וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים שסובלים מוורידים ברגליים בסיכון גבוה פי 5 לסבול מקריש דם

7.3.2018 / 6:17

ורידים בולטים ברגליים, או דליות בשמם הרפואי, נחשבים בעיקר למפגע אסתטי, אך מחקר חדש טוען שהם צריכים להוות נורה אדומה שמזהירה מפני סיכון מוגבר ביותר לתסחיף ריאתי ומחלות כלי דם מסכנות חיים

ורידים ברגליים. ShutterStock
מפגע אסתטי או נורה אדומה? ורידים ברגליים/ShutterStock

אנשים שסובלים מוורידים בולטים ברגליים נמצאים בסיכון מוגבר באופן משמעותי לסבול מקרישי דם - מצב רפואי בעל פוטנציאל קטלני. כך מצא מחקר שנערך על ידי חוקרים מטייוואן באוניברסיטה לרפואה בסין.

המחקר כלל 425 אלף בני אדם ועולה ממנו המסקנה שדליות (ורידים בולטים) ברגליים זה מצב רפואי שאמור להוות נורה אדומה לרופאים שמעידה על כך שהחולה שלפניהם נמצא בסיכון גבוה לפתח פקקת ורידים עמוקה או תסחיף ריאתי. על פי הנתונים שחושבו במחקר, המדענים מעריכים שהסובלים מדליות ברגליים מצויים בסיכון גבוה פי 5 לחלות בפקקת - מצב שבו מתפתח קריש דם ברגל שעלול להוביל לכריתה ואפילו למוות. הסיכון ללקות בתסחיף ריאתי - מצב שבו קריש דם נודד מהרגל ומגיע לריאות ומציב את החולה בסכנת חיים חמורה, הוערך על ידי החוקרים ככפול (ביחס לסיכון של אנשים שאינם סובלים מדליות).

עוד בנושא:
אחד מכל ארבעה סובל ממנה: מהי קרישיות יתר ואיך מזהים אותה?
יובש, גזים ובחילות: זה מה שקורה לגוף שלכם במהלך טיסה
מחקר מזהיר: משככי כאבים מגדילים את הסיכון לקרישי דם

קריש דם אילוסטרציה. ShutterStock
קריש מקומי יכול להוביל לכריתת הרגל, אם הוא ינדוד לריאות זו כבר סכנת חיים של ממש. קריש דם/ShutterStock

גם הסיכון שלהם לחלות במחלת העורקים הפריפריאליים נאמד בפי שניים. מחלת עורקים פריפריאליים היא מצב שבו נפגעת אספקת הדם לרגליים ולידיים.

דליות הם ורידים מוגדלים ונפוחים שמופיעים בדרך כלל ברגליים ובכפות הרגליים. הדליות נגרמות כתוצאה מהתפרקות השסתומים שבתוך הוורידים, דבר שמאפשר לדם לזרום אחורה, בניגוד לכיוון הזרימה הרגיל שלו ולהצטבר במקומות שונים לאורך כלי הדם.

עוד באותו נושא

6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב

לכתבה המלאה

האם הדליות גורמות לקרישים?

החוקרים אינם בטוחים מה טיבו של הקשר בין קיומן של דליות והסיכון להיווצרותם של קרישי הדם - האם הדליות עצמן גורמות להיווצרות הקרישים או שישנה בעיה רפואית גדולה יותר שהיא המכנה המשותף בבסיס הגורם לדליות ולבעיות קרישה חמורות. אולם, בכל מקרה החוקרים סבורים שתהליכים דלקתיים בוורידים משחקים גם הם תפקיד בשני המצבים הרפואיים הללו.

במאמר שפורסם בכתב העת הרפואי JAMA, כתבו החוקרים: "חולים עם דליות מתאפיינים ברמות גבוהות של דלקתיות בוורידים וסמנים שמבשרים על פקקת. דליות לא נקשרו עד כה בסיכונים בריאותיים חמורים. שלא כמו פקקת, תסחיף ריאתי ומחלת עורקים פריפריאליים הם מצבים רפואיים עם השלכות סיסטמיות חמורות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully