock

דרך נוספת להילחם בנזקי הזמן היא פשוט להרגיל את עצמכם לאכול פחות מאשר בתקופה שבה הייתם צעירים וחסרי כל רסן. בניגוד לדיאטות "כסאח" שבהן אנשים מרעיבים את עצמם ומשבשים את המנגנון הזה, פיתוח הרגלים בריאים הכוללים ארוחות מאוזנות שישביעו אתכם לאורך זמן - עשויים בהחלט לעשות את העבודה.

עוד פתרון הוא כמובן לשמור על כושר גופני, אך יש אימונים שבהקשר הזה יסייעו לכם יותר מאחרים. אימון אינטרוולים בעצימות גבוהה (HIIT) משלב מחזורי אימון קצרים באינטנסיביות גבוהה ביותר. מחקרים מצאו כי אחרי אימון כזה, הגוף ממשיך לשרוף שומנים במשך יומיים וגם קצב חילוף החומרים משתפר במידה מסוימת בטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully