וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הזה יכול לעזור לילדים שלכם לישון יותר טוב ויותר זמן

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 10:40

הורים עייפים, שימו לב: התרגיל הזה סייע לילדים להוסיף 74 דקות שלמות בממוצע לשנת הלילה שלהם - מדובר ביותר משעה נוספת של שינה בלילה. מה צריך לעשות? הפרטים בכתבה

באיזו שעה הילדים שלכם העירו אתכם היום - 6 בבוקר? אולי 5:00? כמה פעמים קמתם אליהם בלילה? מחסור בשעות שינה הוא אחת הנקודות הכי כואבות בחייהם של הורים לילדים קטנים. זה שוחק, זה מתיש ובעיקר - זה לא נגמר כל כך מהר.

גם כשהם גדלים קצת ולומדים להרדם לבד, הם עדיין מתעוררים בלילה מכל מיני סיבות, והכי נוראית - היא הנטייה שלהם להקיץ עם הזריחה. ציוץ ראשון של ציפור מחוץ לחלון והילד שלכם מזנק מהמיטה ותובע מכם תשומת לב ושירותי הסעדה. מה אכפת לו שאתם במוד זומבי והצלחתם לסגור רק 4 שעות שינה הלילה, וגם הן לא רצופות.

ילדה ישנה עם פה פתוח. ShutterStock
הם הכי חמודים כשהם ישנים. ילדה ישנה עם פה פתוח/ShutterStock

הורה כזה יהיה מוכן לתת הרבה בשביל עוד שעת שינה בלילה. מחקר חדש מציע בדיוק את זה - אפשרות להעניק לילדיכם ולעצמכם שינה טובה וארוכה יותר - עם תוספת של יותר משעה לשנת הלילה שלהם - וכל זה בעזרת תרגול של מדיטציה ומיינדפולנס (קשיבות).

5 תרגילי מדיטציה ומיינדפולנס שיעזרו לילדים שלכם לישון טוב יותר

המחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה גילה שילדים שמתרגלים מדיטציה ומיינדפולנס נהנים לא רק מחוסן נפשי טוב יותר ויציבות רגשית גבוהה, אלא הם גם ישנים טוב יותר. ממצאיו התפרסמו לאחרונה ב-Journal of Clinical Sleep Medicine.

לטובת המחקר גייסו החוקרים משפחות בעלות הכנסה נמוכה, כדי לבחון האם וכיצד יכולות טכניקות רגיעה לשמש כעזר לשיפור איכות השינה. החוקרים ציינו כי לילדים שהשתתפו במחקר, שמגיעים ממשפחות לטיניות, שמתגוררות בשכונות בסן פרנסיסקו שבהן שיעור הפשיעה גבוה במיוחד, לא נאמר שהם "ילמדו לישון טוב יותר", אלא הם קיבלו הכשרה בתרגול מיינדפולנס וטכניקות הירגעות, במסגרת בית הספר שלהם.

עוד בוואלה!

6 משפטים מזיקים שאתם אומרים לילדים שלכם כל יום

לכתבה המלאה
ילדה מחוברת למכשיר EEG שמנטר את פעילות המוח. ShutterStock
החוקרים בדקו כיצד התרגול השפיע על פעילות המוח של הילדים בזמן השינה. מדידת גלי מוח/ShutterStock

לאחר מכן, החוקרים השתמשו במכשיר שמודד את הפעילות המוחית, כדי לבחון כיצד התרגול השפיע על שנתם של הילדים. התרגול הועבר לילדים פעמיים בשבוע במשך שנתיים, על ידי מורים ליוגה והמורים המחנכים.

לאורך כל התקופה הזאת, שנת הלילה של ילדים שהיו בקבוצת הביקורת (לא תרגלו מדיטציה ומיינדפולנס) התקצרה ב-63 דקות בממוצע (כלומר, הם איבדו יותר משעת שינה אחת בלילה), ומספר הדקות שבהן הם היו בשנת REM נותר ללא שינוי. לדברי החוקרים, מדובר בהתקצרות שינה בשיעור אופייני לגיל סוף הילדות ותחילת גיל ההתבגרות.

לעומת זאת, הילדים שהשתתפו בשיעורי המיינדפולנס האריכו את שנת הלילה שלהם ב-74 דקות והוסיפו עוד 24 דקות לשנת ה-REM שלהם. "יש הרבה היגיון בכך שהשינה של הילדים שלא השתתפו בתכנית התקצרה, בהתחשב על מה שאנחנו יודעים על ילדים בגילאים הללו", אמרה ד"ר כריסטינה צ'יק, פוסט דוקטורנטית לפסיכיאטריה ומי שעמדה בראש המחקר הזה.

ילדים מתרגלים מדיטציה בכיתה. ShutterStock
התרגול הגן על הילדים מאובדן שעות השינה האופייני לגיל. ילדים מתרגלים מדיטציה בכיתה/ShutterStock

"ילדים גדולים יותר נוטים ללכת לישון מאוחר יותר. אני קוראת את תוצאות המחקר שלנו ככאלה שמספקות הגנה מסויימת לילדים. תכנית הלימודים לימדה אותם כישורים שהגנו עליהם מפני אובדן שעות השינה האופייני לגילם", הוסיפה ד"ר צ'יק וציינה כי גם שינויים הורמונליים והתפתחות המוח תורמים לשינויים בדפוסי השינה של מתבגרים.

מכיוון שאחד המדדים שהראו שיפור במשתתפי המחקר היה אורך שנת REM (rapid eye movement) שבמהלכה אנו חולמים וזהו גם פרק הזמן שבו מתגבשים הזיכרונות שלנו, החוקרים מעריכים שאחד היתרונות שהילדים הרוויחו מתרגול המדיטציה הוא גם שיפור ביכולות הלמידה שלהם.

"הילדים בקבוצת המחקר הרוויחו יותר משעה שלמה של שינה מדי לילה וכמעט חצי שעה של שנת REM" אמרה ד"ר רות אוהרה בתגובה לממצאי המחקר. "אלה ממצאים מדהימים. יש ראיות תיאורטיות, וכן קליניות ממחקרים בבני אדם ובבעלי חיים שמצביעות על כך שמדובר בשלב שינה קריטי עבור התפתחות המוח והתפתחותם של תפקודים קוגניטיביים ורגשיים", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully