וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 סיבות מפתיעות לכך שיש לכם חום

בדרך כלל טמפרטורת הגוף שלנו עולה כהתגוננות מפני תוקפים שונים, כמו נגיפים וחיידקים. זו גם הדרך של הגוף לאותת לנו שיש בעיה שמצריכה בדיקה, אבל אם אנחנו לא מרגישים חולים לא בטוח שנדע לזהות את האיתות. אולי זה יעזור

מדחום עם טמפרטורה מעל 38 מעלות. ShutterStock
עליית חום לא בהכרח קשורה לשפעת וצינון. גבר עטוף בשמיכה/ShutterStock

עבור רוב האנשים, כאשר המדחום מראה שיש חום הם נכנסים לכוננות שפעת, צינון, או כל מחלה אחרת שתאלץ אותם להישאר בבית מתחת לשמיכות. חום הגוף שלנו חשוב בזכות "המסר" שהוא מעביר לנו: טמפרטורת גוף רגילה היא בסביבות 36.6 מעלות, וכשהחום עולה מעל 38 מעלות זה אומר שמשהו מתחולל מאחורי הקלעים של הגוף שלנו וכדאי לבדוק מהו. לרוב הסיבה תהיה מחלה, דלקת, זיהומים נגיפיים (ויראליים) או זיהום שנגרם על ידי חיידקים, אבל יש עוד כמה סיבות שיכולות להסביר עליית חום וחשוב להכיר אותן.

מאמץ פיזי מוגזם ביום חם
באופן רגיל, גופכם יתפקד מספיק טוב כדי לקרר אתכם בעת הצורך באמצעות הזעה והרחבת כלי הדם. אך אם משהו יכניע את המערכות הבסיסיות הללו, למשל פעילות גופנית מואצת, ולא תוכלו להתקרר, טמפרטורת הגוף שלכם תמשיך לעלות - ולהזהיר אתכם שהגזמתם.

בדרך כלל זה לא קורה רק מפעילות גופנית, אלא בשילוב של מאמץ וסביבה שהיא חמה (רק דמיינו לעצמכם חיילים באימון ביום קיץ ישראלי, אתם כבר יודעים שמדובר במצב נפיץ). במקרה כזה יש להפסיק מיד את הפעילות, להתרחק מהסביבה החמה ולנסות להתקרר. אם אין טיפול מידי בחום יש סכנה למכת חום (היפרתרמיה), תחושת בלבול או איבוד הכרה, ואז יש צורך דחוף ברופא.

גמילה מאלכוהול
במהלך הימים הראשונים של נסיגת האלכוהול מהגוף, בין תסמיני הגמילה המוכרים כמו רעד, בחילות, חרדה, דופק מואץ ואף פרכוסים עלולים להופיע פרצי חום נמוך. הסיבה לכך היא שמערכת העצבים המרכזית, שדוכאה על ידי האלכוהול, עוברת מעין הסתגלות מחדש. הגוף מגיב לאובדן של אי קבלת האלכוהול שהוא צריך, זה יוצר התכווצויות שרירים וגורם לגוף לרעוד בחוזקה, וכתוצאה מכך חום הגוף עולה.

קרישי דם
קרישי דם בדרך כלל אינם מזוהים עם חום, אך בהחלט מדובר בתסמין אפשרי. קריש דם הוא גוש מוצק שנוצר לרוב כדי למנוע איבוד דם כאשר כלי דם נפגע ודם מתחיל לזרום החוצה. לעיתים הוא עשוי להתפתח ברגל ולגרום לנפיחות וכאב בשוק. חלקים מהקריש יכולים להתפרק ולנוע בדם, עד לריאות. תופעה זו עלולה לגרום לכאבים בחזה וקוצר נשימה, ובשני המקרים ייתכן חום בעקבות דלקת בכלי הדם שנוצרת סביב הקריש. יש לכם חום יחד עם כאבים, נפיחות ואודם ברגל או קוצר נשימה? אולי יש לכם קריש דם.

אישה עם כאב גרון. ShutterStock
ההפרעה הקטלנית "סערה תריסית" של בלוטת התריס מתבטאת בחום. אישה מחזיקה את הגרון/ShutterStock

אנדומטריוזיס
זה אמנם נדיר, אבל חלק מהנשים שחולות באנדומטריוזיס חוות עליית חום וסימפטומים דמויי שפעת בתחילת כל מחזור חודשי שלהן. הסיבה לכך היא ככל הנראה דלקת חמורה באגן שנגרמת כתוצאה מדימום כרוני בבטן - השלכה אפשרית של המחלה, והדרך של הגוף לאותת על דלקת, היא כאמור חום. במקרה כזה מומלץ לקבוע פגישה עם הרופא המטפל ולהיבדק.

מחלות מין
זיהומים מסויימים שמועברים במגע מיני עלולים לגרום לטמפרטורת גוף גבוהה מהרגיל. עגבת, למשל, יכולה להיות מלווה בהתחלה באולקוס, ואם הוא לא מטופל זה יכול להוביל לחום גבוה, כאבי מפרקים, הגדלת בלוטות הלימפה ועייפות. אם מחלת הזיבה לא מטופלת, זה יכול להוביל לחום גבוה. הכרה מידית במצב וטיפול בו היא חיונית כדי לבלום התפתחות סיבוכים מסכני חיים, וזה בדיוק מצב שבו משאירים את הבושה בצד.

הפרעות הורמונליות
יתר פעילות של בלוטת התריס לא גורם לחום, אך יש הפרעה מאוד מסוכנת וקטלנית שנקראת "סערה תריסית" וקשורה לשטף גדול של הורמון בלוטת התריס בגוף, שסימניה הם חום, פעימות לב מואצות, תנודות בלחץ דם לחץ ורעידות. ההפרעה הזו יכולה להתרחש בעקבות סטרס גדול עקב טראומה, התקף לב ולידה, או בגלל זיהום אצל אנשים עם יתר פעילות בלוטת התריס.

גם שינויים הורמונליים שמתרחשים במהלך גיל המעבר של האישה עלולים לגרום לגלי חום.

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
כדאי להיבדק כשהחום עולה משמעותית, או נלווה לתסמינים לא רגילים. גבר בבדיקת רופא/ShutterStock

סרטן
למרבה הצער אנחנו לא אנשי בשורה שמציעים דרך קלה לזיהוי מוקדם של המחלה האיומה והמתגנבת הזו; חום אינו בהכרח הסימן הראשון או הסימן העיקרי לסרטן, אך עשוי להיות אחד מהתסמינים הרבים שלו.

יש כמה סוגי סרטן שקשורים לחום, לרוב הלוקמיה והלימפומה - סרטן בבלוטות הלימפה. זה מתרחש כיוון שבמקרים מסוימים יוצרים התאים הסרטניים תגובה דלקתית, שכדרכה של דלקת גורמת לגוף להגיב עם חום. במקרים אחרים, תאי הסרטן עצמם מפרישים ציטוקינים - חלבונים שמפרישים תאי המערכת החיסונית ופועלים כמתווכים בתגובה החיסונית, ואלה עלולים לגרום לחום. תסמינים נוספים שיש לחפש הם ירידה לא מכוונת במשקל והזעת לילה משמעותית, מספיק כדי להחליף את החולצה או הסדינים. במצב כזה, כדאי להגיע לרופא להערכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully