וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה ששינה של פחות מחמש שעות עושה למוח שלכם

אתם אולי חושבים שמחסור בשינה יכול להוביל רק לעייפות או בלבול, אבל מחקר חדש מצא כי הוא עלול להשפיע גם על הסיכון לחלות בדמנציה. איך זה עובד, ומה הקשר לזמן שלוקח לאדם להירדם?

שינה במיטה. Giphy
אלה שלקח להם יותר מ-30 דקות להירדם עמדו בפני סיכון גבוה יותר לדמנציה. איור של אישה ישנה/Giphy

מחקר חדש מצא כי שינה של פחות מחמש שעות בלילה עלולה לפגוע בבריאות המוח ולהגדיל את הסיכון לדמנציה. המחקר, שפורסם בכתב העת Aging, מצא כי מחסור בשינה הכפיל את הסיכון לאלצהיימר כמו גם את הסיכון למוות בטרם עת.

המחקר התבסס על 2,610 בני 65 ומעלה שמילאו שאלוני שינה במסגרת המחקר הלאומי למגמות בריאות והזדקנות (NHATS) בשנים 2013 ו-2014. חוקרים מבית החולים בריגהאם בבוסטון בחנו את תשובות המשיבים לשאלות הקשורות להפרעות שינה והסיקו מהם מסקנות.

החוקרים בחנו כיצד המשתתפים דירגו את הערנות שלהם, תדירות התנומות, כמה זמן לקח להירדם, נחירות ומשך השינה ואיכותה. הנתונים נאספו במשך חמש שנים גם על מצבם הבריאותי של המטופלים, כולל דמנציה ומוות מכל סיבה שהיא.

המומחים מצאו כאמור קשר חזק בין בעיות שינה ודמנציה לאורך זמן. הזמן בו לוקח לאדם להירדם נקשר גם כן לסיכון לדמנציה, כאשר אלה שלקח להם לעיתים יותר מ-30 דקות להירדם עמדו בפני סיכון גבוה יותר לדמנציה ב-45 אחוזים.

איש מבוגר מתקשה לישון. ShutterStock
לכו לישון! אנימציה של גבר מבוגר ער במיטה/ShutterStock

תנומות מרובות במהלך היום, מאבק לשמור על ערנות ואיכות שינה ירודה נקשרו גם הם לסיכון גבוה יותר למוות. בעבר האמינו כי בעיות שינה אצל אנשים שאובחנו כחולי אלצהיימר הם פשוט סימפטום של המחלה. אך הראיות הולכות וגדלות לכך שלבעיות שינה יכול להיות תפקיד בהתפתחות המצב. העורכת הראשית של המחקר, ד"ר רבקה רובינס אמרה: "הממצאים שלנו מאירים קשר בין מחסור בשינה לסיכון לדמנציה. הם מאשרים את חשיבות המאמצים לעזור לאנשים מבוגרים לישון שינה מספקת בכל לילה".

זו לא הפעם הראשונה שחוסר שינה, במיוחד על בסיס קבוע, נקשר לפגיעות בריאותיות רבות לטווח ארוך. מצבים שנקשרו לחוסר כרוני בשינה כוללים בין היתר סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב - כולם עלולים להוביל במישרין לקיצור בתוחלת החיים. מאידך, יותר זה לא תמיד יותר טוב. מחקרים הראו כי מבוגרים שישנו מעל 8 שעות ביום גם סבלו מבריאות לקויה.

  • עוד באותו נושא:
  • שינה
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully