וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

או, בוי: למה נולדים לנו יותר בנים מבנות?

לא מצליחים לסגור את המינוס בגלל יותר מדי הזמנות לחגיגות ברית? אתם לא לבד. מסתבר שברוב מדינות העולם נולדים באופן עקבי יותר בנים מבנות. למה זה קורה והאם המגמה עשויה להשתנות בקרוב?

ילדים משחקים בארגז קרטון. ShutterStock
יש לכם יותר בנים או בנות? ילדים משחקים/ShutterStock

אם לא שמתם לב, בעשרות השנים האחרונות נולדים ברחבי העולם יותר בנים מבנות. נתוני ארגון הבריאות העולמי אודות היחס בין שני המינים עומד באופן יציב על 105 לידות של בנים לעומת 100 לידות של בנות. היתרון הגברי נותר זהים ברוב המדינות, גם בלי קשר למדיניות הגבלת ילודה שמפחיתה את מספר לידות הבנות באופן יזום, התפתחויות טכנולוגיות או השפעות ביולוגיות.

עוד בנושא:
איך מערכת יחסים של אבות ובנות נראית בהשוואה לבנים?
תאונה קשה בין ספידי מקווין וסמי הכבאי: למה הבן שלי לא יכול לשחק בבובות?
בן או בת? שהילדות.ים יחליטו בעצמם/ן

כך למשל, מאז שהחלו רישומי לידות בבריטניה ב-1838, מדי שנה נולדו באופן עקבי ללא שנים חריגות יותר זכרים מנקבות. בשנת 2017 למשל נולדו במדינה כ-17 אלף יותר בנים לעומת בנות. התבנית הזו חוזרת על עצמה בממלכה כמעט 180 שנה. גם בשבדיה יש בממוצע 108 בנים על כל 100 בנות. היתרון לבנים מתקיים מן הסתם גם במדינות בהן יש מדיניות התערבות בילודה כמו סין או הודו והיחס לטובת הבנים נשמר גם בישראל (לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). אז מה הסיבה לכך שרוב ההורים מתבשרים על כך שהם הולכים לחבוק בן ולא בת? התשובה אינה חד משמעית.

הכול קשור לאבולוציה

חלק ניכר מהמומחים שנדרשו לנושא החשוב תומכים בתיאוריה אבולוציונית שאומרת שכדי שיהיה מספר שווה של זכרים ונקבות בבגרותם, חייבים להיוולד קצת יותר זכרים. הסיבה לכך היא שבנים נוטים למות יותר בכל שלבי החיים - בגלל תאונות, נטילת יותר סיכונים, שירות צבאי, התאבדויות ובעיות בריאות. "בכל גיל, כמעט בכל מקום, גבר צפוי למות מוקדם יותר מאשה", אומר פרופ' דיויד סטיינסאלץ, סטטיסטיקאי מאוניברסיטת אוקספורד.

אולטרסאונד של תינוק בתוך הרחם. ShutterStock
האבולוציה דואגת לאזן את הרכב האוכלוסיה בגלל אופיים הפזיז של הגברים. תינוק ברחם/ShutterStock

גם תוחלת החיים של נשים בדרך כלל גבוהה יותר. בישראל ההיפוך ביחס בין המינים חל סביב גיל 35, ובהדרגה גדל הרוב המספרי של נשים שהופך למובהק בגילים המבוגרים. כך, בגיל 65 ישנם בישראל 90 גברים לכל 100 נשים ובגיל 80 ישנם 72 גברים ל-100 נשים. גם באירופה היחס משתנה לטובת הנשים, ככל הנראה בשל צריכת אלכוהול גבוהה שגורמת לבעיות בריאות קשות שקוטלות את הגברים.

הזמן הנכון במקום הנכון

יש מי שסבורים שגורמים ביולוגיים שונים יכולים לקבוע האם זרע זכרי (בעל כרומוזום Y) או זרע נקבי (בעל כרומוזום X) יהיה הראשון במרוץ בדרך להפריית הביצית של האישה. צריך לקחת בחשבון את גילאי ההורים, מחזור הביוץ של האישה, רמות הלחץ והרגלי תזונה.

תינוק ותינוקת. ShutterStock
בגיל 35 הפערים בין המינים מתחילים להצטמצם. תינוק ותינוקות/ShutterStock

תיאוריה פופולרית אחת מצביעה על כך שאם יחסי המין מתקיימים קרוב יותר למועד הביוץ או במהלכו, השחיינים הטובים יותר שיגיעו אל הביצית יהיו הזרעונים נושאי הורמוני המין הזכרי. יש הורים שיכולים להישבע שהקפדה על מועדים אלה הוכיחה את עצמה, אבל המדענים שוללים אותה וטוענים שאין ראיות שתומכות בה. מחקרים אחרים מצביעים על כך שתקופות של מלחמה ועימותים עלולות לגרום ליותר לידות של בנים.

הישרדות ברחם

אבל גם אם זמני המפגש מיני לא משפיעים על מין הילוד, האם משהו אחר שקורה במהלך ההריון הוא הסיבה? מחקרים שמצביעים על כך שהריונות עם בנות מסתיימים לעיתים קרובות יותר בהפלה טבעית שווים בערך לכמות המחקרים שמוכיחים את ההיפך ולכן כדאי שנחכה עד שמדענים וסטטיסטיקאים יחזרו אלינו עם סיבות טובות יותר בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully