וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה בדיוק שפעת עושה לגוף ולמה זה מרגיש כמו הסוף שלנו?

רוב הסבל שנגרם לכם כשאתם חולים בשפעת הוא בכלל באשמת המערכת החיסונית שלכם, שבדרך להשמדת הנגיף והתאים הנגועים, גם גורמת לחום שלכם לעלות, לשרירים להיחלש ולראש לפעום בכאב

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בווידאו: אנחנו את שלנו עשינו - חברי מערכת וואלה מתחסנים לשפעת

בכל שנה עד עשרים אחוזים מהאוכלוסייה נדבקים בנגיף השפעת. חלקם יזדקקו לאשפוז בגין התסמינים של המחלה הוויראלית וסיבוכיה, מעטים מהם ימותו בגללם. זו הסטטיסטיקה. את תסמיני השפעת כולנו מכירים היטב: חום, שיעול, גרון כואב, כאבי שרירים, כאבי ראש ועייפות. אבל מה בדיוק גורם לכל הסבל הזה? מה קורה בתוך הגוף שלנו בזמן שהוא חולה בשפעת?

נגיף השפעת יוצר זיהום בדרכי הנשימה, במילים אחרות: באף, בגרון ובריאות. ההידבקות בנגיף יכולה להיעשות דרך האוויר (נשמתם אותו) או דרך רקמות הפה, האף או העיניים (הכנסתם את האצבעות המטונפות שלכם לשם). משם הוא מתחיל לטייל בדרכי הנשימה ונצמד לתאים אפיתליים שמצפים את הריאות ומערכת הנשימה. מרגע שהוא חודר לתאים הוא משתלט על מנגנון ייצור החלבון שלהם וגורם לו לייצר חלבונים ויראליים משלו כדי להגביר את תפוצת החלקיקים הויראליים בגוף. החלקיקים הויראליים הללו יוצאים מהתאים הנגועים ומדביקים תאים שכנים.

עוד בנושא:
אחת ולתמיד: איך בדיוק אפשר להבדיל בין שפעת לצינון?
5 סימנים שאתם הולכים להיות חולים והדרכים הכי יעילות להיפטר מהם
4 תרופות סבתא שעוזרות לכאב גרון

גבר חולה בשפעת. ShutterStock
מה גורם לנו לסבול ככה? ספוילר: לא הנגיף עצמו/ShutterStock

אף על פי שהתהליך המתואר לעיל גורם נזק מסויים לריאות, עיקר התסמינים המעיקים שאנחנו חווים כשאנחנו חולים בשפעת נובעים בכלל מהתגובה של המערכת החיסונית שלנו לנגיף. התגובה הראשונית של מערכת החיסון היא באמצעות תאי החיסון המובנים של הגוף - מקרופגים וניוטרופילים. תאים אלה מכילים קולטנים שמסוגלים לזהות את נוכחותו של הנגיף בגוף. הם אלה ש"מפעילים את האזעקות" בגוף על ידי שחרור מולקולות דמויות-הורמונים בשם ציטוקינים וכמוקינים שמודיעות לגוף שזוהה בו זיהום.

הציטוקינים מפעילים רכיבים נוספים של מערכת החיסון שנלחמים בווירוס הפולש, בעוד שהכמוקינים מכוונים אותם ישירות למיקום שבו נמצא הזיהום. אחד מהתאים שנקראים לפעולה בשלב זה הם תאי טי (לימפוציט טי) סוג של תאי דם לבנים שנלחמים בזיהומים. לעתים הם אפילו מכונים "תאים חיילים" בשל תפקידם. כשתאי הטי מזהים את חלבוני נגיף השפעת באופן ספציפי, הם מתחילים להתרבות במהירות בקשריות הלימפה שסביב הגרון והריאות. זה מה שגורם לנפיחות ולכאבים באזורי הגוף הללו.

תאי הטי נוהרים בכמויות אל הריאות

לאחר כמה ימים, תאי הטי יוצאים מקשריות הלימפה ומתחילים לנוע אל הריאות כדי להשמיד את התאים הנגועים בווירוס. בתהליך זה נגרם נזק בלתי מבוטל לריאות, בדומה לברונכיטיס, שיכול להחמיר מחלות ריאה קיימות (אם יש כאלה) ולגרום לקשיי נשימה. בנוסף, הצטברות הליחה בריאות (שגם היא תגובה של מערכת החיסון לזיהום), מגרה את רפלקס השיעול בניסיון לפנות את דרכי הנשימה. לרוב, כאשר מדובר באדם בריא בדרך כלל, הנזק הזה שנגרם לריאות כתוצאה מהתגובה החיסונית הוא הפיך ובר תיקון. אך במקרים של מחלות רקע קיימות, או כאשר הנזק הוא גדול וחמור מאוד, הוא עלול לגרום אפילו למוות.

נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ. ShutterStock
אף אל פי שהנגיף פועל רק בריאות, יש לו כמה השפעות סיסטמיות. נגיף שפעת תחת מיקרוסקופ/ShutterStock

תפקודם התקין של תאי טי שמוכוונים ספציפית לתקיפה של שפעת הוא קריטי לפינוי יעיל של הנגיף מהריאות. כשיעילותם של תאי הטי פוחתת, כפי שקורה עם הגיל או כשנוטלים תרופות המדכאות את המערכת החיסונית, הפינוי הוויראלי מתעכב וכך הזיהום מתמשך זמן רב יותר וגורם לנזק משמעותי יותר לריאות. זה גם עלול לתרום להיווצרות זיהום משני, כמו דלקת ריאות חיידקית, שיכולה לעתים להיות קטלנית.

למה הראש כל כך כואב?

אף על פי שבנסיבות רגילות נגיף השפעת בעצם פועל רק בריאות ובסביבתן, יש לשפעת גם כמה תסמינים סיסטמיים, בהם: כאב ראש, חום, עייפות וכאבי שרירים. כדי להלחם ביעילות בשפעת, תאי החיסון (הציטוקינים והכמוקינים) הופכים סיסטמיים, קרי, הם חודרים אל זרם הדם, וגורמים לתסמינים הללו. ואז מתחיל כדור שלג של אירועים ביולוגיים סבוכים.

אחד מהם, הוא שסוג דלקתי של ציטוקינים בשם אינטרלוקין-1, מופעל. אינטרלוקין-1 חשוב לפיתות התגובה הקטלנית של תאי הטי כלפי הנגיף, אך הוא משפיע גם על החלק בהיפותלמוס שבמוח שמווסת את חום הגוף, וזה מה שגורם לעליית החום ולכאבי הראש.

למה כואבים לנו השרירים?

סוג חשוב נוסף של ציטוקינים שנאבקים בשפעת נקרא tumor necrosis factor alpha, שפוגע בנגיף בצורה ישירה בעודו בריאות, אך הוא עלול לגרום גם לחום, אובדן תאבון, עייפות וחולשה, בזמן שקיימים בגוף זיהומים מסוג שפעת ואחרים.

שפעת. ShutterStock
מרגישים זוועה? יופי, זה אומר שהמערכת החיסונית שלכם עובדת. אישה חולה/ShutterStock

מחקר גילה שלזיהום נגיפי מסוג שפעת יש עוד תסמין - הוא מגביר את ביטויים של גנים שגורמים לפירוק רקמת שרירי בגוף, ומחליש את ביטויים של הגנים שגורמים לבניית שריר, במיוחד בשרירי השלד וברגליים.

מבחינה תפקודית, זיהום שפעתי מקשה על ההליכה ומחליש את הרגליים. בחולים צעירים מדובר בתסמינים זמניים, שחולפים עם ההחלמה מהנגיף. לעומת זאת, בחולים מבוגרים התסמינים הללו יכולים להימשך זמן רב, ויש לכך חשיבות משום שזה עלול להגביר את הסיכון לנפילות בזמן ההחלמה מהנגיף.

אז למרות שאתם מרגישים איום ונורא כשאתם חולים בשפעת, אתם יכולים אולי למצוא נחמה בעובדה שזה פשוט סימן שהגוף שלכם משיב מלחמה שערה, מסלק את הזיהום מהריאות שלכם ומשמיד את התאים הנגועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully