וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: פגות מתפתחות מהר יותר בהשוואה לפגים

הילה ויסברג

7.5.2015 / 7:03

מחקר אמריקאי חדש בחן מהם הפרמטרים המשפיעים על התפתחות הפג, ומצא כי אחד מהם הוא מגדר: פגות מתחילות לאכול עצמאית יום אחד מוקדם יותר בהשוואה לפגים

פגים. ShutterStock
לבנים יש סיכוי גבוה ב-14% להיוולד פגים/ShutterStock

פגות מתפתחות מהר יותר מאשר פגים – כך לפי מחקר חדש שפירסמה האוניברסיטה והמרכז הרפואי לויולה (Loyola), בארה"ב, ומטרתו לבחון את הפרמטרים המשפיעים על התפתחותם של רפלקסים תקינים אצל פגים (העיקריים שבהם: היכולת למצוץ, לבלוע ולנשום עצמאית).

המחקר בחן את התפתחותם הגופנית של 2,700 פגים - תינוקות נולדו טרם השבוע ה-37 להריון - שטופלו ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים, בשנים 1978-2013. ייתכן כי העובדה שפגות מקדימות את הפגים ביכולתן לאכול אינה מפתיעה, בהתחשב שהתפתחותן של תינוקות-בנות לרוב מוקדמת יותר, בהשוואה לבנים, בעיקר בתחום השפה.

לפגות יתרון התפתחותי ברור

המחקר העלה כי פגים מצליחים לאכול עצמאית בממוצע כשהם בשבוע ה-36 לחייהם וארבעה ימים. בכל זאת, נמצאו הבדלים בין הפגים לפגות, במובן זה שהפגות מקדימות את הפגים ביום אחד, בממוצע, ביכולתן לאכול עצמאית. ממצאים אלה מתיישבים עם מחקרים קודמים שבחנו הבדלים בין פגות לפגים, ומצאו כי לפגות יתרון התפתחותי ברור. מחקר גלובאלי רחב היקף, שפורסם בכתב העת הרפואי Pediatric Research ב-2013, העלה למשל שלא רק שפגים חשופים יותר למחלות, נכויות ומוות, בהשוואה לפגות, אלא גם שלבנים יש סיכוי גבוה ב-14% בהשוואה לבנות, להיוולד כפגים. הסיבה לסבירות זו אינה לגמרי ברורה לרופאים.

עוד עלה מהמחקר האמריקאי, שלידה המתרחשת טרם השבוע ה-29 להריון משפיעה באופן שלילי על היכולת של הפגים לאכול עצמאית. לידה כזו מתורגמת לפער של כשבעה עד ארבעה ימים בהתפתחות, בהשוואה ללידה בשבוע ה-29 ואילך. פרמטר נוסף שהשפיע על התפתחותם של הפגים – צורת הלידה: פגים שנולדו בלידה וגינלית הצליחו לאכול עצמאית שלושה ימים מוקדם יותר, בהשוואה לאלו שנולדו בניתוח קיסרי. גם הטיפול בפגים השתכלל והשתפר לאורך השנים, מצא המחקר: פגים שנולדו לפני שנת 2000 פיגרו באכילה ביומיים, בהשוואה לפגים שנולדו לאחרונה. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Neonatal-Perinatal Medicine.

מספר הפגים הנולדים בישראל מצוי בעלייה מתמדת

ממצאי המחקר החדש חשובים ורלוונטיים לישראל, שבה מספר הפגים הנולדים מדי שנה מצוי בעלייה מתמדת. על-פי דו"ח מצב הפגים של "הפורום למען הפגים בישראל", לשנת2014, ב-2013 נולדו 45 פגים יותר בהשוואה ל-2012; וכן שיעור תמותת הפגים גבוה יחסית למדינות מערביות אחרות – פי 2 לעומת יפן, למשל.

גם שיעור הזיהומים הכללי בפגיות בישראל עדיין גבוה ביחס למדינות המערב. הגידול בשיעור הפגים נובע, בין השאר, מטיפולי הפוריות הרבים הנעשים בישראל. בארה"ב, עלה שיעור הפגים הנולדים מדי שנה ב-33%, מאז 1981.

  • עוד באותו נושא:
  • פגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully