וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תינוקות יונקים חכמים יותר? לחוקרים אולי יש תשובה

עודכן לאחרונה: 6.5.2021 / 6:59

הנקה היא אומנם דבר טבעי אבל לא כל האימהות מסתדרות איתה וחלקן בוחרות שלא להניק. מחקר חדש מראה כי הנקה יכולה לתרום למנת המשכל של התינוק בעתיד, אבל זה תלוי בכמה זמן התינוק יונק. ומה אומרים מחקרים אחרים בנושא?

אישה מניקה ניובורן מיד לאחר הלידה. ShutterStock
נושא מעורר מחלוקות. אישה מניקה/ShutterStock

הנקה היא נושא שמעורר המון אמוציות ומחלוקות, ולא ממש ברור למה, כיוון שהאימא היא זו שאמורה להיות בעלת הדעה היחידה. כעת, מחקר חדש מצא כי ילדים שינקו כתינוקות השיגו ציונים גבוהים יותר בבדיקות נוירו-קוגניטיביות.

חוקרים במכון דל מונטה למדעי המוח במרכז הרפואי של אוניברסיטת רוצ'סטר (URMC) ניתחו אלפי בדיקות קוגניטיביות שנערכו לילדים בני תשע ועשר שהאימהות שלהם דיווחו כי הניקו אותם, והשוו תוצאות אלה לעשרות ילדים שלא ינקו.

"הממצאים שלנו מצביעים על כך שלהנקה (לא משנה הכמות שלה) יש השפעה קוגניטיבית חיובית, גם לאחר מספר חודשים בלבד", אמר דניאל עדן לופז, דוקטורט בתכנית האפידמיולוגיה והמחבר הראשי במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Frontiers in Health Health. "זה מה שמרגש בתוצאות האלה. אני מקווה שזה אולי יכול לעזור בשיפור המוטיבציה להנקה".

החוקרים בחנו את תוצאות המבדקים של יותר מ-9,000 משתתפים בני תשע ועשר במחקר ההתפתחות הקוגניטיבית של המוח (ABCD), ומצאו הבדלים בציוני המבחן הקוגניטיבי המצטבר בין ילדים יונקים ולא יונקים.

"הקשר החזק ביותר היה בילדים שהניקו יותר מ-12 חודשים", אמר לופז. "ציוני הילדים שינקו עד שהיו בני 7 עד 12 חודשים היו מעט פחותים, ואז הציונים אצל אלה שינקו עד גיל חודש או חצי שנה ירדו עוד. בסך הכול כל הציונים היו גבוהים יותר בהשוואה לילדים שלא ינקו בכלל". מחקרים קודמים מצאו כי הנקה אינה משפיעה על פונקציות ניהוליות שאחראיות על היכולת ליזום, להתמיד, לעכב, לווסת, להבחין ולשנות, או על זיכרון. ממצאי המחקר הנוכחי העלו ממצאים דומים.

החוקרים אמנם לא בדקו את הסיבה לקשר, אך הם מצביעים על מחקרים קודמים שמצאו חומרים מזינים מרכזיים בחלב אם התורמים להתפתחות מוחית בריאה יותר.

IQ - מנת משכל. ShutterStock
האם הנקה באמת עוזרת לאייקיו?/ShutterStock

על אף שקיימת הסכמה כי להנקה יש יתרונות בריאותיים לאם ולתינוק, לא מעט מחקרים ניסו ומנסים לבדוק האם קיים קשר בין הנקה ובין אינטליגנציה עתידית אך עדיין אין תשובה חד משמעית.

בשנת 2011 למשל, המנהלת דאז של המחלקה לאם, לילד ולמתבגר במשרד הבריאות, ד"ר ליזה רובין, הצהירה בכנס באר שבע לשלום הילד, כי תינוקות שיונקים מאימם רושמים לזכותם עד 8 נקודות יותר במנת המשכל שלהם.

מנגד, מחקר שהתפרסם ב-2015 על ידי אוניברסיטת גולדסמית בלונדון וכלל את נתוניהם של 11 אלף ילדים בריטים נמצא כי "להנקה יש יתרון מועט בהתפתחות של אינטליגנציה וקוגניציה אצל ילדים מינקות ועד לשלב הנעורים".

עורכי המחקר הנוכחי ביקשו להדגיש כי "ממצאי המחקר חשובים למשפחות במיוחד לפני הלידה ומיד אחרי הלידה כאשר מתקבלות החלטות בהנקה. זה עשוי לעודד יעדי הנקה של שנה ומעלה". ואם תשאלו אותנו היעד הכי חשוב שכדאי לעודד אותו הוא אמא שמחה ובריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully