וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות החששות, מרבית הפגים גדלים להיות מבוגרים בריאים

מחקר ענק שכלל למעלה מ-2.5 תינוקות שנולדו בשוודיה, הגיע למסקנות משמחות על הישרדותם של פגים שנולדו טרם סיום ההריון. הממצאים מראים כי מרבית הפגים לא מפתחים מחלות כרוניות הרבה יותר מתינוקות שנולדו בזמן

פגים. ShutterStock
חזקים יותר ממה שאתם חושבים. פג/ShutterStock

מחקר רחב שנערך לאחרונה מעלה כי יותר ממחצית מהתינוקות שנולדים פגים, גדלים להיות מבוגרים בריאים ללא בעיות רפואיות כרוניות, זאת בניגוד למה שרבים מאמינים וחוששים.

החוקרים עקבו אחר 2.56 מיליון תינוקות שנולדו בשבדיה בין השנים 1973 ל-1977 עד שהם היו בני 30 בממוצע, בהם היו כ-149 אלף פגים. בכל עשור השתפרו סיכויי ההישרדות מכ-91 אחוזים מהפגים שנולדו בשנות השבעים לכ-96 אחוזים מאלו שנולדו בשנות התשעים. החוקרים שמחקרם התפרסם ב- JAMA מצאו כי כ-55 אחוזים מהפגים במחקר לא סבלו מבעיות כרוניות בגיל הרך של בריאות גופנית או נפשית, זאת בהשוואה ל-63 אחוזים אצל תינוקות שנולדו בזמן.

"הממצאים שלנו משקפים את החוסן של ילדים שנולדו מוקדם בשמירה על בריאות טובה", אמר ד"ר קייסי קרומפ, מחבר הראשי של המחקר וחוקר בבית הספר לרפואה בהר סיני בניו יורק. "למרות הסיכון המוגבר למספר הפרעות כרוניות, מרביתם עדיין יכולים ליהנות מבריאות כללית טובה בבגרותם", אמר קרומפ.

פגים מוגדרים כיילודים שנולדו לפני השבוע ה-36 להריון (הריון סטנדרטי אורך 40 שבועות), בטרם כל המערכות והאיברים החיוניים בגוף התפתחו כראוי. ככל שהפג פחות בשל - כלומר נולד בשבוע הריון מוקדם יותר - הסכנות לתחלואה ותמותה גבוהות יותר. הסיכויים לתחלואה ולתמותה הכי גבוהים בקרב פגים שנולדו בין השבועות ה-23 ל-26 להריון, פרק זמן אותו המומחים מכנים "גבול החיות".

פגות מאוחרת (Late Preterm) מוגדרת כלידה משבוע 34 עד שבוע 36 ו-6 ימים להריון. פגות מוקדמת (Very Preterm) מוגדרת כלידה לפני שבוע 32 ופגות בינונית מוגדרת לידה משבוע 32 עד 33 ו-6 ימים.

במחקר הנוכחי, החוקרים התמקדו בסוגיות בריאות כרוניות המתפתחות בדרך כלל בגיל ההתבגרות וקצת אחרי, כמו אסתמה, לחץ דם גבוה, סוכרת ובעיות נפשיות, כמו גם בעיות בריאותיות מסוימות שיכולות להתגלות לאחר מכן כמו מחלות ריאה, כליות וכבד.

תינוק בחדר לידה. Sean Gallup, GettyImages
נמצאים בסיכון. תינוק בעריסה/GettyImages, Sean Gallup

רק 22 אחוזים מהפגים שנולדו בפגות קיצונית - 22 עד 27 שבועות - היו בחיים ללא בעיות בריאות כרוניות חמורות בסוף המחקר. אולם שיעורים אלה השתפרו בהתמדה ככל שהתינוקות היו יותר זמן ברחם. המחקר מצא כי כ-49 אחוזים מהתינוקות הפגים שנולדו בין שבוע 28 ל-33 שבועות ו-58 אחוזים מהפגים ה"מאוחרים" - שנולדו בגיל 34 עד 36 שבועות היו בריאים בבגרותם. תוצאות אלה היו דומות אצל פגים ופגות.

למרות שהמחקר עקב אחר תינוקות עד גיל 30 בממוצע, עדיין יתכן כי ההבדלים הגדולים יותר בין הפגים לתינוקות שנולדו בזמן יכולים להופיע בהמשך החיים, מציין צוות המחקר. בנוסף, המחקר התבצע בשוודיה, שידועה כבעלת תכנית בריאות לאומית מתקדמות, כך שהתוצאות עשויות לא לייצג את מה שקורה במדינות אחרות.

לא שונים מאחרים

"אין דבר שילדים שנולדו פגים צריכים או יכולים לעשות אחרת מתינוקות שנולדו בזמן כדי למזער את הסיכון שלהם לפתח בעיות בריאותיות או נפשיות כרוניות בהמשך החיים", אמר ד"ר לקס דויל, פרופסור לרפואת ילדים בילדים באוניברסיטת מלבורן באוסטרליה לסוכנות הידיעות רויטרס.

"הם או יחלו או לא יחלו באף אחת מהמחלות הכרוניות הרשומות - אם כן, הם צריכים לפנות לייעוץ וטיפול רפואי", הוסיף דויל. "מבחינת מניעת בעיות בריאות כרוניות, אין דבר שאנשים שנולדו לפני הזמן צריכים לעשות שונה מכל מה שכולנו צריכים לעשות - לאכול טוב, להתעמל ולא לעשן".

  • עוד באותו נושא:
  • לידה
  • פגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully