וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כימיקלים מדאיגים התגלו בדגימות של חלב אם

חוקרים שבדקו דגימות של חלב אם מצאו בהן כמה עשרות חומרים כימיים רעילים. הם יודעים בדיוק מהיכן הם הגיעו: "תאגידי ענק משתמשים בחומרים רעילים שמצטברים בגוף ובחלב האם"

אישה שואבת חלב אם. ShutterStock
זאת היתה אמורה להיות האופציה הכי בריאה לתינוקות שלנו. אישה שואבת חלב/ShutterStock

תזונת תינוקות היא עניינו הסובייקטיבי של כל הורה ביחס לתינוק שלו בלבד, ובכל הנוגע להנקה אנחנו מאמינות אדוקות בתפיסה שלפיה אם אלה לא השדיים שלך, זו גם לא ההחלטה שלך. אבל בדיון שמציב חלב אם מול פורמולות ותחליפים למיניהם, לפחות בעניין היתרונות הבריאותיים אין ממש ויכוח - חלב אם הוא התזונה הבריאה והמתאימה ביותר לתינוק (גם אם יש עוד חלופות ראויות לגמרי).

אלא שמחקר חדש מאיים לסדוק סדק ראשון בחומה הבצורה שמגנה על חלב האם. זאת בעקבות מציאת כימיקלים מדאיגים בדגימות של חלב אם.

במחקר האמריקאי נמצאו רמות מטרידות של כימיקלים מסוג PFAS (קיצור של Per- and Polyfluoroalkyl Substances). החומרים האלה ידועים גם בכינוי "כימיקלי עד" משום שקשה מאוד לגרום לפירוקם. המאפיין הזה הופך אותם לשימושיים מאוד בתעשיות שונות ולכן הם נמצאים במגוון רחב של מוצרים, אבל זה גם אומר שהם מצטברים הן בגופם של בעלי חיים ובני אדם והן בסביבה.

שקיות של חלב אם שאוב. ShutterStock
החוקרים מצאו 16 'כימיקלי עד' שונים בדגימות. שקיות שמכילות חלב אם שאוב/ShutterStock

חלק מהכימיקלים הללו כבר הוצאו משימוש תעשייתי, אולם אחרים שנחשבים לפחות מזיקים, עדיין מצויים בשימוש גם היום. במחקר החדש שהתפרסם בכתב העת Environmental Science & Technology, חוקרים בדקו חלב אם שנלקח מ-50 נשים שונות וחיפשו בדגימות 39 כימיקלי עד, בהם גם 9 שנמצאים בשימוש בתעשייה כיום.

החוקרים מצאו כימיקלי PFAS בכל אחת מהדגימות של חלב האם. הם מצאו 16 מבין 39 החומרים ברשימה שלהם. 12 מתוכם נמצאו ביותר ממחצית הדגימות שהם בדקו. ריכוזי החומרים שהם מצאו נעו בין 52 ל-52 חלקיקים פר טריליון (ppt).

"לא אמורים למצוא את החומרים האלה בחלב אם"

"אנחנו לא אמורים למצוא את הכימיקלים האלה בחלב אם בכלל. הממצאים שלנו מדגישים את הצורך לנקוט צעדי מניעה נוספים שיגנו על תינוקות וילדים קטנים בתקופות הפגיעות ביותר בחייהם. אימהות עובדות כל כך קשה כדי להגן על התינוקות שלהן, אבל תאגידי ענק משתמשים בכימיקלים האלה ובחומרים רעילים אחרים שעלולים לזהם את חלב האם, בזמן שישנם חומרים אחרים ובטוחים יותר שניתן להשתמש בהם", אמרה אריקה שרדר, אחת ממחברות המחקר והמנהלת המדעית של ארגון Toxic-Free Future.

לצד הממצאים המדאיגים, המחקר גילה גם ממצא חיובי לפיו כמה מכימיקלי PFAS נמצאו בריכוזים נמוכים יותר בהשוואה למחקרי עבר. עם זאת, החוקרים אמרו כי ריכוזיהם של כימיקלים חדשים עלה במקביל, מה שמצביע על כך שהכימיקלים הללו ממשיכים להצטבר בסביבות ביולוגיות.

אישה שותה כוס מים. ShutterStock
הכימיקלים מגיעים בעיקר ממקורות מים מזוהמים ומאריזות מזון, ומצטברים בגוף לאורך זמן. אישה שותה מים/ShutterStock

"הממצאים שלנו מבהירים שהמעבר בעשור האחרון לשימוש בכימיקלים אחרים ששייכים לקטגוריית PFAS לא פתר את הבעיה", הוסיפה אחת החוקרות ד"ר אמינה סלאמובה מאוניברסיטת אינדיאנה. "המחקר שלנו מוכיח שוב שהשימוש הנוכחי בכימיקלים האלה גורם להם להצטבר בתוך גוף האדם. המשמעות היא שיש לטפל בכל החומרים בקטגוריה של PFAS ולא רק בווריאציות מסויימות שלהם".

החשיפה לכימיקלים הללו נעשית דרך זיהום של מקורות מים ואריזות מזון בעיקר. בעבר נעשו ניסיונות מחקריים לפתח שיטות שיצליחו לפרק ולהשמיד את החומרים הללו לחלוטין, בין השאר בעזרת חמצון אלקטרו-כימי ואפילו בעזרת חיידקים מיוחדים, אולם בשלב זה מדובר בשיטות ניסיוניות בלבד.

כיום, עדיין אין רגולציה על רוב שיטות השימוש וההיפטרות מכימיקלי PFAS - קטגוריה שכוללת 4,700 חומרים שונים, וממצאי המחקר הזה הם מן הסתם עדות ברורה להשלכות של המצב הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully