וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 דברים שלא כדאי לכם לעשות אם אתם חולים בשפעת

השפעת תפסה גם אתכם? רגע לפני שאתם רצים לרופא לבקש אנטיביוטיקה או יותר גרוע - למיון, או אולי שאתם בכלל מאלה שהולכים לעבודה למרות שאתם חולים, כדאי שתקראו את זה

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

אתם כבר אולי מתחילים להרגיש את זה בסביבה שלכם - עונת השפעת כבר פה והיא לא מרחמת על אף אחד. נגיף השפעת הוא אחד מהנגיפים המדביקים שיש בעונת החורף, ולמרבה הצער הוא גם עלול להיות קטלני. התסמינים של שפעת משתנים מאדם לאדם ומשנה לשנה, אבל לרוב כוללים חום גבוה, כאבי ראש ושרירים, עייפות, ולעתים גם שיעול וכאב גרון. על אף שמשך החום הוא בממוצע יומיים עד חמישה ימים, שאר התסמינים - נזלת, כאב גרון ועייפות - יכולים להימשך אפילו שבועיים ויותר.

הנה 7 דברים שאסור לכם לעשות כשאתם חולים בשפעת:

אל תנסו להמשיך בשגרה רגילה

רבים מאיתנו, אולי רבים מדי, לוקחים בבוקר את התרופות שלהם, מסווים את הצינון, מצטיידים בחבילת טישו והולכים לעבודה. שימו בצד את זה שאתם צריכים לנוח בבית כדי שהמחלה תעבור, כשאתם מגיעים חולים לעבודה, במיוחד עם נגיפים מדבקים, אתם מסכנים את כל מי שיושב לידכם. וזה כבר לא חברי.

שינויים קטנים ביום העבודה שיעשו אתכם בריאים יותר

אל תרוצו למיון

שפעת יכולה להיות מחלה רצינית - אפילו מסכנת חיים - עבור קבוצות מסוימות של אנשים, כמו ילדים מתחת לגיל חמש, קשישים בני 65 ומעלה, נשים בהריון, אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, ולסובלים ממצבים רפואיים כמו אסתמה, מחלות לב וסוכרת, על פי המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב (CDC).

חדר מיון תל השומר, שביתת האחיות 7.8.2018. ראובן קסטרו
מאוד לא מומלץ לרוץ ישר למיון. חדר מיון בתל השומר/ראובן קסטרו

אלא אם אתם נופלים לאחת מאותן קטגוריות, אתם אמורים להיות מסוגלים להילחם במחלה בעצמכם. זאת בהנחה כמובן שהשפעת שחטפתם היא לא קשה במיוחד. בנוסף, חדרי מיון בבתי חולים צפופים ומלאי חיידקים בעונות של שפעת קשות, מה שהופך את זה קשה יותר למי שבאמת צריך טיפול מיידי, להשיג אותו.

כל המקרים בהם חייבים לפנות לבית חולים עם הילד

אל תתעצלו לשטוף ידיים

רוב האנשים לא מבינים שנגיף השפעת יכול לשרוד עד 24 שעות על משטחים קשים כמו ידיות לדלתות, שולחנות ומעקות, לכן הקפדה על שטיפת ידיים היא דבר חשוב ביותר. למעשה כל צינון פשוט יכול להיגרם מהעובדה שהאיש שהרגע לחץ לכם ידיים לא שטף אותן היטב.

שטיפת ידיים עם סבון. ShutterStock
אולי אחת הדרכים היעילות למניעת הדבקות. אישה שוטפת ידיים/ShutterStock

שפעת כאמור יכולה להיות קטלנית, ולכן מלבד החיסון שניתן בכל סתיו נגד שפעת, שטיפת ידיים היא מעשה מאוד אפקטיבי כדי להימנע מהידבקות שעלולה להגיע לא רק מאנשים חולים, אלא גם מכאלה שהחיידק נמצא אצלם בתקופת דגירה ואין סימנים נראים לעין.

הקפידו לקרצף את הידיים לפחות 20 שניות בשני הצדדים, שטפו אותן היטב ונגבו במגבת נקיה או במגבת נייר.

כך גילתה הרפואה כמה חשוב לשטוף ידיים

אל תשתעלו לתוך כף היד שלכם

שיעול או עיטוש לתוך כפות הידיים עדיף על הפצת נתזים מלאי וירוסים באוויר, הבעיה היא שאחר כך, במידה ולא שטפתם ידיים (כמו שאמרנו לכם בסעיף הקודם) תשאירו עקבות של הנגיף בכל דבר שתגעו בו.

נגיף השפעת יכול לחיות שעות, אפילו על משטחים שעלולים להדביק אחרים, לכן עדיף להשתעל או להתעטש לתוך טישו או למרפק.

למה אנחנו משתעלים, ומה עושים עם זה?

אנטיביוטיקה. ShutterStock
החיידקים מפתחים עמידות לתרופות. אנטיביוטיקה/ShutterStock

אל תבקשו אנטיביוטיקה מהרופא

גם הצטננות וגם שפעת נגרמים על ידי נגיפים, ואנטיביוטיקה פועלת רק נגד זיהומים בקטריאליים. לכן, לא רק שהתרופות לא יעשו דבר כדי לעזור לשפעת שלך, הן אפילו עלולות להזיק. נטילת אנטיביוטיקה כשאינך זקוק לה עלולה לגרום לחיידקים להיות עמידים, ולהקשות על התרופות לקטול אותם בעתיד.

למה אנטיביוטיקה כבר לא משפיעה עלינו?

אל תנסו להוריד את החום עם מקלחת קרה

בוודאי יצא לכם לשמוע שאמבטיית קרח או מקלחת קרה הם דרך טובה להוריד במהירות חום. אבל זה ממש לא מומלץ. הסיבה לכך היא שכאשר הגוף נמצא בטמפרטורה מאוד גבוהה, הוא יכול להיכנס להלם. זו הסיבה שדווקא אמבטיה עם מים פושרים תעזור להוריד את טמפרטורת הגוף.

7 סיבות מפתיעות לכך שיש לכם חום

אל תתחבקו ותתנשקו עם בני הבית

ונסיים כמו שהתחלנו. שפעת זה מדבק מאוד, לכן מומלץ ולנסות להתרחק כמה שניתן מבני הבית, במיוחד מילדים ולא להתכרבל איתם במיטה או לחבק אותם. טיפה קטנה שניתזת מהפה שלכם בעת שיחה אפילו, יכולה להדביק את מי שמולכם, ואתם לא רוצים את זה.

איך אפשר למנוע הדבקה במחלות במסגרות חינוכיות?

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully