וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הריון של בנים באמת קשה יותר מהריון של בנות?

יש הרבה דעות לא מבוססות על הריונות של בנות מול בנים, אבל יש גם כמה עובדות שמלמדות שנשים אכן משלמות כבד יותר כאשר הן נושאות ברחמן בן. הנה ההבדלים הכי משמעותיים

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
בעצב תלדי בנים אינדיד. אישה הרה בבית חולים/ShutterStock

כאשר אישה נכנסת להריון היא שומעת די הרבה "קביעות" על מין העובר שלה - בנות גונבות לאמא את היופי, עם בנים יש יותר צרבות, אצל בנים הבטן יותר למטה ואצל בנות להיפך. זה נשמע כמו שטות מוחלטת, ובצדק, אבל הרעיון שמין העובר משפיע על טיב ההריון ועל בריאות האם דווקא כן מבוססת מדעית.

מחקרים מראים כי סיבוכי הריון שונים נפוצים יותר אצל נשים שנושאות ברחמן בן. מחקר אחד, שנערך לפני מספר שנים וניתח יותר מחצי מיליון לידות באוסטרליה, קבע כי מין היילוד משפיע על בריאות האם והילד כאחד. לפי מחקר זה, תינוקות בנים נוטים יותר להיוולד מוקדם יותר, מה שחושף אותם לבעיות בריאותיות נוספות. בנוסף, אמהות לבנים סובלות יותר מסוכרת הריון ומלחץ דם גבוה בזמן ההריון.

לפי תוצאות המחקר, בהשוואה לבנות, בנים היו בסיכון גבוה יותר ב-27 אחוזים ללידה מוקדמת מאוד בין שבוע 20 לשבוע 24 של ההריון; בסיכון גבוה ב-24 אחוזים ללידה בין שבוע 30 לשבוע 33; ובסיכון גבוה יותר ב-17 אחוזים ללידה בין השבועות 34 ל-36. פגים מוגדרים כיילודים שנולדו לפני השבוע ה-36 להריון (הריון סטנדרטי אורך 40 שבועות), בטרם כל המערכות והאיברים החיוניים בגוף התפתחו כראוי. ככל שהפג פחות בשל - כלומר נולד בשבוע הריון מוקדם יותר - הסכנות לתחלואה ותמותה גבוהות יותר.

לא ברור מדוע מין היילוד משפיע בצורה כזאת, אך לדברי עורכת המחקר, ד"ר פטרה ורבורג ממכון המחקר רובינסון באוניברסיטת אדלייד באוסטרליה, "יש לכך ככל הנראה גורמים גנטיים". הסבר פוטנציאלי אחר הוא שהשיליה, הגורם המזין את העובר, מתפתחת שונה בהריונות של בנים.

פגים. ShutterStock
לפגים עשויים להיות סיבוכים משמעותיים יותר מפגות. מוניטור בפגיה/ShutterStock

וזה לא המחקר היחיד שמצביע על כך שבנים נולדים משמעותית מוקדם יותר מבנות. מחקר שנערך לפני שלוש שנים בבית החולים מעייני הישועה והתבסס על נתונים מ- 46 אלף יולדות ותינוקות שנולדו במהלך ארבע שנים בבית החולים, מצא כי תינוקות בנים נוטים באופן מובהק להיוולד בשלב מוקדם יותר של ההריון, בעוד שבנות נוטות להיוולד בשלב מאוחר יותר.

מחקר אחר שנערך בבריטניה בשנת 2013 מצא כי לתינוקות בנים קיים סיכוי הגדול ב-14 אחוזים מזה של בנות להיוולד כפגים, כלומר לפני החודש התשיעי להריון. החקר הזה הוסיף עוד נדבך של דאגה לסיפור, והוסיף כי לבנים פגים עשויים להיות סיבוכים משמעותיים יותר משל בנות. בשלב הזה חשוב להזכיר כי מחקר שפורסם החודש הראה כי למרות החששות, מרבית הפגים גדלים להיות מבוגרים בריאים.

עוד בוואלה!

מחקר חדש: פגות מתפתחות מהר יותר בהשוואה לפגים

לכתבה המלאה

יש לציין כי גם בשני המחקרים הללו החוקרים לא ידעו להסביר מה גורם להבדל, אך העריכו קיים סיכון גבוה יותר לסיבוכים הקשורים להריון - כגון יתר לחץ דם ובעיות בשליה - כשמדובר בהריון של תינוק זכר, ולפיכך בנים נולדים מוקדם יותר ואף נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים בלידה מוקדמת.

לידה של בן גורמת לסטרס גבוה יותר אצל האם

ואם המידע הזה לא מספיק מלחיץ אמהות לעתיד לבנים, חוקרים מאוניברסיטת גרנדה שבספרד מצאו שלידה של בן זכר מכניסה את הגוף של האישה לסטרס הרבה יותר גדול מאשר לידה של בת. לטענת החוקרים לידת תינוקות באופן כללי יוצרת סטרס ודלקתיות אצל האם, מה שעלול לפגוע בתאים שלה. אצל תינוקות זכרים התופעה אף מחמירה ולטענת החוקרים זה עלול ליצור מצבים בריאותיים ארוכי טווח ואפילו דיכאון ואלצהיימר.

אישה עם תינוק מחייך על הידיים. ShutterStock
לפחות הם חמודים. אמא עם תינוק מחייך/ShutterStock

הם הסבירו כי ההשפעה של לידת בנים עלולה להשאיר נזק רחב וארוך טווח על התא האנושי, שכן "הכימיה של הבנים היא אגרסיבית יותר". "לידה של בנות מייצרת פחות דלקתיות", אמרו. במקרה הזה החוקרים דווקא הציעו הסבר. לטענתם זכרים מייצרים יותר רדיקלים חופשיים, מה שגורם לגוף של האם להגיב בדלקתיות גבוהה יותר.

הסטרס הזה משפיע לא רק על האם, אלא גם על העובר. החוקרים דיווחו כי בגופן של תינוקות בנות נמצאו פחות סימני סטרס ודלקת לאחר הלידה, לעומת תינוקות זכרים שרק נולדו. הסיבה היא ככל נראה בשל העובדה שאצל בנות קיימת מערכת נרחבת יותר של אנזימים שתפקידם לפרק את הרדיקלים החופשיים, כך שהן מוגנות יותר מנזקי החימצון.

ועוד הבדל אחד משמעותי שאמהות לעתיד לבנים צריכות להכיר הוא הסיכון לחוות דיכאון אחרי לידה. מחקר שנערך לפני שנה מצא שהסיכוי לפתח דיכאון אחרי לידה גבוה באופן משמעותי בקרב נשים שילדו בנים לעומת נשים שילדו בנות. החוקרים מאוניברסיטת קנט בבריטניה גילו שהסיכוי שנשים שילדו בנים יפתחו דיכאון לאחר הלידה גבוה ב-71 עד 79 אחוזים מהסיכוי של אמהות לבנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully