וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שלמדנו על זוגיות בחמש השנים האחרונות

וולנטיינס דיי הגיע, ובזמן שבערוצים אחרים ימליצו לכם על ארוחות מפנקות או על מתנות רומנטיות, אנחנו נתמקד במה שאנחנו טובים בו: מחקרים. הנה כל מה שהמדע לימד אותנו על זוגיות מוצלחת. תיישמו?

חמש עובדות שלא ידעתם על חתונות/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: 5 עובדות על חתונות

במהלך השנים שבהן ערוץ הבריאות של וואלה קיים פרסמנו לא מעט, ויש שיאמרו המון, כתבות על זוגיות. ולא בכדי - מדובר בנושא שמעניין את כולם, אלה שעדיין לא בקשר זוגי רוצים לדעת איך להשיג אותו, אלה שבתחילתו של קשר רוצים לדעת איך לשמר אותו, והאנשים שצברו קילומטרז' וכמה ילדים, בדרך כלל רוצים לדעת איך להחזיר את הלהט. אז לרגל וולנטיינס דיי, החלטנו לאסוף את הדברים הכי מעניינים שלמדנו על מערכות יחסים בשנים האחרונות.

1. נישואים משתפרים ככל שהשנים עוברות

ששי קשת. ורפי דלויה, אביב חופי
יתרון לוותק. יונה אליאן וששי קשת/אביב חופי, ורפי דלויה

לפי מחקר שפרסמנו כאן בשנת 2018, ככל שהנישואים נמשכים יותר כך יורדת תדירות המריבות בין בני הזוג, ואת מקומן תופסים הומור והבנה הדדית. החוקרים עקבו במשך 13 שנים אחרי זוגות נשואים, בעלי ותק של בין 15 ל-35 שנים בנישואיהם. הם גילו כי דווקא השנים הראשונות של הנישואים מתאפיינות בעימותים, משום שבהן מתמודדים בני הזוג עם אתגרים שוחקים יותר לזוגיות כמו גידול ילדים קטנים ואתגרים כלכליים. ככל שבני הזוג מתבגרים הם נוטים להתבדח זה עם זו יותר ולגלות הבנה גדולה יותר זה לזו, מה שפותח עידן חדש וסלחני יותר בנישואים שלהם.

2. אנשים בזוגיות בדרך כלל בריאים יותר

לפי מחקר שפרסמנו כאן ב-2017, חיי נישואים מורידים את הסיכון למוות מוקדם, לאלה שסובלים מסיכונים לחלות במחלות לב, כמו כולסטרול או לחץ דם גבוה. מחקר קודם אף מצא שנישואים משפרים את הסיכויים של אדם להתאושש מהתקף לב. וזה לא הכל - מחקר אמריקאי של הרשות למניעת סרטן בקליפורניה שחקר קרוב ל-800 אלף חולי סרטן מצא כי הנישואים תורמים גם להארכת חיים אצל חולים בשלבים מתקדמים של המחלה.

3. ובכל זאת, לפעמים עדיף להיות רווקים

מחקר שפרסמנו ב-2016 הראה כי חייהם של רווקים מספקים יותר מאלה של זוגות נשואים. לפי המחקר, שהוצג בכנס של איגוד הפסיכולוגים האמריקאי, רווקים אינם "בודדים" וקיימת סבירות גבוהה יותר שהם ישמרו על קשר עם הוריהם, אחיהם ואחיותיהם, חבריהם, שכניהם ועמיתיהם לעבודה - יתמכו, יפגשו ויתייעצו עמם. לעומת זאת, דווקא לאחר הנישואים אנשים נוטים להפוך מבודדים ומסוגרים יותר. "העיסוק בחסרונות של הבדידות עלול לעתים להאפיל על היתרונות של החיים לבד", אמרה אז בלה דה-פאולו, מחברת המחקר.

ג'ניפר אניסטון. GettyImages
לרווקים יש יופי של חיים. ג'ניפר אניסטון/GettyImages

4. נשים בסבירות גבוהה יותר לאבד עניין בסקס

ובחזרה לזוגיות, כי בכל זאת, וולנטיינס דיי, והפעם לנושא שמעסיק רבים - החשק המיני הדועך. ובכן, לפי מחקר שפרסמנו ב-2017 נשים נצאות בסיכון גבוה פי שניים לאבד את העניין בסקס בזוגיות. לפי המחקר, שבחן אלפי זוגות בריטים, 34 אחוזים מהנשים דיווחו על ירידה בחשק, לעומת 15 אחוזים בלבד מהגברים. אם אתם מחפשים חצי כוס מלאה, כדאי שתדעו שהחוקרים גילו שאנשים שמתקשרים בפתיחות עם בני הזוג על יחסי מין, דיווחו פחות על אובדן החשק. גורמים נוספים ולא מאוד מפתיעים שהשפיעו על הנתונים היו ילדים קטנים בבית ופער משמעותי בין הדברים שבני הזוג אוהבים לעשות במיטה.

5. זוגות שלא ישנים מספיק - רבים יותר

השנים הראשונות לנישואים בדרך כלל מאופיינות בילדים קטנים, וילדים קטנים בדרך כלל מאופיינים ביכולת להרוס להוריהם את השינה. וזו בעיה, שכן מחקר שפרסמנו ב-2017 מלמד שמחסור בשעות שינה מזיק לזוגיות. החוקרים ראיינו 43 זוגות וגילו קשר הדוק במיוחד בין שינה לקויה לבין ויכוחים עוינים וסוערים יותר. למעשה, הם גילו כי זוגות שישנו פחות משבע שעות בלילה חוו ריבים מכוערים ואגרסיביים. ואין הרבה הורים צעירים שישנים יותר מזה. "כשאנשים ישנים פחות מהשעות שדרושות להם, זה כמו להסתכל על העולם דרך משקפיים שחורים", הסבירה מובילת המחקר, ד"ר ג'ניס קיקולט-גלאסר מאוניברסיטת אוהיו, "חוסר בשינה ללא ספק פוגע בזוגיות".

ריאן ריינולדס. GettyImages
הם כנראה ישנים מספיק. בלייק לייבלי וריאן ריינולדס מדגמנים משפחה מושלמת/GettyImages

6. אנשים נשארים בזוגיות כושלת כי הם מתבאסים על הזמן שבזבזו

יש אנשים שמצליחים לשרוד את הקושי של השנים הראשונות, ויש כאלה שבוחרים להיפרד (אחד מכל זוגות מתגרש, להזכירכם). אבל יש גם כאלה שבוחרים לחיות בזוגיות לא מוצלחת ולא מספקת במשך שנים. למה זה קורה? לפי מחקר שפרסמנו ב-2016, הסיבה לכך היא אפקט "העלות האבודה" (sunk cost). מושג זה, שלקוח מעולם הכלכלה והפוליטיקה, מתייחס למעשה לשלב שבו אנחנו מבינים שאנחנו מבזבזים זמן, אבל אם כבר בזבזנו אותו עד כה, אולי כדאי שנשאר. בפוקר, זה השלב בו אתה ממשיך להמר על יד גרועה, פשוט כי כבר שמת עליה יותר מדי כסף. לפי החוקרים, הסיבה היא כמובן פסיכולוגית והיא נעוצה באופי האנושי המתוכנת להימנע מכישלון, לעיתים גם במחיר האושר הפרטי שלנו. אנחנו פשוט מעדיפים לנסות לתקן מאשר להתחיל הכל מהתחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully